گزارش

کاریابی ها برای خدمت به نیروی کار جایگزینی ندارند

تجربه دو دهه خدمت ثابت کرده است
کاریابی ها برای خدمت به نیروی کار جایگزینی ندارند

یکی از دغدغه‌هایی که همواره در وزارت کار وجود داشته است ارتباط کارجو و کارفرما و کاهش هزینه‌های تبادل نیروی کار در بازار کار و اقتصاد کشور است. قریب به دو دهه قبل و پیش از آنکه مراکز مشاوره شغلی و کاریابی ایجاد شوند، ادارات کار کشور خود امور مراکز خدمات مشاوره شغلی را انجام می‌دادند، اما با راه‌اندازی کاریابی‌ها در سراسر کشور این مهم به دوش بخش خصوصی قرار گرفت و در حال حاضر حدود ۸۰۰ کاریابی در استان‌ها و سراسر کشور تأسیس‌شده‌اند.

13 ارديبهشت 1399 11:26
6 میلیون‌شغل در معرض تهدید

تداوم محدودیت های اقتصادی می‌تواند به افزایش بیکاری منجر شود
6 میلیون‌شغل در معرض تهدید

اگر قرنطینه سخت‌گیرانه ادامه یابد تا 6.4میلیون نیروی کار ایران شغل خود را در اثر کرونا از دست می‌دهند. این پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس از اثر زلزله کرونا بر بازار کار نحیف ایران است. معیشت و امنیت شغلی بسیاری مورد تهدید قرار گرفته؛ البته با این فرض که دولت قرنطینه و سختگیری را تا ریشه کن شدن این ویروس ادامه دهد. مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید: براساس سناریوهای مختلف بین 7.5تا ۱۱ درصد از ستانده اقتصاد ایران، بر اثر شیوع ویروس کرونا کاهش خواهد یافت و بین 2.9میلیون تا 6.4میلیون نفر از شاغلان فعلی، شغل خود را از دست خواهند داد. خبری تلخ برای نیروی کار ایران که بخش زیادی از درآمدهای آینده و پس‌اندازهای گذشته‌اش را به‌دلیل کرونا و تورم ازدست‌داده و در بیم آینده خاکستری و ترس از امنیت شغلی‌اش به سر می‌برد.

13 ارديبهشت 1399 9:32
کارگران قرارداد موقت، دیگر پاداش پایان خدمت نمی‌گیرند!

به دنبال کاهش «حق سنوات کارگران» هستند
کارگران قرارداد موقت، دیگر پاداش پایان خدمت نمی‌گیرند!

رای اخیر دیوان عدالت، با علی‌الحساب ندانستن حق سنواتی که کارگران قرارداد موقت (با قرارداد کمتر از یک سال) معمولاً پایان هر سال در کارگاه‌ها می‌گیرند، مقرر کرده که به این کارگران هیچ نوع پاداش ریالی بعد از خاتمه فعالیت در کارگاه تعلق نگیرد، حتی اگر این کارگران، پنج سال، ده سال یا حتی بیشتر در یک کارگاه ثابت کار کنند!

27 اسفند 1398 15:14
کارفرماها به دنبال کارگر

کارفرماها به دنبال کارگر

مدیر یک کاریابی‌ می‌گوید با آن که گفته‌اند در این ‏شرایط تعطیل‌اند اما همچنان تماس تعدادی از کارفرماها قطع نمی‌شود. کسانی که نیروی کارشان یا به ‏دلیل ابتلا به بیماری کرونا دیگر نمی‌تواند سر کار حاضر شود یا درخواست‌شان تعطیلی ‏کارگاه‌ها بوده که در این شرایط نمی‌خواهند سر کار حاضر شوند اما اخراج شده‌اند.

24 اسفند 1398 8:59
با "وام اشتغال" روستاییان را بدهکار نکنید

مدرن کردن اشتغال راه‌حل رفع بیکاری روستاییان
با "وام اشتغال" روستاییان را بدهکار نکنید

افزایش تعداد روستاهای بدون بیکار می‌تواند مشکل اشتغال در روستاها را حل کرده و تاثیر مطلوب بر مهاجرت بگذارد، اما چطور اشتغالی مناسب است و چه ملاحظاتی را باید در نظر گرفت؟ به گزارش خبرنگار ایلنا، ایجاد اشتغال در روستاها نه تنها با توسعه اقتصادی در ارتباط است که به دیگر ابعاد توسعه ازجمله توسعه اجتماعی و حتی سیاسی نیز ربط پیدا می‌کند. اگرچه داده‌های آخرین سرشماری نفوس و مسکن نشان می‌دهد از شتاب مهاجرت به شهرها کاسته شده، اما در هفت دهه اخیر ایران شاهد مهاجرتی یک طرفه از روستاها به شهرها بوده‌ایم. ۷۰ سال پیش حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین بوده‌اند، اما اکنون بیش از ۷۰ درصد ایرانیان در شهرها زندگی می‌کنند. اگرچه رشد جمعیت شهری در ایران بسته به تبدیل روستاها به شهرها نیز هست، اما کارشناسان دلیل اصلی افزایش جمعیت شهری ایران را مهاجرت می‌دانند؛ مهاجرتی که خود تبعات منفی زیادی ازجمله‌ از بین رفتن اقتصاد روستاها و افزایش بیکاری، حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی در شهرها داشته است. بر این اساس وقتی برای ایجاد اشتغال در روستاها تلاش می‌شود، به پدیده مهاجرت و معکوس کردن آن از شهرها به روستاها نیز توجه می‌شود.

19 اسفند 1398 8:27
از هوش مصنوعی تا روبات‌ها

بازاریابی در سال ۲۰۲۰ به کدام سو خواهد رفت؟
از هوش مصنوعی تا روبات‌ها

در گذشته، مفاهیمی مثل هوش مصنوعی، بازاریابی داده‌محور و بهینه‌سازی موتور جست‌وجوی صوتی (VSEO) بلندپروازانه بودند. حتی مضحک به نظر می‌رسیدند. اما حالا این گرایش‌های بازاریابی نوآورانه، جزو اولویت‌های اصلی بسیاری از کسب‌وکارها در سال ۲۰۲۰ میلادی خواهند بود. چرا نباشند؟ به هر حال، اگر کسب‌وکار شما بخواهد در فضای رقابتی آنلاین، حرفی برای گفتن داشته باشد، باید بتوانید خود را دائما با تحولات بازاریابی دیجیتال همگام کنید. به قول «برایان سولیز»، نویسنده، سخنران و تحلیلگر حوزه دیجیتال: «همه کسب‌وکارها قربانی داروینیسم دیجیتالی‌اند. این یعنی تکامل رفتار مصرف‌کننده، وقتی سرعت تکامل جامعه و تکنولوژی بسیار بیشتر از توانایی بهره‌برداری از آن است. این پدیده بین کسب‌وکارها فرق نمی‌گذارد. همه در معرض تهدیدند.»

28 بهمن 1398 14:22
راهنمایان تور در انتظار بیمه و به رسمیت شناخته شدن هویت شغلی

بررسی یک چالش قدیمی در حوزه گردشگری ؛
راهنمایان تور در انتظار بیمه و به رسمیت شناخته شدن هویت شغلی

28 بهمن 1398 8:57
گزارش اختصاصی بازارکار ازشيوههای استخدام در نيروى هوايى ارتش

گزارش اختصاصی بازارکار ازشيوههای استخدام در نيروى هوايى ارتش

در این روزها در شرایطى به استقبال ایامالله دهه فجر میرویم كه نگاهى به حوادث بهمنماه سال 1357 یادآور رشادتهاى كسانى است كه در اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357در شرایطى كه یك هفته از ورود امام خمینى (ره) به ایران گذشته بود و هنوز رژیم شاهنشاهى پابرجا و مدعى مقاومت، نظامیان متعهد نیروی هوایی ارتش، با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در مدرسه رفاه و بیعت با حضرت امام (ره) ،سندی از افتخار، حماسه، رشادت و ایمان را در برگهای زرین انقلاب اسلامی به ثبت رسانیدند و با اقدام خود شكنندهترین ضربات را بر پیكر رژیم شاهنشاهی وارد كردند. فرارسیدن این روز سبب شد تا در این گزارش به شیوه استخدام در نیروى هوایى ارتش از طریق تحصیل در دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری و فراخوانهای استخدامی بپردازیم.

27 بهمن 1398 8:49
آموزشگاههایی که با وعده استخدام مشتری جذب میکنند

آموزش فنی و حرفهای در تور خصوصی سازی
آموزشگاه هایی که با وعده استخدام مشتری جذب میکنند

چند سالی است که در هر نهاد، سازمان و بخشی رد پای خصوصیسازی را میبینیم. رئیس سازمان فنی و حرفهای در اظهارات تازه خود بر واگذاری فعالیتهای این سازمان به بخش خصوصی تاکید کرده است؛ اتفاقی که نگرانیهایی را در زمینه توزیع ناعادلانه آموزش به وجود میآورد.

26 بهمن 1398 12:1
آخرین وضعیت برگزاری آزمون استخدامی و ساماندهی نیرو در آموزش و پرورش

در نشست خبری معاون برنامهریزی و توسعه منابع این وزارتخانه تشریح شد
آخرین وضعیت برگزاری آزمون استخدامی و ساماندهی نیرو در آموزش و پرورش

معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از احتمال برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در نیمه اول سال 99 خبر داد و اعلام کرد: استخدام نیرو های حق التدریس نیز قبل از سال 99 انجام می شود. به گزارش خبرنگار بازارکار معاون برنامهریزی و توسعه منابع در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه به تشریح طرح مسکن، بیمه تکمیلی، رتبهبندی فرهنگیان بودجه سال 99 آموزشوپرورش و قانون تعیین تکلیف معلمان حقالتدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیشدبستانی پرداخت. دکتر علی الهیار ترکمن در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار بازارکار درباره تعداد کسانی که می توانند در قالب استخدام نیروهای حق التدریس و نهضتی ها وارد آموزش و پرورش شوند گفت: حدود 75 تا 80 هزار نفر شرایط استخدام در آموزش و پرورش را دارند اما تعداد مجوزهای استخدامی بر عهده سازمان امور اداری و استخدامی کشور است.

12 بهمن 1398 11:17

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟