جوانی که پای صنعت را به روستای سرابیز باشت باز کرد

جوانی که پای صنعت را به روستای سرابیز باشت باز کرد

سید میلاد حسینی جوان ۳۰ساله باشتی با راه اندازی کارگاه فیلتر هوای خودرو پای صنعت را به روستای سرابیز در شهرستان کوچک باشت باز کرده است.
این جوان که به همراه خانواده اش  سال ها پیش به دلیل کمبود زیرساخت های زندگی در زادگاهش به شهرستان گچساران مهاجرت کرده است پس از جست و جوهای فراوان تصمیم گرفت با دریافت تسهیلات کم بهره بانکی در قالب صندوق خرد محلی یک کارگاه کوچک در روستای سرابیز باشت راه اندازی کند.
میلاد، روستای زادگاه خود را برای راه اندازی کارگاه تولیدی انتخاب کرد تا ضمن ایجاد اشتغال برای پنج جوان روستایی از زمین های پدری خود برای ایجاد کارگاه خود استفاده کند.
این جوان کارآفرین خود بازاریابی برای کارگاه کوچکش را نیز به عهده دارد او برای فروش محصولاتش با واحدهای صنفی تعویض روغنی باشت و شهرستان های اطراف چون رستم،چرام و گچساران هماهنگ کرده است و محصولات خود را به این صورت می فروشد.
اما آرزوهای این جوان به اینجا ختم نمی شود و او قصد دارد تا با راه اندازی یک کارگاه بزرگتر در شهرک صنعتی خان احمد باشت ضمن افزایش درآمد خود ۱۵ جوان جویای کار دیگر را نیز صاحب شغل مناسب کند البته برای تحقق این امر نیاز به حمایت مسئولان هم دارد.   
میلاد می گوید: برای راه اندازی کارگاه تولید فیلتر هوا در روستای سرابیز شهرستان باشت ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کرده که بخشی از آن را در قالب صندوق خرد محلی از صندوق کارآفرینی امید این شهرستان تسهیلات دریافت کرده و بقیه را با کمک خانواده اش تامین کرده است.
او تاکید می کند که تاکنون برای راه اندازی  کارگاه جدید خود نیز ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است  و به منظور تکمیل و تجهیز آن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.
میلاد با  اشاره به اینکه کارگاه جدیدش  در شهرک صنعتی خان احمد باشت  در حد و  اندازه احداث فونداسیون  پیشرفت فیزیکی دارد و دیگر سرمایه ای برای ساختش ندارد از مسئولان خواست تا برای تکمیل و تجهیز این واحد تولیدی با پرداخت تسهیلات بانکی او را حمایت کند.
او ابراز داشت:راه اندازی کارگاه تولید فیلتر خودرو به علت خرید مواد اولیه مورد نیاز به صورت عمده باعث کاهش تمام شده محصول برای تولیدکننده و مصرف کننده و همچنین ایجاد چند فرصت شغلی می شود.
این نخستین بار است که ساکنان روستای ۷۰۰ نفری سرابیز در هفت کیلومتری شهر باشت که شغلی اصلی همه ساکنانش کشاورز است به تولید محصولات صنعتی دست می زنند.
این شاید خود جرقه ای باشت تا جوانان  جویای کار باشتی که به اشتغال در حوزه کشاورزی علاقه ندارند به جای مهاجرت به شهرستان های دیگر در زادگاه خود به کسب و کارهای کوچک  صنعتی روی بیاورند.
صندوق های خرد محلی سنگ بنای رونق اشتغال در روستاها
مدیر صندوق کارآفرینی امید باشت با اشاره به اینکه صندوق های خرد محلی می تواند سنگ بنای رونق اشتغال در روستاها باشد گفت:این صندوق ۱۵۰میلیون تومان تسهیلات بانکی در قالب صندوق خرد محلی برای راه اندازی کارگاه تولید فیلتر خودرو در روستای سراببیز به سرمایه گذار کارگاه فیلتر خودرو  در روستای سرابیز پرداخت کرده است.
بیت الله افروشه با اشاره به اینکه این صندوق به عنوان نهاد مالی تخصصی  ‏در زمینه تامین مالی و حمایت از کسب و کارهای خُرد فعالیت می‌کند تاکید کرد: از ایجاد صندوق های خرد محلی در مناطق روستایی این شهرستان حمایت می شود.
راه  اندازی ۲۶ صندوق خرد محلی در باشت
افروشه اضافه کرد: صندوق کارآفرینی باشت برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک در زمینه های کشاورزی، دامپروری، صنعتی و خدمات تسهیلات کم بهره بانکی پرداخت می کند و تاکنون ۲۶ صندوق خرد محلی در مناطق روستایی باشت راه اندازی شده است که هر کدام بین پنج تا ۴۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است.
افروشه عنوان کرد: برای راه اندازی هر کدام از این صندوق های خرد محلی ۴۰ تا ۱۹۹ میلیون تومان تسهیلات کم بهره بانکی پرداخت شده است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تاکنون ۲۰۰ صندوق خرد محلی در مناطق روستایی استان راه اندازی شده است.
کاظم حاجی پور اظهار داشت: با راه اندازی ۱۳۵ صندوق خرد محلی در هفت ماه گذشته تاکنون ۲هزار و ۲۷۰ شغل در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در ارزیابی که به تازگی انجام شده صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد پارسال رتبه نخست پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر در میان استان های سراسر  کشور را کسب کرده است که فعالیت خوب برای حمایت از صندوق های خرد محلی از دلایل مهم آن بوده است.
وی اظهار داشت:این صندوق پس از انجام مطالعات در زمینه نظام تامین مالی کسب و کارها غیررسمی در سطح بین المللی و داخلی، مدل بومی صندوق‌های خرد محلی را در سال ۱۳۹۳ اجرایی کرده است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: صندوق‌های خرد محلی در واقع نظامی هستند که منابع لازم برای کسب و کارهای خرد را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و چنانچه این کسب و کارها فعالیت مناسبی داشته باشند خط اعتباری بعدی نیز به آنان تعلق می‌گیرد.
صندوق های خرد محلی ابزار کارآمد اشتغال
کاظم حاجی پور با اشاره به اینکه صندوق‌های خرد محلی یکی از ابزارهای کارآمد برای توسعه کسب و کار در مناطق کمتر توسعه یافته در راستای ایجاد نظام تامین مالی مبتنی بر ویژگی‌های بومی هستند ، تاکید کرد: کمک به راه اندازی صندوق های خرد محلی در روستاها و حاشیه های شهرها از راهبردهای متولیان این صندوق است. 


19 ارديبهشت 1401 9:38
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟