لغو تفاهمنامه آموزش مهارتی كارگران ساختمانی از سوی وزارت مسكن

معاون آموزش فنی‌وحرفه‌ای خبر داد:
لغو تفاهمنامه آموزش مهارتی كارگران ساختمانی از سوی وزارت مسكن
معاون آموزش سازمان فنی‌وحرفه‌ای با بیان اینكه تفاهم‌نامه‌ آموزش‌ كارگران ساختمانی از سوی وزارت مسكن لغو شده است، گفت:‌ یكی از برنامه‌های سازمان، آموزش استفاده از انرژی‌های پاك در سطح صنایع و منازل است تا با یك بازده زمانی 10 ساله انرژی الكتریكی از این طریق تامین شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، امروزه توجه به آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در دنیا با نگاه ویژه برای توسعه صنایع مختلف در كشورها به عنوان یك استراتژی محسوب می‌شود و یكی از ویژگی‌های آن نیاز سنجی براساس ضرورت‌های عصر مدرن و استفاده از امكانات پیشرفته در صنعت و بازار كار است كه به موجب آن فارغ التحصیلان این عرصه پس از طی كردن مراحل آموزش‌های مهارتی بتوانند به راحتی جذب بازار كار ‌شوند.
در حال حاضر سازمابراین اساس به گفته وزیر كار و اموراجتماعی امروز كشور برای رسیدن به توسعه اقتصادی و حل معضلاتی همچون اشتغال و بیكاری كه كشورهای در حال توسعه با آن روبرو هستند نیاز به توجه جدی مسئولان و كارجویان به مباحث آموزش‌های مهارتی و فنی دارد و این موضوع به عنوان كلید اشتغال در كشور محسوب می‌شود. طی ماه‌های اخیر یكی از مباحث مهم در این عرصه یكپارچه سازی نظام آموزش‌های مهارتی در كشور است كه می‌تواند با جلوگیری از پراكندگی‌های آموزشی در عرصه فنی كشور را در عرصه نیازهای صنعتی و دیگر بخش‌ها یاری دهد.ن آموزش فنی‌وحرفه‌ای كشور به عنوان متولی آموزش‌های فنی‌ در سطح كشور مطرح است كه می‌خواهیم در گفت‌وگو با علی انجم شعاع معاون آموزش این سازمان از روند آموزش‌ها در سطوح مختلف آشنا شویم.
فارس: با توجه به اینكه بیمه كارگران ساختمانی منوط به داشتن گواهی آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای است در حال حاضر این آموزش‌ها در چه وضعیتی است؟
انجم شعاع: بر اساس تصویب نامه كمیسیون اصل 138 قانون اساسی كه آموزش كارگران صنعت ساختمان برعهده این سازمان گذاشته شده است تفاهم‌نامه پنج ساله با وزارت مسكن و شهرسازی در سال 87 منعقد شد كه بر اساس آن مقرر شد كه یك میلیون و صد هزار نفر كارگر ماهر در حرفه‌های مختلف آموزش ببینند. در سال 87 نزدیك به 200 هزار نفر و سال گذشته 220 هزار نفر در 10 عنوان رشته و نیز در سال جاری 250 هزار نفر و در 30 رشته آموزش فرا گرفتند و قرار است سال آینده 100 هزار نفر و سال 91 نزدیك به 230 هزار نفر آموزش ببینند. هزینه‌های این تفاهم نامه طی دو سال اول از سوی وزارت مسكن پرداخت شد اما پس از آن با عدم پرداخت هزینه‌ها مفاد این تفاهم نامه اجرایی نشد و در حال حاضر سازمان با توجه به نیاز‌سنجی در این زمینه 50 هزار نفر را در مراكز دولتی آموزش داده است.
فارس: علت اینكه وزارت مسكن و شهرسازی به تفاهم‌نامه پایبند نماند چیست؟
انجم شعاع: امیدواریم كه وزارت مسكن و شهرسازی در این زمینه همكاری لازم را برای ادامه اجرای مفاد تفاهم نامه انجام دهد چون متولی ساخت و ساز در كشور این وزارتخانه محسوب می‌شود. بیشترین مشكل این موضوع عدم تامین اعتبار است كه البته مسئولان این وزارتخانه معتقدند كه وظیفه آموزش كارگران ساختمانی تنها بر عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور است. باید در نظر داشت كه با توجه به حجم گسترده تقاضا در این بخش این سازمان نیز به تنهایی قادر به تامین منابع مالی آموزش كارگران این بخش نیست و این موضوع طی انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌های مربوطه میسر است.
فارس: یعنی با توجه به روند موجود آموزش كارگران ساختمانی در سال جاری انجام نشده است؟
انجم شعاع: بله، در مراكز غیر دولتی آموزش كارگران ساختمانی وجود نداشته و فقط از طریق مراكز دولتی آموزش‌ها در سه مقطع شناسایی، تعیین سطح و در مرحله آخر با نیازسنجی آموزش‌ها در سه سطح درجه یك، دو و سه انجام می‌شود و در نهایت گواهی مهارت برای افراد صادر می‌شود.
فارس: در شرایطی كه به تازگی قانون بیمه كارگران ساختمانی در حال اجرا است و مطمئنا نیاز‌سنجی به ارایه آموزش در این بخش ضرورت بیشتر می‌یابد این سازمان چه برنامه‌ای برای پاسخگویی به نیازها در نظر گرفته است؟
انجم شعاع: نهایتا كارگران برای بیمه‌شدگان نیاز به گواهی مهارت دارند و متولی به كارگیری كارگران ساختمانی نیز وزارت مسكن و شهرسازی است كه اولا باید از نیروی ماهر و آموزش دیده كه دارای بیمه تامین اجتماعی است استفاده كند كه این موضوع متوجه این وزارتخانه خواهد بود.
فارس: به هر حال سازمان فنی و حرفه‌ای نیز در این موضوع دخیل است و نباید از این بحث به سادگی عبور كرد.
انجم شعاع: ماده چهار نظام مهندسی بحث بیمه‌های اجتماعی كارگران ساختمانی را لحاظ كرده كه وظیفه حمایت از تولید در بخش مسكن وزارت مسكن و شهرسازی است. با توجه به اینكه قرارداد به صورت یك طرفه از سوی این سازمان لغو شده اما باز هم نزدیك به 400 هزار نفر توسط فنی‌وحرفه‌ای آموزش فرا گرفته‌اند. لازمه توسعه مسكن در كشور این است كه كارگران حتما شناسایی شوند و با فرا گرفتن آموزش كارهای با كیفیت ارایه شود.
فارس: آیا سازمان فنی و حرفه‌ای برای آینده در زمینه آموزش كارگران ساختمانی برنامه خاصی دارد یا خیر؟
انجم شعاع: این سازمان در مراكز دولتی خود این آموزش‌ها را دنبال می‌كند اما در حجم گسترده نیاز به همكاری دستگاه‌های ذی‌ربط دارد كه تاكنون محقق نشده است.
فارس: در حال حاضر چه میزان استاندار آموزشی در كشور توسط سازمان فنی و حرفه‌ای وجود دارد؟
انجم شعاع: سه هزار عنوان استاندار آموزشی در سازمان وجود دارد كه عناوین آنها موجود است و متقاضیان و صاحبان صنایع مختلف بر اساس استاندارهای موجود به سازمان برای فراگیری آموزش مراجعه می‌كنند كه تا به حال 1120 عنوان استاندار فعال شده است. در 170 زندان و 140 پادگان و 600 مركز آموزشی به همراه 4 هزار كارگاه در كشور برای آموزش این استاندارها در نظر گرفته شده است.
فارس: تاكنون چه نیازسنجی‌‌هایی در بخش آموزش مهارت‌های پیشرفته صورت گرفته است؟
انجم شعاع: مهارت‌های پیشرفته به آموزش‌های گفته می‌شود كه در سازمان وجود نداشت و در حال حاضر با تغییر واژه این كلمه«پیشرفته» از آن به عنوان آموزش‌های مورد نیاز جامعه و بازار كار قلمداد می‌شود و دیگر عنوانی با نام مهارت‌های پیشرفته وجود ندارد. در بخش تدوین استاندارد آموزشی جدید در حال حاضر با شناسایی نزدیك به 300 تا 400 استاندارد به آموزش‌ها افزوده شده است.
فارس: چه تعداد استاندار آموزشی در سطح دنیا وجود دارد؟
انجم شعاع: در حال حاضر ما از استاندارهای آموزشی دنیا به دلیل فرهنگ عامه رفتاری جامعه عقب هستیم كه سازمان به دنبال فرهنگ‌سازی با شعار «هر كارگاه یك مركز آموزشی» است. در صورتی كه رویكرد جدید نهادینه شود می‌توان در یك بازده زمانی كوتاه، آمورش‌ها را به استانداردهای سطح دنیا رساند و الان این فرهنگ وجود ندارد كه با مشاركت رسانه و مطبوعات باید ایجاد شود. درحال حاضر نزدیك به بیش از 30 تا 40 هزار استاندار آموزشی در دنیا وجود دارد.
فارس: آیا ضرورت دارد كه همه استاندار‌های آموزشی جهان در كشور وجود داشته باشد و در حال حاضر چند استاندار تدوین و بومی‌سازی شده است؟
انجم شعاع: قطعا در صورتی كه بتوان مشاغل را بر اساس استاندار آموزشی در نظر گرفت می‌توان به ایده‌آل‌ها نزدیك شد كه البته به بستر فرهنگی نیاز دارد. به زودی 2200 استاندارد آموزش به 3 هزار و 200 آموزش افزایش خواهد یافت كه با همكاری معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان انجام می‌شود.
فارس: بحثی كه وجود دارد این است كه استانداردهایی كه بومی‌سازی می‌شوند در مقایسه با استانداردهای جهانی از سطح پایین‌تری برخوردار هستند و در مسابقات جهانی مهارت مشكلاتی از قبیل عدم همخوانی آموزش‌ها با استاندارد جهانی مشاهده شده است. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
انجم شعاع: در بحث تدوین استانداردهای آموزشی نگاه به استانداردهای جهانی وجود دارد. موضوع دیگر وجود فناوری‌های نو و لحظه‌ای است كه شناسایی و تدوین استاندارد آن نیاز به گذر زمان دارد كه در ارتباط گسترده با دیگر كشورها این فناوری‌ها به كشور منتقل می‌شود. قطعا موضوع آموزشی كه در كشور كد استاندارد بگیرد با استانداردهای جهانی هم‌خوانی دارد.
فارس: به چه میزان از اختراعات و ابتكارات نخبگان در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده می‌شود؟
انجم شعاع: در حال حاضر سازمان ارتباط خوبی با بنیاد ملی نخبگان دارد و افرادی كه كار نو ایجاد می‌كنند اسامی انها ثبت می‌شود و تا با همكاری وزارت علوم این افراد بتوانند از امتیازات ویژه دانشگاه‌ها استفاده كنند.
فارس: هم‌اكنون سازمان فنی و حرفه‌ای چه آموزش‌هایی در بخش صنایع ارائه می‌كند؟
انجم شعاع: طی تفاهم‌نامه‌ای با صنایع، آموزش‌های مورد نیاز آنها در سازمان تدارك دیده شده است و نخبگان صنعت به عنوان مربی آموزش شناسایی می‌شوند و از تجربیات آنها استفاده می‌شود. كار جدید دیگری كه در حال انجام است همكاری با وزارت بازرگانی برای آموزش نانوایان است كه در تمامی استان‌ها انجام می‌شود و در نیمه اول آبان‌ماه در هشت استان آموزش پایلوت آن شروع شده است هم‌چنین توافق‌نامه همكاری با یك شركت آلمانی در زمینه آموزش ساخت و ساز صنعتی برای بومی‌سازی در حال انجام است و این سازه‌ها بسیار سبك بوده و نیز از لحاظ هزینه مقرون به صرفه هستند. در حال حاضر استاندارد آموزشی این صنعت تدوین شده و در 10 استان انجام می‌شود.
فارس: آموزش كارگران در بخش صنعت سازه‌های سبك ساختمان در چه مرحله است؟
انجم شعاع: با توجه به اینكه سازه‌های آن در كارخانه تولید می‌شود این صنعت نیاز به نصاب در محل نهایی كار دارد كه تدوین و آموزش این استاندارد آموزشی در حال انجام است.
فارس: استفاده از انرژی‌های پاك چه تاثیری در كاهش هزینه‌ها و آموزش صنایع مختلف دارد و در حال حاضر این انرژی‌ها چه سهمی در صنایع دارند؟
انجم شعاع: سازمان تفاهم‌نامه‌ای را با چند شركت در بحث انرژی‌های خورشیدی، بادی و بازیافتی منعقد كرده و تاكنون چند همایش برگزار شده است تا استاندارد آن به روز شود چون كشور قابلیت زیادی در بحث استفاده از انرژی خورشیدی دارد كه با استفاده از آن می‌توان هزینه‌های تولید و دیگر امور كاهش داد و با سرمایه‌گذاری در این بخش طی بازده زمانی 10 ساله می‌توان عنوان كرد كه هر خانه از برق تولیدی خود استفاده خواهد كرد. وزارت نیرو بخشی از هزینه‌های ایجاد و امكانات استفاده از انرژی خورشیدی در نیروگاه‌های گازی را تامین می‌كند و سازمان نیز مباحث آموزشی را برعهده دارد.

12 آبان 1389 0:1
اخبار مرتبط
بهره‌مندی كارگران ساختمانی از مزایای بیمه بازنشستگی
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟