اشتغالزایی ۲۶۴۰ نفر در گناباد فراهم شد

اشتغالزایی ۲۶۴۰ نفر در گناباد فراهم شد

فرماندار گناباد گفت: اشتغالزایی بیش از ۲ هزار و ۶۴۰ نفر در این شهرستان برای بخشهای مختلف طی سال گذشته فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا نصیری روز چهارشنبه در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری گناباد افزود: تعهد اشتغال این شهرستان برای پارسال یک هزار و ۶۲۳ نفر بود، در حالیکه با تلاش دستگاههای اجرایی و مسوولان ذیربط ۲ هزار و ۶۴۳ نفر محقق شد که یک هزار و ۷۶۳ نفر از این فرصتهای شغلی ثبت سامانه رصد شده است.

وی ادامه داد: از مجموع ۲۲۶ نفر که طی همین مدت در موسسه های کاریابی ثبت نام کرده بودند، موقعیت شغلی برای ۱۴۰ نفر فراهم و جذب بازار کار شدند.

فرماندار گناباد گفت: میزان تعهد اشتغال مشاغل خانگی این شهرستان در پارسال ۶۳ فرصت شغلی بود، در حالیکه  ۱۶۳ فرصت شغلی و بیشتر از میزان تعهد محقق شده است.

نصیری گفت: میزان اعتبارات تخصیصی تبصره ۱۶ مخصوص نهادهای حمایتی گناباد پارسال مبلغ ۱۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بود که در این راستا ۲۵۳ طرح به بانکهای عامل معرفی شدند که از این میزان ۱۷۹ طرح به مبلغ ۱۶۳ میلیارد ریال محقق و پرداخت شد.

فرماندار گناباد گفت: تعهد اشتغال مشوق بیمه‌ای سهم کارفرما در این شهرستان در سال قبل  ۲۳ نفر بود که  ۶۵ نفر بدین منظور ثبت نام کرده و در نهایت ۲۸ نفر از مزایای این طرح استفاده کردند.

وی اظهار داشت: یک هزار و ۵۸۳ پرونده با اشتغال یکهزار و ۸۵۶ نفر برای بهره گیری از تسهیلات حمایتی آسیب دیدگان کرونا در سال گذشته به بانکهای عامل معرفی شدند و در مجموع ۱۵۴ میلیارد ریال از مزایای این تسهیلات بهره مند شدند.

وی ضمن تاکید بر ظرفیت‌سنجی و بررسی دقیق ظرفیت‌های مختلف گناباد برای پرداخت تسهیلات گفت:  مشکلات و نقاط ضعف و قوت تسهیلات متناسب با ظرفیتهای هر بخش باید مورد بررسی قرار گیرد که  وحدت رویه سیستم بانکی و روان‌سازی بانکها در پرداخت تسهیلات مهم است.

نصیری گفت: بخشداران و دهیاران باید ضمن توجه به ظرفیتهای روستاها برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی همه پتانسیهای آنها را در این زمینه جهت دهی کنند.

نماینده مردم گناباد و بجستان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از ضعف در جذب برخی منابع تسهیلات اشتغالزایی در استان خراسان رضوی گفت: میزان تسهیلات ماده الف تبصره ۱۸ استان خراسان رضوی در سال قبل هفت هزار میلیارد ریال بود که تاکنون سه درصد آن محقق شده است.

محمد صفایی دلویی گفت: کمبود منابع اعتباری تسهیلات در سطح کشور و استان خراسان رضوی نداریم و مسوولان و دست اندرکاران ذیربط باید با برنامه‌ریزی صحیح بستر جذب این منابع و جهت دهی آنها به سمت تولید و اشتغال را بیشتر فراهم کنند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی هم در این جلسه شبکه‌سازی بنگاههای اقتصادی و روستایی و توسعه شبکه بازاریابی و فروش شبکه ای را  از ضرورتهای رونق اشتغال و کارآفرینی دانست و گفت:  این مساله علاوه بر کاهش آثار تورمی در جامعه موجب رونق اشتغال می شود.

محمد امین بابایی اظهار داشت: شناسایی و رفع فقر مطلق مهمترین رویکرد دولت سیزدهم است و در کنار اقدامات نهادهای حمایتی با همکاری ادارات و نهادهای مختلف افرادی که توانایی تامین مسکن و مایحتاج ضروری خود را ندارند، شناسایی شده و در قالب تسهیلات مورد حمایت قرار می گیرند.

وی گفت: برای تحقق این هدف ۵۰ درصد اعتبارات اشتغالزایی در سطح کشور و به تبع آن استان خراسان رضوی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) اختصاص می‌یابد.

۱۷۶ واحد صنعتی در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در شهرستان گناباد فعالیت دارند که برای راه‌ندازی آنها هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای سه هزار و ۲۸۴ نفر به طور مستقیم و دو برابر این تعداد به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است.

از مجموع چهار هزار و ۷۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب در شهرستان گناباد سه هزار و ۴۰۰ واحد فعال است. حدود ۵۰۰ شرکت تعاونی نیز با اشتغال بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در این شهرستان فعالیت دارند.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.


19 ارديبهشت 1401 13:6
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟