باید مراکز تربیتی، هنرستان‌ها و مدارس را به مراکز نوآوری و خلاق و تبدیل کنیم

تاکید وزیر آموزش و پرورش بر توسعه نظام تربیتی به جای آموزش؛
باید مراکز تربیتی، هنرستان‌ها و مدارس را به مراکز نوآوری و خلاق و تبدیل کنیم

وزیر آموزش و پرورش در نشست با ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آموزش صرف باعث خواهد شد تا دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی شغلی نداشته باشند و ممکن است ست به سمت آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد بروند، لذا باید مدارس و هنرستان ها به مراکز نوآوری و خلاق تبدیل شود.
به گزارش بازارکار؛ یوسف نوری در نشست معاونان، مدیران کل و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که با عنوان تبیین برنامه ها و سیاست‌های راهبردی ستاد مبارزه با موادمخدر و با محوریت «یاریگران زندگی، مشارکت اجتماعی و خیرین و کارآفرینان» برگزار شد، با تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم و یاد و خاطره شهید استاد مرتضی مطهری و چهار هزار شهید معلم و ۳۶ هزار شهید دانش آموز اظهار کرد: مواد مخدر یکی از پدیده‌های بسیار خطرناک عصر نوین است که مصرف آن آثار زیانباری برای توسعه، پیشرفت و سلامت جامعه دارد و از نظر بهداشتی و فرهنگی، بنیان‌های نظام اجتماعی را تهدید می‌کند. همچنین مواد مخدر آثار زیان باری نیز برای دانش‌آموزان به عنوان آینده سازان کشور به همراه دارد.
عضو کابینه دولت مردمی افزود: در مصرف مواد مخدر باید به زمینه های افراد که شامل هوش، استعداد، زمینه های خانوادگی، محیط اجتماعی و نوع تربیت، توجه کرد و در این راستا نیمرخ روانی افراد را به دست آورد. در حال حاضر از ۳ آزمون برای نیمرخ روانی دانش آموزان استفاده می کنیم، اما ۱۴۵ آزمون برای به دست آوردن نیمرخ روانی  دانش آموزان وجود دارد که می تواند نقشه کاملی از نیمرخ کامل روانی آن ها به ما بدهد.

وی ادامه داد: پس از شناخت نیمرخ روانی افراد، باید دانش را منتقل کرد و این دانش نباید به صورت تجویزی، اجباری و از بالا به پایین باشد و نباید مهندسی در این کار اتفاق بیفتد، بلکه با برنامه ریزی باید دانش آموزان را در موقعیت های یادگیری و در مسیر قرار دهیم. باید برای تربیت دانش‌آموز برنامه‌ریزی مدونی صورت گیرد تا بتوان دانش آموز را در مسیر یادگیری قرار داد. باید کلاس‌های درس را دانش‌آموز‌ محور کرد و از معلم محوری که امروز آموزش و پرورش به آن دچار است فاصله گرفت، زیرا ارائه صرف دانش فایده ندارد و تا زمانی که افراد در موقعیت های مختلف قرار نگیرند، کارایی آن را نمی‌توانند، کسب کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین موضوع اصلی این است که بتوانیم نظام آموزشی را به نظام تربیتی تغییر دهیم. در نظام آموزشی صرفاً به دانش‌آموز یاد می‌دهیم، اما دانش‌آموزی که یاد گرفت و شغلی نداشته باشد، به آسیب‌های اجتماعی روی می‌آورد. باید با کمک سند تحول بنیادین، مراکز تربیتی و هنرستان‌ها و مدارس را به مراکز نوآوری و خلاق و تبدیل کنیم و در همین راستا هنرستان ها را در جوار صنعت می سازیم و سالن های ورزشی کوچک و زمین چمن مصنوعی برای مدارس می سازیم تا بتوانیم اوقات فراغت دانش آموزان را پر کرده و از اینکه آنان به سمت آسیب های اجتماعی بروند، مانع شویم.
وی تصریح کرد: باید اثربخشی طرح ها را نیز  بررسی نماییم.  در مناطق پرخطر نیز، هدف همین است که خلاقیت ایجاد کنیم؛ لذا  در۴۰۰ محله پر خطر طی تفاهم نامه ای مقرر شده است که موضوع فرهنگی در آن دیده شده است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: حضور خیرین می‌تواند مشکلات اجتماعی را به عنوان حلقه های میانی برطرف کند؛ خیرین می‌توانند واسطه خوبی بین حاکمیت و مردم آسیب‌دیده باشند.
نوری گفت: با استعدادیابی به راحتی می‌توانیم مسائل خودکنترلی را دریابیم که در پیشگیری استفاده از مواد مخدر موثر است.
به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عضو کابینه دولت مردمی اظهار کرد: هر فردی استعدادهایی دارد و می توان استعدادهای آنان را کشف و شکوفا کرد و ما در این مسیر افراد زیادی را دیده ایم که با هدایت مناسب از مسیر اشتباهی که رفته اند به مسیر مناسبی هدایت شده اند و امروز خود یکی از خیرین یا کارآفرینان جامعه هستند.


19 ارديبهشت 1401 9:51
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟