توقف صادرات به عراق واحدهای تولیدی استان خوزستان را بة كاستن از فرصتهای شغلی مجبور كرده است

توقف صادرات به عراق واحدهای تولیدی استان خوزستان را بة كاستن از فرصتهای شغلی مجبور كرده است

با بسته شدن مرز شلمچه و توقف صادرات كالاهای ایرانی به جنوب عراق تجار كویتی و اماراتی با شادمانی جای پای خود را در بازار جنوب عراق محكم می‌كنند.به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از خرمشهر، مقامهای مسئول در این شهر می‌گویند تا تكمیل بارانداز مرزی، این مرز بر روی مبادلات تجاری بسته خواهد بود.
ركود معاملات و صادرات به عراق در ماه مبارك رمضان و مشكلات كارگران عراقی و درخواست ویزا و نهایتاً بسته شدن مرز به توقف صادرات كالاهای ایرانی به جنوب عراق منجر شده است.
خبر بسته شدن مرز شلمچه بر روی صادرات كالاهای ایرانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های محلی كویت داشت و دفاتر تجاری كویتی‌ها و اماراتی‌ها با شادمانی از خلأ حضور ایران در جنوب عراق جای پای تجاری خود را در جنوب و مركز عراق محكم‌تر می‌كنند تا بتوانند نبض بازارهای این منطقه از عراق را بیش از پیش به خود اختصاص دهند.
تردد كشتیهای حامل كالا از امارات متحده عربی به مقصد بندر بصره چند برابر شده و به ویژه خودروهای دست دوم از امارات متحده عربی به سمت عراق سرازیر است.
یك تاجر عراقی با ابراز تأسف از قطع صادرات از مرز شلمچه به خبرنگار فارس در خرمشهر گفت: كالاهای ایران به دهها دلیل در نظر عراقیها ارزشمند تر و مقبول‌تر بودند؛ اول كیفیت آنها و بعد قیمت مناسب و ارزان آن و سوم نیز به دلیل علاقه عاطفی مردم جنوب عراق به ایران عزیز و این ارتباط بسیار عمیق است.
وی افزود: تجار اماراتی و كویتی با استفاده از شرایط فعلی عراق با سوءاستفاده كالاهای تاریخ گذشته و یا نزدیك به انتهای مصرف آن را به عراقی‌ها می‌فروشند كه حتی نمونه آن در دارو و مواد غذایی نیز دیده شده است.
هم اینك به دلیل عدم صادرات مصالح ساختمانی به جنوب عراق، كار ساخت و ساز كه در بصره و مناطق اطراف آن رونق گرفته بود، دچار مشكل شده است و كویتی‌ها این مصالح را با نرخ گرانتری به عراقیها می‌فروشند.
برخی از مصالح ساختمانی صادراتی ایران به كویت به عنوان صادرات مجدد توسط طرف كویتی به عراق و جنوب این كشور صادر می‌شود كه بیشترین بهره نصیب كویتی‌ها می‌‌شود. عدم استفاده از فرصتهای اقتصادی با دومین شهر مهم عراق یعنی بصره و مهمترین بندر این كشور از نقاط ضعف عملكرد مسئولان اقتصادی و سیاسی خوزستان است.
توقف صادرات به عراق واحدهای تولیدی استان خوزستان به خصوص واحدهای تعاونی و كوچك را مجدداً با افت و كاهش تولید و كاستن از فرصتهای شغلی مجبور كرده است.
در خرمشهر و آبادان نیز جوانانی كه به اشتغال در امر صادرات به عراق مشغول بودند دچار بیكاری شده‌اند. اعلام نكردن رفع بسته بودن مرز تجاری باعث آن شده است كه این عده سردرگم هم بشوند.
متأسفانه سازمان بازرگانی استان خوزستان برای جذب سرمایه‌گذار، بازاریابی در عراق و استفاده از فرصتهای اشتغال و بازرگانی نتوانسته است گام مهمی بردارد. مقامهای سیاسی كشور در مذاكرات خود با دولت عراق باید این كشور را به نظم گمركی و مرزی و همچنین تفاهمنامه برای صدور ویزا سوق دهند تا شلوغی چند كارگر عراقی باعث بسته شدن مرز و محكم شدن جا پای دیگران در بازار عراق نشود. /كد$210918 با


21 آذر 1383 9:18
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟