اقتصاد ایران بر اساس واردات تعریف شده است

اقتصاد ایران بر اساس واردات تعریف شده است

اقتصاد ایران ، براساس واردات تعریف شده و صادرات را نمی فهمد ؛ با این حال برای توسعه اشتغال باید به بازارهای خارجی نگاه كرد.
به گزارش خبرنگار گروه كارگری ایلنا ، علی‌‏رضا حیدری ، نایب رئیس كانون عالی شوراهای اسلامی كار كشور ، در جلسه تخصصی هیات اشتغال جوانان ILO كه درخانه كارگر برگزار می شد ، ضمن اعلام مطلب بالا گفت : توسعه جهانی براساس صادرات تعریف می شود ؛ بنا براین اشتغال زایی و رفع معضل بی كاری در ظرفیت های خارج از كشور نهفته و می بایست آن ها را شناخت و در آن راستا صنایع لازم را به وجود آورد.
وی گفت : به منظور اشتغال زایی ، می بایست از كلیه ظرفیت های موجود هم چون جهان‌‏گردی كه در ایران توان بالقوه بالایی دارد ، بهره گرفت ؛ اما به دلیل موانع موجود كه در بسیاری از موارد قابل حل است ، این ظرفیت ها عملیاتی نمی شود.
این مقام كارگری ، گفت وگوهای اجتماعی سه جانبه و دو جانبه را در رشد اقتصاد داخلی موثر دانست و گفت : زمانی گفت وگوها می‌‏تواند موثر واقع شود كه نمایندگان گروه های حاضر ، از تجربه و حسن تعامل برخوردار باشند ؛ اما تشكلات كارفرمایی جوان بوده و هنوز نتوانسته اند ، جایگاه خود را در كشور تبیین كنند ؛ بنا براین برای انجام گفت وگوی قانونی ، كارگران طرف درستی نداشته و تصمیم گیری ها ناكارآمد می ماند.
وی تاكید كرد : اگر تشكل ها و انجمن ها در هر دو سطح كارگری و كارفرمایی با قوت شكل بگیرد ، می توان مشكلات را حل كرد ؛ بنا براین امیدواریم كه قواعد مذاكرات و تعاملات در گفت وگوهای متقابل روند رو به رشد داشته باشد.
حیدری در خاتمه ، با درخواست از ILO جهت كمك به تقویت سه جانبه گرایی در ایران گفت : با گروه كارفرما مشكلات فراوانی داریم ؛ اما در خصوص كارگاه های كوچك نقطه نظرات مشتركی با كارفرمایان داریم و معتقد هستیم كه تشكیل این كارگاه‌‏ها می تواند ، عامل اشتغال زایی باشد ؛ ضمن آن كه با حذف قوانین حمایتی مخالف بوده و انتظار داریم ، در صورت برداشتن این بار از دوش كارفرمایان كارگاه های كوچك آن را به عهده دولت بگذارند./كد#211350 قب


21 آذر 1383 13:50
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟