محدودیت اشتغال دانش آموختگان روابط عمومی در بخش دولتی

امیر عباس تقی پور عضو شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی تشریح کرد:
محدودیت اشتغال دانش آموختگان روابط عمومی در بخش دولتی


از روابط عمومی بهعنوان هنر و علم اجتماعی نام میبرند که درون و برون دستگاه را به هم پیوند میدهد. درواقع روابط عمومی چشم وچراغ یک دستگاه و مشاور امین مدیر و کلیه کارکنان است که باید همه چیز را ببیند و همه چیز را نیز زیبا بنمایاند. 
موضوعی که سبب شده تا در بسیاری از سازمانها مخصوصاً در بخش خصوصی روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شود و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دوسویه بپردازد. البته نمیتوان در این مسیر نقش عدم آگاهی برخی از مدیران را در اهمیت روابط عمومی نادیده گرفت. مدیرانی که بدون توجه به مهارتهای موردنیاز کارپردازان روابط عمومی میپندارند که کارکنانی با هر سطح دانش و مهارت را میتوانند در روابط عمومی مشغول به کار کنند.
در تقویم کشورمان روز 27 اردیبهشت ماه بانام روز روابط عمومی نامگذاری شده است، روزی که بهانهای شد تا پیرامون جایگاه روابط عمومی در کشورمان، مخصوصاً در عصر شبکه های اجتماعی با امیرعباس تقیپور، مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات و عضو شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی که سابقه شش سال مدیرکلی روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی را در کارنامه خود دارد به گفت وگو نشینیم.
در حال حاضر چه تعداد در روابط عمومی ها مشغول به کار هستند؟
◄ آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما برآوردها نشان میدهد که در سطح ملی و استانی، در ادارات دولتی و خصوصی مجموعاً حدود ۲۰۰ هزار نفر در بخش روابط عمومی فعالیت دارند. این تعداد در ده سال پیش حدود ۱۵۰ هزار نفر بود.
جایگاه فعلی روابط عمومی ها در کشورمان را چگونه ارزیابی میکنید؟
◄ هرچقدر که پیش میرویم با پیشرفت تکنولوژی جایگاه روابط عمومی ها نیز ارتقا مییابد. هماکنون نسبت به ۲۵ تا ۳۰ سال گذشته جایگاه روابط عمومیها ارتقا یافته است و مخصوصاً در سازمانهای دولتی ازلحاظ ساختار زیر نظر بالاترین مقام اجرایی مشغول فعالیت هستند که این نشاندهنده آن است که روابط عمومی جایگاه ویژهای دارد.
در کنار ساختار در عمل نیز میبینیم که با گسترش شبکه های اجتماعی و توسعه نقد، نظر و تحلیل در این شبکهها بسیاری از سازمانها مجبور شدهاند تا در عمل نیز به روابط عمومیها توجه کنند. این پرسشگری مخصوصاً در شبکه های اجتماعی سازمانها را مجبور به پاسخگویی کرده است . به همین جهت سازمانهایی که به موضوع پاسخگویی بها میدهند چه در ساختار و چه در عمل روابط عمومی برایشان اهمیت دارد.
به طورکلی میتوانم بگویم که وضعیت فعلی روابط عمومی در وزارتخانه ها وادارات دولتی قابل مقایسه با وضعیت گذشته نیست و روابط عمومیها تخصصی تر و مهارتی تر شدهاند. 
■ گستـرش استــفــاده از رســــانــههــای اجــــتــمــاعی و تکــنولــوژیهای نوین ارتــبــاطی چــه تــأثــیری در روابط عمــومــیهــا داشــتــه است؟
◄ همزمان با توسعه فضای مجازی کسانی که به عنوان کارگزار روابط عمومی فعالیت میکنند باید مهارت خود را افزایش دهند و به صورت تخصصیتر عمل کنند. آموزش باعث تحول در حوزه روابط عمومی شده است و هر چه جلوتر برویم این اهمیت بیشتر میشود.
فضای مجازی باعث شده است تا روابط عمومیها ابزار متنوعتری برای اینکه بتوانند ارتباط خودشان را با مخاطبان عمق دهند را در اختیار داشته باشند.
■ چه تفاوتی در نحوه عملکرد روابط عمومی ها در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد؟
◄ خوشبختانه بخش خصوصی اهمیت خوبی به روابط عمومی میدهد و در سالهای اخیر مشاهده میکنیم که هر واحد بخش خصوصی و هر بنگاه اقتصادی که راهاندازی میشود سعی میکند واحد روابط عمومی را نیز دایر کند. 
امروزه ارائه تصویر مناسب از سازمان یکی از مهمترین ابزار محبوبیت، مشروعیت و مقبولیت یک برند و یا یک محصول نزد مردم است. طبیعتاً هم سازمانهای صاحب تولیدی و صاحب برند تلاش میکنند تا با تکنیکهای ارتباطی این تصویر را نزد مخاطب مثبت جلوه دهند که به همین جهت روابط عمومیها در بخش خصوصی مورد اقبال قرارگرفته است.
در ادارات دولتی چون بیشتر ارائه خدمات دارند تا فروش، به همین دلیل روابط عمومیهای بخش دولتی عملکردشان منجر به رضایتمندی از خدمات سازمان، وزارتخانه و درنهایت دولت میشود. این روابط عمومیها اگر درست عمل نکند میزان اعتماد بین مردم و سازمان کاهش مییابد و به همین جهت عملکرد روابط عمومیها در این بخش بهشدت زیر ذرهبین است.
اما در بخش خصوصی فعالیت روابط عمومی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در افزایش سودآوری یک شرکت نقش دارد و این موضوع باعث افزایش توجه به روابط عمومیها شده است.
■ با توجه به اینکه شما هم مدیر روابط عمومی سازمان بزرگی چون تأمین اجتماعی بودهاید و هم فعالیت صنفی و آموزشی در این حوزه دارید. وضعیت فعلی فارغالتحصیلان روابط عمومی را با توجه به نیاز این حرفه هم از نظر تعداد و هم از نظر مهارتهای مورد نیاز چگونه ارزیابی میکنید؟
◄ در سالهای اخیر مخصوصاً در دانشگاه علمی کاربردی با پذیرش تعداد زیادی دانشجو در رشته روابط عمومی ازنظر کمی تعداد فارغ التحصیلان روابط عمومی را افزایش یافته است.
آمار دقیقی از تعداد این فارغ التحصیلان ندارم، اما با توجه به اینکه سازمانهای دولتی به فکر چابک سازی هستند و استخدام جزء اولویتهای آنها نیست، طبیعتاً این تعداد فارغ التحصیل رشته روابط عمومی امکان جذب در دستگاههای دولتی را ندارند.
همچنین برخی از این دانشجویان و فارغ التحصیلان کارمندان دولت هستند که برای طی مدارج علمی از این دانشگاه مدرک روابط عمومی دریافت نمودهاند. 
به طورکلی بازار کار برای فارغ التحصیلان روابط عمومی در بخش دولتی بسیار محدود است، ولی این دانشجویان اگر بتوانند همگام با اسم این دانشگاه که علمی و کاربردی هست، در کنار علم و دانش، مهارتهای موردنیاز روابط عمومی را نیز فراگیرند میتوانند کارآفرینان بخش روابط عمومی شوند. یعنی خودشان روابط عمومیهای بخش خصوصی را راهاندازی کنند یا اینکه در روابط عمومیهای موجود بخش خصوصی مشغول به کار شوند.
در مورد کیفیت آموزشهای دانشگاه علمی کاربردی نیز به دلیل آنکه معمولاً دانشجویان این دانشگاه دیرتر از سایر افراد به فکر ادامه تحصیل افتادهاند کیفیت آموزشها مقداری زیر سوال است که امیدوارم که این موضوع هم برطرف شود.
البته نباید فراموش کنیم که همه فارغ التحصیلان این دانشگاه را نمیتوانیم به یک چشم ببینیم، زیرا هماکنون در حوزه روابط عمومی اساتیدی داریم که دوره فوق دیپلم خود را در دانشگاه علمی کاربردی سپری کردهاند و در ادامه در سایر دانشگاهها به مقاطع بالاتر تحصیلی رسیدهاند.
■ در سال جاری با توجه به همه گیری ویروس کرونا برنامه های هفته روابط عمومی به چه صورت برگزار میشود؟
◄ هشتمین هفته روابط از تاریخ ۲۷اردیبهشتماه لغات ۲خردادماه با شعار «روابط عمومی هوشمند ، انسان سالم، جامعه سالم» برگزار خواهد شد، اما به خاطر شرایط ویژه کرونا همایشهایی که برای این هفته پیش بینی شده بود به تعویق افتاد.  تمام برنامه هایی که نیاز به تجمع بود منتفی شده و برگزاری همایش ویژه روز روابط عمومی و نهمین کنفرانس ویژه روابط عمومی در صنعت به زمان دیگری موکول شده است. 
در سالجاری بیشتر برنامه های این هفته به صورت مجازی برگزار خواهد شد. تأکید بر علمی شدن فرآیندهای کاری روابط و تلفیق آن با تجربیات گرانبهای فعالان و پیشکسوتان این عرصه موجب آن شد تا نخستین روز از هفته روابطعمومی که همزمان با ۲۷اردیبهشتماه است به نام «روابط عمومی و علم»، نامگذاری شود. ۲۸اردیبشهتماه و دومین روز از هفته روابط عمومی، به نام «روابط عمومی و فضای مجازی» نامگذاری شده و «روابط عمومی و سواد رسانهای» عنوان در نظر گرفته شده برای سومین روز از هفته روابط عمومی است.
ترغیب و تشویق اشخاصی حقیقی و حقوقی برای ایفای مسئولیت اجتماعی در قبال زمین و انسان، موجب آن شد تا ۳۰اردیبهشت و چهارمین روز از هفته روابط عمومی به نام «روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی» نامگذاری شود. 
همچنین «روابط عمومی و مدیریت بحران» عنوان پنجمین روز از هفته روابط عمومی است و به منظور تقدیر از پیشگامان عرضه سلامت و مبارزان با کرونا از سوی تمامی افراد جامعه مخصوصاً فعالان عرصه روابط عمومی ششمین روز از هفته روابط عمومی که مصادف با نخستین روز از خردادماه است به نام  «روابط عمومی و سلامت» نامگذاری شده است.  
با توجه به نامگذاری سال۹۹ توسط مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید، هفتمین روز از این هفته بانام «روابط عمومی و جهش تولید » نامگذاری شده که روابط عمومیها برنامه های ارتباطی خود در این زمینه را اعلام خواهند کرد. 
گفت وگو : امین بلندهمت


چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟