گفت و گو

چالش ها و فرصت های کاریابی ها در بازار کار کشور

در گفتگوی بازار کار با مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار بررسی شد:

موسسات مشاوره شغلی و کاریابی نقش مهمی در بازارکار و ساماندهی نیروی کار کشورها ایفا می کنند. براساس بررسی ها 75 تا 80 درصد تامین نیرو در کشورهای توسعه یافته از طریق مراکز کاریابی صورت می گیرد و این در حالی است که سهم کاریابی های فعال در کشور بسیار پایین تر از متوسط جهانی است. برای تبیین نقش مراکز کاریابی در توسعه بازارکار کشور و همچنین چالش ها و فرصت های کاریابی ها با دکتر حسین محمودی سفیدکوهی به گفتگو نشستیم که تقدیم می کنیم.

20 بهمن 1399 10:50
کولبران نباید برای غم نان فدا شوند

حساب کولبران باید از قاچاق‌چی ها جدا شود

یک کنشگر اجتماعی می‌گوید: طرح‌های دولت به قدری دیر در خصوص کولبران اجرا می‌شود که دیگر تاثیری ندارد. به گزارش خبرنگار ایلنا، بسیاری از کنشگران اجتماعی در سراسر جهان تلاش می‌کنند مشاغل کاذب را حذف کنند و تمامی اقشار جامعه به یک اندازه از مزایای اجتماعی برخوردار باشند. اگرچه کنشگران اجتماعی در نقاط مختلف جهان تلاش‌هایی کرده‌اند ولی ایران هنوز راهکاری برای حذف این گروه‌های شغلی ندارد و ایرانیان شاهد گسترش مشاغل کاذب در نقاط مرزی کشور هستند. اگرچه کولبری برای هیچ گروه انسانی خوشایند نیست ولی «کولبر» و «کولبری» دو مولفه اصلی زندگی برای بخشی از مردمان مرزنشین در غرب کشور است. زنان، مردان و نوجوانان برای ارتزاق و تکه‌ای نان، بار سنگینی را به دوش می‌کشند و از مسیر‌های صعب‌العبور می‌گذرند. در طول سال‌های اخیر، حوادث ناگواری برای کولبران کشور اتفاق افتاده که عواطف و احساسات عمومی جامعه را جریحه‌دار کرده است. پس از مدتی، فراموشی اذهان جامعه را دربرمی‌گیرد و حوادثی از این قبیل به دست فراموشی سپرده می‌شود اما فراموشی پایان ماجرا نیست، در دوباره بر همان پاشنه می‌چرخد یعنی بازهم کولبرانی برای غم نان فدا می‌شوند. به گ

19 آذر 1399 10:11
وقتی رشته‌ای مُد شد دانش‌آموزان چشم و گوش بسته تبعیت می‌کنند

جذب بدون نیازسنجی و آینده مبهم دانشجویان
وقتی رشته‌ای مُد شد دانش‌آموزان چشم و گوش بسته تبعیت می‌کنند

توجه به نیاز‌های کشور و روشنگری در مورد آن‌ها کمتر در نحوه جذب و پرورش دانشجویان ایرانی مورد توجه واقع شده است. اتفاقی که ایران را در سال‌های آتی دچار بحران نیروی متخصص می‌کند. گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو_محمدجواد سمیعی؛ سردرگمی، بهترین واژه ای است که برای وضعیت اکثر دانشجویان تازه فارغ التحصیل شده از دانشگاه‌های کشور می‌توان به کار برد. دانشجویی که همینطور در دانشگاه وارد می‌شود آن هم بدون آنکه جایگاه آینده اش مشخص باشد. جالب تر آنکه اصلا نیاز های کشور آنطور که باید شناسایی نشده است که حالا بخواهیم خلا موجود را با جذب و پرورش دانشجو پر کنیم. در همین راستا به سراغ دکتر مهدی گلشنی؛ فیزیک دان و نظریه پرداز و استاد دانشگاه صنعتی شریف رفتیم تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.‌

16 شهريور 1399 9:17
عزم جدی واحد فرشچیان برای تبدیل شدن به دانشگاه خلاق و کارآفرین

عزم جدی واحد فرشچیان برای تبدیل شدن به دانشگاه خلاق و کارآفرین

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان گفت: برای پذیرش دانشجو سعی کرده‌ایم که با کارگاه‌های بزرگ صنایع دستی و هنرهای سنتی مرتبط شویم تا پیام ما را به گوش دانشجویان مستعد برسانند. به گزارش ایلنا، واحد استاد فرشچیان به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو در کشور توانسته است به در زمینه اشتغال دانشجویان و کارآفرینی گام‌های بسیار خوبی بردارد.

4 شهريور 1399 11:13
وکلای متخصص مانند پزشکان متخصص سال آینده وارد عرصه خدمت می شوند

گفت و گوی عصر ایران با رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه:
وکلای متخصص مانند پزشکان متخصص سال آینده وارد عرصه خدمت می شوند

نهاد وکالت باید از خود این سوال را بپرسد که در طول 100 سالی که ما مفهوم وکیل را در کشورمان داریم چه کمک و چه نقشی در تامین حقوق مردم و مقابله با فساد داشته است؟ یعنی ما بیاییم در بزنگاه‌های تاریخی مختلف کشور یا در موضوعات اساسی ببینیم که نهاد وکالت واقعا جهت‌گیری‌اش چه بوده و مردم چه میزان از این جهت گیری و عملکرد راضی بوده اند؟

28 امرداد 1399 10:54
بازار سرمایه بستر مناسب درآمد و اشتغال برای جوانان و تحصیلکردگان

بازار سرمایه بستر مناسب درآمد و اشتغال برای جوانان و تحصیلکردگان

این روزها همه درباره بورس صحبت می کنند و بسیاری از مردم که حتی با این واژه بیگانه بودند با آزاد شدن فروش سهام عدالت به دنبال عرضه و فروش سهام خود هستند. بورس که از آن به عنوان بازار سرمایه یاد می شود این روزها تب و تاب ویژه ای دارد چرا که با نوسانات ارزی و تنش بازار سکه و طلا همه به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود هستند و تلاش می کنند ضمن حفظ توان مالی و دارایی خود در بازار کسب و کار و درآمد بورسی نیز حضور داشته و از تحولات آن عقب نمانند. بازار سرمایه یا بورس این روزها با تنوعی از کسب و کار مواجه است چرا که در این بازار از پیر و جوان و تحصیلکرده و نکرده می توانند به کسب و کار و اشتغال بپردازند. در یک کلام همه می توانند وارد اشتغال در این بازار شوند و با ابزار کسب و کار مجازی و اینترنت به فعالیت پرداخته و به عنوان یک شغل اینترنتی از طریق بورس به کسب درآمد بپردازند. بسیاری از کارشناسان در سالی که بنام سال جهش تولید نامگذاری شده از فعالیت و سرمایه گذاری در بورس به عنوان راهکاری مطمئن در اشتغال و کارآفرینی یاد می کنند. چرا که از طریق بازار سرمایه و بورس سرمایه های کوچک و بزرگ به جریان می افتد و چرخ تولید در بخش های مخت

23 امرداد 1399 11:53
«نویسندگی» شغلی که باید آن را از نو نوشت

گفتگو با راضیه تجار دبیر انجمن قلم ایران
«نویسندگی» شغلی که باید آن را از نو نوشت

نویسندگی در طول تاریخ از یکسو با غم نان و سختی زندگی نویسندگان و شاعران و حماسه سرایان بزرگ همراه بوده که فردوسی بزرگ در وصف این شرایط می گوید؛ «بسی رنج بردم در این سال سی؛ عجم زنده کردم به دین پارسی»و از سوی دیگر با زندگی اشرافی شاعران و نویسندگان دربارها و سلسله های مختلف همراه بوده که وصف آنها در محافل شعری دربار غزنویان، سلجوقیان و حوارزمشاهیان و همچنین سلسله های بعدی و همچنین در حال حاضر هم می بینیم. اما با ابن همه "نویسندگی" کار آسانی نیست و بسیاری از آن به عنوان شغل سخت یاد می کنند.

21 تير 1399 14:5
گرافیستی که طراح و تولید کننده شد

گفتگو با وحید اقطایی کارآفرین موفق؛
گرافیستی که طراح و تولید کننده شد

وحيد اقطايي کارآفرين جواني است که توانسته کسب و کار نويي براي خود ايجاد کند. او کارشناسي گرافيک خوانده و تلاش کرده با نگاه بين رشته اي از تحصيلات خود به سوي کسب درآمد و کارآفريني پل بزند.

21 تير 1399 10:13
اصناف فرصتی برای اشتغال 24 میلیون نفر در کشور

در گفت و گو با مشاور عالی اتاق اصناف بررسی شد
اصناف فرصتی برای اشتغال 24 میلیون نفر در کشور

اصناف در حوزه اشتغال نقش کلیدی دارند، بیش از سه و نیم میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که توانسته بیش از 24 میلیون نفر را بیمه و یا به عبارت بهتر شاغل نماید.

9 تير 1399 13:35
شرایط وجزئیات آزمون استخدام نیروهای نهضتی وحق التدریسی تشریح شد

در گفتگو با رئیس سازمان نهضت سوادآموزی؛
شرایط وجزئیات آزمون استخدام نیروهای نهضتی وحق التدریسی تشریح شد

آرام آرام انتظارها به سر می رسد و زمان برگزاری آزمون استخدامی به شرط مجوز ستاد کرونا از راه می رسد. شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفتگوی اختصاصی با بازارکار ضمن تشریح شرایط وجزئیات آزمون استخدامی نیروهای نهضتی وحق التدریسی اعلام کرد: 24 هزار نفر شرایط تغییر وضعیت و استخدام در آموزش و پرورش را دارند.

19 خرداد 1399 14:21

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟