تالار مشاهیر و افتخارات هر دانشگاه ایجاد شود

وزیر علوم در جمع معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها:
تالار مشاهیر و افتخارات هر دانشگاه ایجاد شود

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تالار افتخار هر دانشگاه برای نمایش مشاهیر آن دانشگاه در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی مانند اساتید نمونه، پژوهشگران نمونه، دانشجویان نمونه، کارکنان نمونه و دانشجویان شاخص فرهنگی و اجتماعی ایجاد شود و معاونت‌های پژوهشی پیشگام تحقق این موضوع در هر دانشگاه شوند.
به گزارش بازارکار از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم دکتر محمدعلی زلفی گل در نشست سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و تأکید ایشان بر ایجاد هویت و امید در دانشگاه‌ها و افتخاری که به دانشگاه‌های کشور داشتند گفت: یکی از راه‌های تحقق هویت دانشگاهی و ایجاد امید در بین نسل جوان، تجلیل از بزرگان و مشاهیر هر دانشگاه و افراد مؤثر از سویی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از فعالیت‌های فن آوران از سوی دیگر است.
وزیر علوم در این همایش تاکید کرد: معاونت‌های آموزشی و پژوهشی مهمترین معاونت‌های دانشگاه‌ها هستند و همه ارکان دانشگاه مانند معاونت اداری، مالی و دانشجویی باید در خدمت تحقق اهداف این دو معاونت باشد. البته مباحث فرهنگی اهمیت و جایگاه خاص خود را دارند و از آنها نیز نباید غفلت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه پژوهش و فناوری از نظر مدیران وزارت علوم گفت: به دانشگاه‌ها تاکید شده است که ۱۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها به بخش پژوهش اختصاص یابد. معاونان پژوهشی ماهانه تحقق این دستور را از رؤسای دانشگاه‌ها مطالبه کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اخذ گرنت به اعضای هیئت علمی مورد تأکید مسئولان وزارت علوم است و خوشبختانه در بسیاری از دانشگاه‌ها نیز پرداخت شده است. به دانشگاه‌ها تاکید می‌کنیم همیشه در آغاز سال تحصیلی گرنت پژوهشی را به اعضای هیئت علمی پرداخت نمایند تا آنها مشکلی برای حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود نداشته باشند.

دکتر زلفی‌گل پنج اولویت مهم خود را شاگردپروری، نوآورپروری، فناور‌پروری؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، مرجعیت بین المللی علمی و تولید ثروت از دانش اعلام کرد و گفت: در حوزه مرجعیت بین‌المللی علمی دانشگاه‌ها وظیفه مهمی دارند تا با افزایش فعالیت‌های بین المللی در زمینه تولید و انتشار مقالات علمی و فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه بین المللی از دیپلماسی کشور دفاع کنند و به کمک مسئولان کشور بیایند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها از نظر دیپلماسی علمی و فعالیت‌هایی که در مسیر مرجعیت علمی کشور انجام می‌دهند، جایگاه خوبی دارند گفت: ۳۵ درصد از تولیدات علمی کشور با مشارکت بین المللی انجام شده که بسیار خوب است ولی برای ارتقای آن نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به اعطای پایه تشویقی و همچنین حمایت از سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی پژوهشی برای نمایه‌سازی نشریات علمی پژوهشی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این زمینه اشاره کرد.

دکتر زلفی‌گل به معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها توصیه کرد: اگر دانشجویان، اساتید و محققانی را سراغ دارید که با انتشار کتاب، مجله معتبر و اثربخش و شناخته شده در دنیا برای دانشگاه و کشور افتخارآفرینی می‌کنند، به سراغ آنها بروید و آنها را مورد تشویق و ترغیب قرار دهید و به جامعه معرفی کنید.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره اساتید نمونه کشوری و همچنین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر گفت: وظیفه مسئولان دانشگاه‌ها است که به سراغ افراد شاخص که شرایط استاد نمونه و یا پژوهشگر برتر شدن را دارند، بروند و زمینه ثبت نام و حضور آنها را در چنین جشنواره‌هایی فراهم کنند. چرا که معمولاً افراد بسیار شاخص به دلیل تواضعی که دارند خودشان نسبت به ثبت‌نام در چنین برنامه‌هایی اقدام نمی‌کنند.

وزیر علوم گفت: در شهریور ماه سال جاری رؤسا و معاونان نمونه دانشگاه‌ها را معرفی خواهیم کرد تا به عنوان الگو در بین سایر دانشگاه‌ها معرفی شوند. یکی از شاخص‌های انتخاب معاونان نمونه، اهمیت و تلاشی است که آنها در جهت تشویق و ترغیب استادان و پژوهشگران نمونه در دانشگاه محل خود، بدون هیچ‌گونه اعمال سلیقه جناحی یا فکری داشته‌اند.

وزیر علوم با اشاره بر اینکه تلاش می‌کنیم در دوره جدید وزارت علوم بازدهی و بهره وری دانشگاه‌ها را در تحقق مأموریت‌های علمی و فناورانه افزایش دهیم گفت: یکی از مهمترین زمینه‌های تحقق و بازدهی این مهم، تشویق به حمایت از افراد شاخص، اعضای هیأت علمی و دانشجویان شاخص است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه هم اکنون از لحاظ تولیدات علمی در جایگاه بسیار خوبی داریم گفت: در ضمن حفظ این جایگاه و ادامه تولید مقالات بنیادی به دنبال این هستیم که جایگاه کشور را از نظر فناوری و نوآوری نیز ارتقا بخشیم. دنبال کردن هدف جدید به معنای دنبال نکردن اهداف اولیه نیست و جا دارد که از تلاش تمام وزرا و مدیران دانشگاه‌ها در ادوار گذشته قدردانی کنم که جایگاه امروزی نتیجه تلاش‌های آنان است.

شایان ذکر است، پس از پایان این اجلاس، مرکز خدمات کسب و کار سازمان‌های پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افتتاح شد که در آن ۵۵ نوع خدمت در زمینه بیمه، مشاوره حقوقی، مشاوره مالیاتی، بازاریابی و مانند آن به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود.

 


18 ارديبهشت 1401 16:38
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟