مقاله و پژوهش

نقش مطبوعات در ترویج فرهنگ کارآفرینی

در پژوهشی بررسی شد
نقش مطبوعات در ترویج فرهنگ کارآفرینی

طي سال‌های اخير تحولات متعددي باعث تغيير افق‌هاي سياسي و اقتصادي کشورها شده است، اما در يک واقعيت هيچ تغييري ايجاد نشده و آن اهميت کارآفريني است. امروزه ارتباط میان رسانه و کارآفرینی پیش از پیش شدت یافته است و رسانه‌ها از یک سو منعكس کننده ارزش‌ها و هنجارهاي جامعه‌اند و از سوي ديگــــر، آن‌ها را وسيله اعمال ارزش‌ها می‌دانند که می‌توانند تأثیر عمیق و مؤثری بر برداشت عمومی در مورد کارآفرین و کارآفرینی داشته باشند و رفتار مردم را تحت تأثیر قرار دهند. متأسفانه در كشور ما به دلايل گوناگون تا کنون به آموزش و پرورش كارآفريني و ترغيب افراد بالقوه كارآفرين و نوآور چندان توجهي نشده است و زمان زیادی نیست که کلمات کارآفرین و کارآفرینی در رسانه‌های کشورمان تکرار می‌شود، به همین دلیل با فرا رسیـــدن 6 مردادماه که چند سالی است در کشورمان با نام «روز ملی مهارت، کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه ای» نام‌گذاری شده است به بررسی «نقش مطبوعات در ترویج فرهنگ کارآفرینی» پرداختیم.

14 امرداد 1393 12:14
نقش برنامه‌ريزي منطقه‌اي در توسعه پايدار و كاهش نرخ بيكاري

مدیر کل دفتر محاسبه شاخص برنامه‌ها و سیاست‌های کلان مرکز آمار ایران تشريح كرد
نقش برنامه‌ريزي منطقه‌اي در توسعه پايدار و كاهش نرخ بيكاري

مدیر کل دفتر محاسبه شاخص برنامه‌ها و سیاست‌های کلان مرکز آمار ایران، روز دوشنبه گذشته در یک نشست علمی که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد،‌ با ارائه یک تحقیق علمی به تشریح شاخــــص‌های توسعه یافتگی و جایگاه استان‌های کشور از این منظر، پرداخت. دکتر قدرت طاهری در این نشست علمی که تحت عنوان «بررسی نابرابری‌های منطقه‌ای در استان‌های کشور با تکیه بر نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390» و با حضور دکتر محمدرضا سپهری رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی برگزار شد، با بهره‌گیری از نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390، آخرین وضعیت توسعه‌یافتگی در استان‌های مختلف و شاخص‌های بررسی اين مهم را تشریح کرد.

18 خرداد 1393 13:48
راهکار‌های برطرف کردن مشکلات بخش تعاون

با بررسی برخی مشکلات این حوزه پیشنهاد داده شد
راهکار‌های برطرف کردن مشکلات بخش تعاون

جایگاه شرکت‌های تعاونی و نقش آن‌ها در پویایی اقتصادی و توسعه فرصت‌های شغلی بر کسی پوشیده نیست و در سال‌های گذشته بارها بر این مهم تاکید شده است. در قوانین کشورمان نیز بخش تعاونی جایگاه ویژه‌ای دارد و در اصول 43 و 44 قانون اساسی به اقتصاد تعــــاونی پرداخته شده است و هدف‌گذاری شده تا سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور در پایان برنامـه پنجم توسعه از مرز 5 درصد کنونی به 25 درصد افزایش یابد. اما با وجود این تاکیدات شرکت‌های تعاونی کشور از مشکلات زیادی رنج می‌برند و در عمل نتوانسته‌اند اهداف پیش‌بینی شده را محقق سازند. در این میان به‌نظر می‌رسد که حمایت‌های لازم از این شرکت‌ها، مستلزم شناخت مشکلات و موانع موجود و رفع آن‌ها است و همان‌گونه که دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تاکید کرده‌اند: «مشکلات تعاون به صرف تاکید بر اهمیت تعاونی‌ها حل نمی‌شود، بلکه باید برای آن راهکار داد.» این اهمیت سبب شد در این گزارش با اشاره به برخی از مشکلات شرکت‌های تعاونی، پیشنهاداتی برای رفع مشکلات موجود بر اساس نظریات مرتبط و تجارب برخی کشورها، ارائه شود.

4 خرداد 1393 10:0
دو پیشنهاد کارآفرینانه برای حمایت از اشتغال و کسب و کار ایران

با توجه به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در کشور ارائه شد؛
دو پیشنهاد کارآفرینانه برای حمایت از اشتغال و کسب و کار ایران

مسلم خانی مدرس دانشگاه و کارشناس بازارکار دو پيشنهاد براي اجراي بهينه و نظاممند قانون هدفمندي یارانه‌ها در مرحله دوم در راستاي حمايت از توليد و كمك به توسعه كارآفريني و اشتغال ارائه کرده است متن کامل این مقاله را به خوانندگان گرامی پیشنهاد می‌کنیم.

27 ارديبهشت 1393 9:2
دیپلماسی مهارتی،رهیافتی فنی – حرفه‌ای در تقویت دیپلماسی اقتصادی

فرازی از اقتصاد مقاومتی
دیپلماسی مهارتی،رهیافتی فنی – حرفه‌ای در تقویت دیپلماسی اقتصادی

رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی خود در اقتصاد مقاومتی با نگاهی عمیق در خصوص راهبرد دیپلماسی اقتصادی کشور ، خواستار افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور از طریق توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان به‌ویژه همسایگان، استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای جهت خلق بنیان‌های یک دیپلماسی اقتصادی فکورانه و انقلابی شده‌اند.

20 ارديبهشت 1393 15:1

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟