مقاله و پژوهش

کرونا؛ آزمون ابطال‌پذیری نظریه‌های لیبرال‌دموکراسی توسعه

کرونا؛
آزمون ابطال‌پذیری نظریه‌های لیبرال‌دموکراسی توسعه

یک دستگاه فکری تا وقتی اعتبار دارد که توان حل مسائل و مصادیق را داشته باشد. یک نظریه مانند نظریه نسبیت اینشتین را وقتی علمی می دانیم که اگر مصادیق مخالف آن پیدا شد، نظریه‌ی خود را پس بگیریم. آزمایش میزان انحراف نور ستارگان در هنگام عبور از کنار خورشید توسط ادینگتون در سال ۱۹۱۹ سبب تائید نظریه نسبیت عام اینشتین و رد نظریه گرانش نیوتن شد. اگر مصداق نقض تئوری و دستگاه فکری‌مان پیدا شد، باید به اصل تئوری شک کرد.

15 فروردين 1399 23:46
تلاش های چین برای حل مشکلات اقتصادی و ایجاد فرصث های شغلی آغاز شد

همزمان با کاهش همه گیری ویروس کرونا دراین کشور؛
تلاش های چین برای حل مشکلات اقتصادی و ایجاد فرصث های شغلی آغاز شد

اختلال در کسب و کارها و محدودیت های مسافرتی در دوره همه گیری کرونا دولت چین را با مشکلات مختلفی روبرو کرد. اکنون پس از فروکش کردن اوج شیوع کرونا درچین این کشور به دنبال حل مشکلات اقتصادی خود و به ویژه ایجاد فرصت های شغلی جدید درآن کشور است .

15 فروردين 1399 22:6
شیوع ویروس کرونا و دنیای کار

دستورالعملهای جدید برای کمک به کارفرمایان در حمایت از خانواده ها در دوره همه گیری COVID-19

دستورالعمل های جدید برای مشاغل ، برای کمک به آنها در حمایت از خانواده های شاغل در طول بیماری همه گیر COVID-19 ، توسط سازمان بین المللی کار (ILO) و صندوق کودکان سازمان ملل (UNICEF) صادر شده است. راهنمایی اولیه کارفرمایان را ترغیب می کند تا تأثیر تصمیمات شغلی بر خانواده های کارگران را در نظر بگیرند و در هر جا ممکن از حمایت های اجتماعی بیشتری حمایت کنند. آنها می گویند که حمایت های اضافی ، به ویژه برای کسانی که درآمد کم دارند ، برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی شیوع کارگران ، کارفرمایان ، خانواده ها و کودکان ضروری است.

12 فروردين 1399 9:43
الزامات تحقق جهش تولید در دوره بحران اقتصادی

الزامات تحقق جهش تولید در دوره بحران اقتصادی

مقام معظم رهبری برای جهت دهی به مسیر حرکتی کشور، افق کوتاه مدت یکساله کشور را ترسیم نموده و سال 1399 را به عنوان سال جهش تولید نامگذاری کردند. و از تمامی ارگان‌های دولتی و آحاد ملت خواستند تا یکپارچه در مسیر تحقق این شعار گام بردارند. ایشان در بیانات خود خطاب به دست اندرکاران این موضوع، جمله کلیدی داشتند که: "جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌ وجود آید". به اعتقاد کارشناسان مهمترین راهبرد برای برون رفت از تنگناها، رونق و جهش تولید و اجرای دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی است. انتخاب شعار رونق تولید انتخابی مطلوب و ارزشمند است اما در رسیدن به آن چالش های عمده ای وجود دارد که تمامی ارکان جامعه برای تحقق آن میبایست همتی مضاعف داشته باشند.

9 فروردين 1399 15:49
چگونه یک استارت‌آپ با سرمایه مشتریان آینده تاسیس کنیم

چگونه یک استارت‌آپ با سرمایه مشتریان آینده تاسیس کنیم

تصور غالب در محافل کارآفرینی این است که تنها روش شروع و رشد یک کسب‌وکار این است که ایده درخشانی داشته باشید، یک طرح کسب‌وکار خوب برای آن بنویسید، با پولی که قبلا پس‌اندازه کرده‌اید، یا با کمک سرمایه‌گذاران فرشته یا خطرپذیر برای آن سرمایه تامین کنید، طرح را اجرا کنید و پولدار شوید! اما فرد ویلسون، به عنوان یک سرمایه‌گذار خطرپذیر می‌گوید: «واقعیت این است که مبلغی که استارت‌آپ‌ها در دور اول تامین سرمایه خود به دست می‌آورند، ارتباطی به موفقیت آنها ندارد.» یعنی این‌طور نیست که هر چقدر در مرحله اول سرمایه بیشتری جذب شود، شانس موفقیت آن استارت‌آپ بیشتر است. سوالی که پیش می‌آید این است که راه جایگزین چیست؟ یک استارت‌آپ اگر ارزش پیشنهادی خوبی برای محصول خود داشته باشد و بتواند خریداران آینده را که به آن محصول نیاز دارند متقاعد کند، می‌تواند با کمک مشتریان تامین سرمایه کند. این نوع تامین سرمایه، به اندازه کارآفرینانی که یک استارت‌آپ تازه راه‌اندازی می‌کنند، مفید است و به ارزش پیشنهادی و مهارت‌های بازاریابی شما بستگی دارد.

29 بهمن 1398 14:18
چه کنیم تا کارکنانی مشارکت‌جو داشته باشیم؟

برای صد ساله شدن باید نخست متولد شد
چه کنیم تا کارکنانی مشارکت‌جو داشته باشیم؟

در دنیای پررقابت امروز، درجات بالای مشارکت‌جویی کارکنان نقش بسزایی در ایجاد و تقویت یک فرهنگ سازمانی مثبت و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی دارد و این چیزی است که هر مدیری از آن به خوبی آگاه است. نومدیران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به خوبی می‌دانند که لازم است به هر شکل ممکن کاری کرد تا میزان مشارکت و نقش‌آفرینی کارکنان در امور شرکت و تیم‌های کاری افزایش پیدا کند. اما مشکل اینجاست که اغلب نومدیران مانند بسیاری از مدیران کهنه‌کار فاقد اطلاعات و راهکارهای منسجم و هدفمند برای به مشارکت کشاندن حداکثری کارکنان هستند و نمی‌دانند چگونه باید و می‌توان کارکنان و اعضای تیم‌های کاری را به سمت مشارکت در ایده‌پردازی، مشارکت در تصمیم‌گیری و مشارکت در اجرا سوق داد. آنچه در ادامه خواهد آمد پنج مورد از ایده‌ها و اقداماتی است که می‌تواند به نومدیران برای افزایش مشارکت‌جویی کارکنان و تزریق روحیه مشارکت‌طلبی در تمام ارکان سازمان کمک کند.

27 بهمن 1398 9:11
هنر ایده‌زایی با تفکر خلاق

چگونه با حضور ذهن، مغزتان را برای جرقه‌ دیدگاه‌های تازه آزاد کنید
هنر ایده‌زایی با تفکر خلاق

مفهوم حضور ذهن، به‌عنوان ابزاری برای استراتژی، اولین بار توسط ژنرال کارل فون کلاوزویتس، اندیشمند نظامی اهل پروس، مطرح شد. او در کتاب کلاسیک خود به نام «پیرامون جنگ» که در سال ۱۸۳۲ منتشر شد، حضور ذهن را به‌عنوان قدمی مهم از تفکر خلاقانه مورد اشاره قرار داد. برای اینکه حضور ذهن داشته باشید، باید پیش‌فرض‌های خودتان را در مورد موقعیتی که با آن مواجه می‌شوید، کنار بگذارید: اینکه مشکل چیست، راه‌حل آن چیست، هدف شما چیست، سوال چیست، پاسخ چیست، چه چیزی می‌خواهید، چه چیزی انتظار دارید، چه چیزی را ترجیح می‌دهید یا نمی‌دهید. خالی کردن ذهن از این چیزها به مغزتان فضا و زمان خالی می‌دهد تا ارتباطات لازم را برقرار کند.

12 بهمن 1398 10:20
کامیابـی در دهه ۲۰۲۰

کلیدهای موفقیت در دهه جدید، تفاوت‌های زیادی با گذشته دارد
کامیابـی در دهه ۲۰۲۰

ترکیب برندگان کسب‌وکار در طول دهه‌ای که گذشت، تفاوت‌های زیادی کرده است. دهه ۲۰۱۰ در حالی شروع شد که ۱۰ شرکت برتر دنیا از نظر ظرفیت بازار در پنج کشور مختلف بودند و فقط دو تا از آنها در بخش تکنولوژی بودند. همچنین ارزش هیچ‌یک از آنها به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار نمی‌رسید. امروز، کل ۱۰ شرکت برتر در آمریکا و چین واقع شده‌اند و بیشترشان شرکت‌های تکنولوژی هستند و ارزش برخی از آنها حداقل یک تریلیون دلار ارزیابی شده است. انتظار می‌رود این ترکیب در دهه جدید هم تغییر کند و کلید‌های موفقیت در سال‌های پیش رو هم متفاوت باشد. برخی رویدادهای در حال پیشرفت، شکل محیط رقابتی آینده را به طور اساسی تغییر خواهند داد. رشد سریع هوش مصنوعی، تغییر نظام اقتصاد جهانی و افزایش موشکافی‌ها در نقش کسب‌وکارها در جامعه، تنها چند نمونه از این رویدادها هستند. رهبران کسب‌وکار برای اینکه از این نیروها شکست نخورند، باید فرضیات موجود را زیر سوال ببرند و ابزارهای خود را تغییر دهند. این موضوع هم در مورد شرکت‌های سنتی و هم شرکت‌های تکنولوژی صدق می‌کند.

11 دی 1398 10:37
بازار جدید استارت آپ های گردشگری

فرصت های خدمات نوین مالی برای فصل تعطیلات

بازار گردشگری آنلاین حالا با استارت آپ های مختلفی رنگ آمیزی شده و همین موضوع دایره خدمات در این عرصه را بسیار گسترش داده است. ترکیب خدمات برخی نوآوری ها درعرصه خدمات مالی (که به حوزه استارت آپ های فین تک مشهورند) با حوزه ای چون گردشگری حالا به تحولی در این عرصه منجر شده است.

7 دی 1398 17:34
چگونه یک حسابدار خوب استخدام کنیم؟

چگونه یک حسابدار خوب استخدام کنیم؟

چگونه یک حسابدار خوب استخدام کنیم؟ این سوالی است که خیلی از مدیران هنگام استخدام یک حسابدار از ما میپرسند و همیشه این دغدغه را دارند که چگونه یک حسابدار خوب استخدام کنند. با توجه به تجربه ای که در هر دو حوزه یعنی جایگاه مدیریتی و هم جایگاه حسابدار بودن دارم تصمیم گرفتم این مقاله را بنویسیم تا بتوانیم به مدیران و شرکت هایی که قصد استخدام حسابدار دارند کمکی کرده باشم.

7 دی 1398 17:12

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟