مقاله و پژوهش

زنان، مدیران بهتری هستند؟

نتایج یک تحقیق نشان داده است مدیران زن در زمینه کار گروهی و خلاقیت نسبت به مردها بهتر و موثرتر عمل می‌کنند

از دیرباز تا چند دهه پیش حضور زنان در پست‌های مدیریتی، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، بسیار ناچیز بوده و جوامع بشری از سرمایه عظیمی که داشته بخوبی بهره نبرده‌اند. زنان برای پیشرفت و بالا رفتن از پلکان ترقی و رسیدن به بخش مدیریت متحمل سختی فراوانی می‌شوند و در حقیقت تبعیض جنسیتی برای آنان سقفی تعیین کرده که بیشتر مواقع نمی‌توانند پست مدیریتی داشته باشند؛ پدیده‌ای که به سقف شیشه‌ای معروف است. خوشبختانه جامعه بین‌المللی از دو، سه دهه گذشته تاکنون برای رسیدن به نوعی برابری جنسیتی بسیار تلاش کرده و امروزه در جوامع مختلف بویژه جوامع پیشرفته، راه زنان به سوی پست‌های مدیریتی هموارتر شده است.

29 دی 1393 11:2
معمای بیکاری با رشد اقتصادی

معمای بیکاری با رشد اقتصادی

بر‌اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار نیروی کار، نرخ بیکاری فصلی به 5/10 درصد رسیده است. بررسی روند میانگین سالانه نرخ بیکاری در هر فصل، حکایت از سیر نزولی نرخ بیکاری از تابستان 1392 تا پاییز 1393 دارد. در همین حال بررسی تحولات اشتغال روند متضادی را نشان می‌دهد. میزان اشتغال (میانگین سالانه) از پاییز 1392 تا تابستان 1393 از سیر نزولی برخوردار بوده؛ به نحوی که در سال منتهی به تابستان 1393 بیش از 700 هزار شغل نسبت به سال منتهی به تابستان 1392 از دست رفته است. اگر چه در فصل پاییز اوضاع اشتغال بهتر شده است، اما همچنان آمار اشتغال بیانگر از دست رفتن بیش از 400 هزار شغل در سال منتهی به پاییز 1393 نسبت به سال منتهی به پاییز 1392 است. بررسی روندهای نرخ رشد اشتغال و نرخ رشد اقتصادی از سال 1386 نشان می‌دهد در حالی که تا سال 1390 همگرایی نسبتا بالایی میان روند رشد اقتصادی و رشد اشتغال وجود داشته است، از سال 1391 روندها در دو حوزه اشتغال و تولید واگرا شده است.

13 دی 1393 10:50
نقش صادرات خدمات فنی و مهندسی در اعزام و به کارگماری نیروی کار ایرانی در خارج از کشور

به بهانه برگزاری اولين همايش صدور خدمات فني و مهندسي و كسب فرصت‌های اشتغال در بازارهاي كار بین‌المللی بررسی شد
نقش صادرات خدمات فنی و مهندسی در اعزام و به کارگماری نیروی کار ایرانی در خارج از کشور

صادر کنندگان نیروی انسانی، بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی و صنعتی که در سخت‌ترین شرایط برای تقویت بنیه اقتصادی کشور و کاهش وابستگی آن به درآمدهای نفتی تلاش می‌کنند تا درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهند و در رونق و توسعه اقتصادی کشورمان نقش آفرین باشند از هر لحاظ شایسته تقدیر و سپاسگزاری هستند. رفع تحریم‌های ظالمانه، موانع و محدودیت‌های داخلی، بهبود فضای کسب و کار و تغییر نگاه سخت‌گیرانه و بازدارنده به رویکردی تکریم گرا و تسهیل گر برای فعالیت‌های صدور نیروی کار به خارج از کشور باید از جمله اولویت‌های دولت باشد.

25 آذر 1393 8:3
بانک مرکزی نیروی محرکه ایجاد اشتغال در کشور است

لزوم دمیدن روح تازه در تولید
بانک مرکزی نیروی محرکه ایجاد اشتغال در کشور است

امروزه بانک مرکزی به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد در کشور می‌تواند سرنوشت اقتصاد را به‌صورتی تحت تأثیر قرار دهــــد، بانک مرکزی به عنوان نهاد نظارتی بر بانک‌های خصوصی و دولتی، نه تنها بازیگر اصلی بلکه نیروی محرکه ای است که سیاست‌های کلان را تعیین کرده، به تعبیری ناخدای کشتی اقتصاد کشور را می‌توان بانک مرکزی نامید. اگر در کشتی که بانک مرکزی ناخدای آن است بسته های همچون، اشتغال مولد، بسته ضد تورمی حمایت از تولید و بنگاه‌های اقتصادی، سرمایه گذاری و ... تعریف شود و وزارتخانه‌های مرتبط همچون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به میدان بیایند، آن وقت است که می‌توان به رونق اشتغال در کشور امیدوار بود.

17 آذر 1393 13:29
نگاهی به شیوه های خروج از رکود تورمی در کشور

نگاهی به
شیوه های خروج از رکود تورمی در کشور

امروزه نقل همه محافل اقتصادی و حتی مجالس سیاسی و علمی اشاره به نکته مهم خروج از تورم و رکود است. همانطوریکه می‌دانید ایجاد رشد اقتصادی پایدار در فضای تورم‌های بالا و یا رکود اقتصادی امکان پذیر نیست، در صورتی که بخواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم کاهش تورم شرط اصلی رونق اقتصادی است. اصرار بر کاهش تورم زمانی امکان پذیر است که تولید رونق پیدا کرده و سرمایه گذاری در بخش تولید را به جد پیگیر باشیم.

2 آذر 1393 12:20
اهمیت شناسایی مشاغل استراتژیک

راهکارهایی برای جلوگیری از اتلاف منابع

در شرایط رقابتی و پرچالش امروز، شرکت‌هایی می‌توانند نسبت به بقا و پیشرفت امیدوار باشند که برنامه‌ریزی‌های لازم را با توجه به شرایط حال و آینده انجام دهند و از هر لحاظ آمادگی‌های لازم را برای مواجهه با چنین شرایطی کسب کنند. یکی از ابعادی که در هر شرکت توجه به آن به‌منظور پیشبرد اهداف از اهمیت بالایی برخوردار است، آمادگی سرمایه انسانی است. با توجه به مدل آمادگی سرمایه انسانی کاپلان و نورتون، اولین و مهم‌ترین گام آن، شناسایی مشاغل استراتژیک است. با شناسایی مشاغل استراتژیک شرکت می‌داند روی چه مشاغلی تمرکز و سرمایه‌گذاری کند و از اتلاف منابع جلوگیری کند. ادعایی را که می‌توان مطرح کرد و اغلب شرکت‌های ایرانی با آن مواجه هستند این است که شرکت‌ها مشاغل استراتژیک و غیراستراتژیک خود را نمی‌شناسند و سرمایه‌گذاری متوازنی برای همه مشاغل انجام می‌دهند که این خود نمونه بارزی از اتلاف منابع از جمله منابع مالی و مادی است. حتی به ندرت دیده شده است که شرکتی مشاغل استراتژیک را به شیوه‌ای مدیریت کند که بازیگران A (به متصدیان مشاغل استراتژیک، بازیگران A گفته می‌شود) قادر به توزیع عملکرد A مورد نیاز در این نقش‌های حیاتی باشند.

1 مهر 1393 14:20
رئیس انجمن روانشناسان اجتماعی ایران

پایان تحصیل و آغاز اندوه

مطالعات نشان می‌دهد که در بعضی از رشته‌های تحصیلی سازگاری دانشجویان در سال‌های آخر تحصیل پایین می‌آید. این گروه از دانشجویان هر اندازه به سال‌های آخر نزدیک می‌شوند میزان سازگاری شان در شرایط نامطلوبی قرار می‌گیرد وقتی علت را جویا می‌شویم، می‌بینیم هنگامی که دانشجویان به مقوله‌ای به نام فارغ‌التحصیلی نزدیک می‌شوند، با پدیده‌هایی مانند بیکاری یا ادامه تحصیل روبه رو می‌شوند. اگر بخواهیم روی بحث افسردگی متمرکز شویم اولاً به هر حال هر شروع و اتمامی استرس‌های خاص خود را دارد در واقع تلاش برای قبولی در دانشگاه نیز برای افراد استرس تلقی می‌شود ولی آنها به دنبال قبول شدن در دانشگاه، با موقعیت جدید سازگار می‌شوند.

30 شهريور 1393 10:17
بیکاری فارغ‌التحصیلان سرچشمه افسردگی جوانان

بیکاری فارغ‌التحصیلان سرچشمه افسردگی جوانان

«تبریک می‌گویم» این جمله‌ای است که بارها ممکن است بعد از فارغ‌التحصیلی‌ از دانشگاه شنیده باشید. حالا وارد دوره‌ای از زندگی شده‌اید که نه از کلاس درس و نه از امتحان پایان ترم خبری است و زمان آن رسیده که همراه اعضای خانواده و دوستان، جشن فارغ‌التحصیلی گرفته و خود را از هرگونه درسی جدا کنید اما در اغلب مواقع این نوع احساس راحتی دوام چندانی ندارد، زیرا افراد بعد از یک دوره کوتاه از بیکاری خسته می‌شوند و باید مسئولیت‌های مربوط به زندگی پس از فارغ‌التحصیلی را بر عهده بگیرند. به عبارتی پایان دوره دبیرستان و دانشگاه زمان هیجان انگیز و استرس‌زایی است.

30 شهريور 1393 10:15
حمایت از تولید ملی با اختصاص کارت اعتباری و استفاده از نیروی کار ایرانی در ایام حج و زیارت

بررسی راه‌کارهای کاهش ورود کالاهای چینی توسط حجاج ایرانی
حمایت از تولید ملی با اختصاص کارت اعتباری و استفاده از نیروی کار ایرانی در ایام حج و زیارت

در خبرها آمده بود که هر سال چیزی در حدود ۸۱۰ میلیارد تومان توسط زایران سرزمین وحی از کشور خارج می‌شود. یعنی به حدود ۹۰۰ هزار زایر حج تمتع و عمره در سال حدود ۲۷۰ میلیون ‌دلار ارز تعلق می‌گیرد. حال اگر فرض کنیم زایران خانه خدا همین ۳۰۰ دلار را صرف خرید سوغاتی کنند، می‌توان نتیجه گرفت هر سال چیزی حدود ۸۱۰ میلیارد تومان از سوی زایران سرزمین وحی از کشور خارج می‌شود. باید بدانیم که حمایت از تولید داخلی و کار، نیازمند تغییر نگرش مردم نسبت به مصرف کالاهای خارجی است. دستگاه‌های اجرایی و مردم باید با خرید کالاهای مورد نیاز خود از تولیدات داخل کشور، زمینه تشویق تولید کنندگان داخلــــی را فراهم و تولید کنندگان نیز با بالا بردن کیفیت کالاهای تولیدی خود در مقایسه با کالاهای خارجی و نیز کاهش هزینـــــه تمام شده کالا، رغبت مردم را در خرید کالاهای تولید داخل بیشتر کنند. باید با مصرف کالای ایرانی، مقدمه دستیابی و افزایش تولید ملی را فراهم کرد. حل مشکلاتی چون اشتغال که از معضلات اصلی کشور است، در گرو رونق تولید داخلی و افزایش مصرف تولیدات داخلی است. بنابراین در راستای شعار امسال، «حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی» ما باید بتوان

22 شهريور 1393 12:30
مدیریت عالی؛ مهم‌ترین عامل در گرایش به کارآفرینی

ویژگی‌های سیستم‌های مختلف سازمانی

جورسکی و کوهلی1 سه عامل سازمانی را برای گرایش به‌کارآفرینی ضروری دانسته‌اند که عبارت است از: مدیریت عالی2، پویایی‌های بین واحدی3 و سیستم‌های سازمانی4. آنها معتقدند که این‌گونه عوامل از میزان گرایش به کارآفرینی در سازمان‌ها حمایت می‌کند و بر درجه انحراف از گرایش به کارآفرینی در بین سازمان‌ها تاثیرگذار است. آثار پیش زمینه‌های مدل جورسکی و کوهلی بر گرایش به کارآفرینی در ذیل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

27 امرداد 1393 11:14

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟