ایده مهم است یا مسئله؟

معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد پاسخ داد
ایده مهم است یا مسئله؟

معاون پژوهش دانشگاه فردوسی مشهد با طرح این سوال که ایده مهم است یا مسئله، گفت: مهم‌ترین موضوع مسئله است و دانشجویان نباید نگران این باشند که ایده خوبی ندارند.
دکتر رضا لطفی در اختتامیه دومین رویداد ملی استارت‌آپی کارآفرینی اجتماعی با محوریت ترویج ازدواج و تحکیم بنیان خانواده که در مجتمع کانون‌های فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اگر مسیر کارآفرینی به درستی طی شود، بسیار طولانی و هیجان‌انگیز است. در ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که ایده مهم است یا مسئله؟ مهم‌ترین موضوع مسئله است و دانشجویان نباید نگران این باشند که ایده خوبی ندارند.
وی افزود: مسئله‌ای را که می‌خواهید حل کنید تا جای ممکن آن را به خوبی تعریف و محدود کنید، تیم‌های استارت‌آپی باید بگویند که روی چه مسئله‌ای کار می‌کنند زیرا ایده تکامل پیدا می‌کند و مسئله مهم است. سعی کنید بدانید چه تکنولوژی‌هایی وجود دارد که به حل مسئله کمک می‌کند. همچنین باید بدانیم از چه ابزارهایی برای حل این مسئله استفاده کنیم.
معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: ایده‌پردازان باید به صورت دائمی با مسئله در تعامل و شجاع باشند، زیرا ممکن است تصمیم به تغییر مسیر دهند و راه دیگری را طی کنند. بنابراین باید بدانید که مسئله مهم است و نباید نگران ایده بود.
وی خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم چه مسئله‌هایی را حل کنیم تا دانشجویان یا کارآفرینان به دنبال حل مسئله باشند. بنابراین باید به مسائلی بپردازیم که ارزش حل کردن دارند. باید مسائل را از نگاه مخاطب نگاه کنیم که موضوع چیست. برای حل مسئله در جامعه باید بدانیم که برای چه کسانی می‌خواهیم آن مسئله را حل کنیم، دوم تعریف مسئله و سوم ایده پردازی است که باید به این ترتیب انجام شود.
دکتر محسن اصغری نکاح دبیر رویداد ملی استارت‌آپی کارآفرینی اجتماعی در ادامه، بیان کرد: فعالیت‌های فرهنگی آموزش عالی و دانشگاه فردوسی مشهد، جهت‌گیری خانواده محور، جهت‌گیری مماس شدن با مسائل اجتماعی و جهت‌گیری ما این است که متخصصان و دانشگاهیان را با مسائل جامعه درگیر کنیم و مسئولیت اجتماعی، فرهنگی و تخصصی خود را با زمینه‌سازی برای ایده‌ورزی و ارائه راه‌حل و کمک کردن به رشد و حمایت شدن در بستر مسائل اجتماعی به کار گیریم.
اصغری نکاح گفت: در پذیرش اولیه این رویداد ۴۶ ایده نوآورانه پذیرفته و مورد ارزیابی قرار گرفت و از بین آن‌ها ۲۴ ایده انتخاب شد. در غربالگری اولیه، مجدد ارزیابی صورت گرفت و ۱۱ ایده برگزیده شد. در این مسیر کارگاه‌های متعددی برگزار شد و افراد ضمن اینکه خود متخصص بودند از متخصصان دیگر کسب و کار و مالی بهره‌مند شدند.


19 ارديبهشت 1401 9:42
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟