چالش ها و فرصت های کارآفرینی در حوزه «تبلیغات»

به مناسبت روز تبلیغ بررسی شد
چالش ها و فرصت های کارآفرینی در حوزه «تبلیغات»


«تبلیغ « با زندگی انسان ها گره خورده است؛ چه آنگاه که پیامبران در صدد رساندن پیام وحی به مردم و پیروان خود بودند و چه امروز که همه زندگی آدمها با تبلیغ و تبلیغات گره خورده است. در صدر اسلام نیز آئین مسلمانی از یک سو با کلام دلنشین پیامبر رحمت و خاتم النبیین و از سوی دیگر با هزینه ثروت حضرت خدیجه (س) در این راه همراه بود و این شاید گویای این است که همواره باید محتوای پیام از یکسو و هزینه های مادی از سوی دیگر در خدمت تبلیغ و تیلیغات قرار گیرد تا بتواند اهداف مبلغ و صاحبان تبلیغات را به نتیجه برساند. با گذشت قرن ها بویژه در دنیای معاصر نیز نه تنها تبلیغ و تبلیغات ارزش و اهمیت خود را از دست نداده بلکه خود به صنعت سودآور، اشتغالزا و کارآفرینی تبدیل شده که همه چیز را از آن خود نموده است.
صنعتی بنام تبلیغات
تبلیغ ریشه درزندگی اجتماعی انسانها دارد و عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکنندهای با انجام امری سعی میکند که خریدار بالقوه را از تولید محصول یا خدمات خود آگاه کند، این عمل با روشهای گوناگونی انجام میشود که شاید بتوان گفت بهترین عنوان برای آن تبلیغات است.
امروزه سخن از ارتباطات و در یک کلام دهکده جهانی ارتباطات است؛ دنیایی که همه چیز را از دریچه رسانه، ارتباطات و شاید بهتر بگوییم تبلیغات می بیند؛ تبلیغاتی که همه عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همه عرصه های شغلی و معیشتی را در بر می گیرد. این صنعت اشتغال آفرین است و جنبه های کارآفرینانه و نوآورانه آن هر روز گسترده تر می شود.
برای افزایش فروش، ارتقای ارزش برند و بهبود وضعیت حضور در بازار، روشهای مختلف تبلیغات و بازاریابی استفاده می شود،  روشهای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال، بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی کارآفرینانه از روشهای جدید بازاریابی است.
در دنیای کنونی، آنچه که معلوم است این است که همه فروشنده اند و به دنبال خریدار هستنند و درست در اینجاست که برای رسیدن به سود بیشتر و دوام در این بازار باید به نوعی و شکلی برای کالاها و خدمات خود تبلیغ کنند.
نقش حیاتی  تبلیغات در کسب و کارها
تبلیغات به معنی معرفی و آگهی محصولات و خدمات در رسانه ها به منظور ترغیب و تشویق مشتریان به خرید است. یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار، تبلیغات است. موفقیت یا عدم موفقیت بسیاری از سازمان ها و شرکت ها نیز در گرو فعالیت های تبلیغاتی آنها است. بطور ساده تبلیغ، راهی برای رساندن پیام به مخاطبان مورد نظر تعریف شده است.
در روش تبلیغات، به شرکتها و موسسات فرصت ساز مانند سایتهای اینترنتی و رسانه های اجتماعی و جمعی،  هزینه های بابت معرفی و نمایش محصولات شرکت (سازمان) به مشتریان فعلی و بالقوه، پرداخت میشود. در واقع میتوان تبلیغات را تاکتیک و تکنیکهای نفوذ در عقاید و افکار مردم نیز تعریف کرد. میتوان شیوه ها و فوت و فن های ارائه یک تبلیغ را تکنیکهای تبلیغات تعریف کرد؛ همچنین راههایی را که بتوان تبلیغ را پیش برده و ادامه حیات آن را تضمین کرد و اثر بخشی خود را همچنان حفظ نمود، به عنوان تاکتیک تبلیغاتی تعریف کرد. تبلیغات به عنوان بخشی از فرآیند بازاریابی، وظیفه معرفی محصولات را بر عهده دارد و چون هزینه بردار است، حائز اهمیت زیادی است.
روشهای جدید و نوآورانه تبلیغ، استفاده از فضاهای مجازی به صورت مبتکرانه، استفاده از کلیپ های ویدئویی جذاب با بازاریابی غیرمستقیم و امثالهم نمونههایی از تبلیغ در بازاریابی کارآفرینانه است. با توجه به هوش مشتریان، ارائه تبلیغ هرروز بیشتر از دیروز سخت میشود. امروزه تبلیغ ساده، مورد توجه مشتری قرار نمیگیرد و منجر به فروش نمیشود. تبلیغاتی که با ایده پردازی و ایهام همراه باشد و ذهن مشتری و بیننده را ره چالش بکشد، از جذابیت بیشتری برخوردار است. تبلیغی که از همان ابتدا تمام حرف را بزند، مثل پازل حل شده، جذابیتی ندارد. 
رشته تبلیغات قدمت طولانی دارد
تبلیغات هم مانند بسیاری از علوم دیگر، از سابقهای طولانی برخوردار است و برای درک عمیق این رشته، حتماً باید تاریخچه و سیر تکامل آن را بشناسیم.
در دنیا رشته های متنوعی برای تبلیغات وجود دارد چرا که بخش عمده اقتصاد و درآمد هر کسب و کاری متاثر از ابزارها و امکاناتی است که این رشته در اختیار بنگاه ها قرار می دهد. فروش کالا و خدمات ارتباط مسقیم با تیلیغات دارد. در گردشگری، در فروش اینترنتی و ... حرف اول و آخر را تبلیغات می زند. بنابراین این رشته های مرتبط با تبلیغات از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
تبلیغات در ایران
گرچه تبلیغات در دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است اما در ایران هنوز به اهمیت تبلیغات و صنعت تبلیغات آنگونه که در جایگاه تبلیغ دین و مذهب پرداخته می شود توجه نشده است. تبلیغات در ایران در بسیاری از بنگاههای اقتصادی و کسب وکارها در حد استخدام ویزیتور کاهش یافته، ویزیتورهایی که خود در بسیاری از مواقع از حداقل حقوق و بیمه تامین اجتماعی محروم هستند و با این شرایط باید نقفش فرشتگان نجات کسب و کارها را ایفا نمایند!
نگاهی کوتاه به رسانه های مجازی و چاپی گویای این است که تبلیغات ویزیتوری عملا نه تنها این رشته مهم در صنعت تبلیغات را با چالش های نیروی انسانی مواجه کرده بلکه در مواقعی به مشکلات مختلف این بخش نیز دامن زده است.
رشته های تبلیغات در نظام آموزشی
در دنیای کنونی که از تبیلیغات به عنوان صنعت پیشرفته یاد می کند رشته های مدیریت تبلیغات از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است. در ایران هنوز رشته های تبلیغات که بتواند براساس نیاز کشور و نیاز مخاطب و بازار شکل بگیرد یا وجود ندارد و یا نوپاست.  در این میان دانشگاه جامع علمی - کاربردی رشته های کاردانی تیلیغات را راه اندازی کرده که به نظر نمی رسد بازخورد های موفقی داشته باشد. هنوز دانشگاه های مادر به آن حوزه توجه جدی نداشته و رشته های تخصصی تبلیغات را راه اندازی نکرده اند.
در واقع رشته تبلیغات هنوز به طور مستقل در نظام آموزشی تعریف نشده و مباحث تبلیغات به صورت جسته و گریخته در رشته های ارتباطات و روابط عمومی و یا تبلیغ و ارتباطات فرهنگی و یا مدیرت فرهنگی و همچنین دوره های پودمانی دانشگاه علمی و کاربردی تدریس می شود.
لزوم توجه به رشته مدیریت تبلیغات
رشته مدیریت تبلیغات از سال 1389 در دانشگاه علمی - کاربردی راه اندازی شده اما این رشته تا رسیدن به جایگاه خود فاصله دارد چرا که هنوز به عنوان یک رشته موثر و پولساز جایگاهش تعرف نشده است.
رشته مدیریت تبلیغات، یکی از زیر گروه ها وگرایش های رشته مدیریت بازایابی بوده که در آن مهارت و دانش تخصصی در مورد شیوه تبلیغات آموزش داده می شود. دانشجویان این رشته باید برای شناخت مفهوم تبلیغات و انواع آن تلاش زیادی بکنند زیرا تبلیغات میتواند به طور مستقیم برمیزان فروش محصولات و خدمات تاثیر گذاشته و موفقیت یک شرکت تولیدی یا خدماتی را به سادگی رقم بزند.


گزارش؛ امیرعلی بینام


 


چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟