جای خالی ظرفیت دانش و فناوری در کشاورزی

در راستای تحقق شعار سال بررسی شد؛
جای خالی ظرفیت دانش و فناوری در کشاورزی

با وجود اینکه بخش زیادی از تولیدات گیاهی شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان‌غربی به خارج از کشور صادر می‌شود اما همچنان کشاورزان استان از ورود به عرصه فناور و دانش‌بنیان سرباز می‌زنند. در این میان نقش رسانه‌ها می‌تواند در اعتمادآفرینی و تشویق کشاورزان به ورود به این عرصه بسیار تعیین‌کننده باشد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" نامگذاری شده  که عملی شدن آن می تواند زمینه ساز حل مشکلات اقتصادی شود اما نکته حائز اهمیت در شعار سال امسال، توجه به مسئله دانش بنیان ها و یا همان تولید و اقتصاد دانش بنیان است.
رونق تولید و اشتغال زایی مسئله ای است که همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کرده و در راستای تحقق آن قدم بردارند که در این زمینه با توجه به شعار سال و تاکیدات مقام معظم رهبری توجه به شرکت‌های دانش بنیان در رشد و توسعه اقتصادی و به تبع آن اشتغالزایی در کشور نقش بسزایی دارد که لازم است در این زمینه پشتیبانی‌های لازم از سوی مسئولان امر در راستای حمایت و تامین زیرساخت های لازم انجام گیرد.
آذربایجان غربی نیز یکی از استان های کشور با ظرفیت های اقتصادی فراوان از جمله وجود مرز مشترک با سه کشور و صادرات، بخش کشاورزی، صنایع و معاون وفناوری های مختلف است که در هر یک از این زمینه ها می توان با توجه به اقتصاد دانش بنیان، زمینه ساز رشد و تحول اقتصادی استان در گام دوم انقلاب شد.
ثبت ۵۲ شرکت دانش بنیان در آذربایجان غربی
استاندار آذربایجان غربی در این زمینه در حاشیه بازدید از واحد های تولیدی با بیان اینکه اولویت جدی مدیریت استان در سال ۱۴۰۱ همانند سال گذشته، مانع زدایی و حمایت از بخش تولید در راستای ایجاد فرصت های اشتغال و افزایش تولید در استان است، گفت: در راستای رفع مشکلات واحد های راکد و نیمه فعال در استان و بازگشت آنها به مدار تولید قدم برمی داریم.
محمدصادق معتمدیان توسعه شرکت های دانش بنیان استان را نیز از برنامه های اصلی خود اعلام کرده و افزود: در حوزه دانش بنیان حدود ۵۲ شرکت در سطح استان به ثبت رسیده و با برنامه ریزی های انجام گرفته، از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در راستای افزایش تولید بر مبنای دانش و فناوری استفاده خواهیم کرد.
وی همچنین با تاکید بر ارتقای نرخ اشتغال استان در سال جاری، خاطرنشان کرد: اشتغال زایی در قالب مشاغل خرد، واحدهای اقتصادی و فعال سازی بخش عمرانی از اولویت های سال ۱۴۰۱ خواهد بود.
صادرات ۹۵ درصد گیاهان تولیدی توسط شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان‌غربی
استاندار آذربایجان غربی هم چنین در بازدید از شرکت رویان پژوهش آذربایجان نیز با اشاره به اهمیت رفع موانع موجود در مسیر سرمایه گذاری و حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران در استان، گفت: نباید وقتی فردی دارای تخصص، سابقه، استعداد است، با سنگ اندازی مانع سرمایه گذاری وی شد؛ کم کاری مدیران در این رابطه به هیچ وجه قابل قبول نیست و هیچ توجیهی ندارد.
محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت با بهره مندی از شرکت‌های دانش بنیان در استان ضروری است، افزود: براساس یافته های علمی، مصرف آب در گیاهانی که در شرکت های دانش بنیان و با استفاده از کشت بافت گیاهی تولید می شوند نسبت به گیاهان معمولی ۳۰ درصد کمتر است و در شرایط کم آبی منطقه ترویج و استفاده از این گیاهان و تغییر الگوی کشت می تواند در مدیریت مصرف آب کشاورزی بسیار موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد گیاهان تولیدی در شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان‌غربی به دیگر استان‌های کشور صادر می شود، بیان کرد: اینکه کشاورزان آذربایجان‌غربی تمایلی به بهره مندی از این ظرفیت کم نظیر ندارند، یک ایراد است که باید توسط رسانه‌ها فرهنگ سازی و برای رفع آن اقدام لازم انجام شود.
کسب و کارهای دانش بنیان؛ زمینه ساز توسعه اقتصادی
عماد خیری کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر توجه به تولید دانش بنیان، گفت: باید از کارآفرینان پشتیبانی و حمایت کرده و موانع را از مسیر تولید برداشت تا شاهد رشد و توسعه باشیم.
خیری با بیان اینکه باید اقتصاد و تولید دانش بنیان مورد توجه قرار گیرد، افزود: کسب و کارهای دانش بنیان می توانند زمینه ساز رشد کشور و توسعه اقتصاد شوند.
وی اظهار کرد: رونق تولید به خصوص تولید دانش بنیان، می تواند در رفع معضل بیکاری و اشتغال جوانان که امروزه به یک مسئله مهم و اساسی تبدیل شده، گره گشا باشد و لذا مسئولان امر باید در این راستا قدم های اساسی را بردارند.
خیری با اشاره به اینکه آذربایجان غربی از ظرفیت های بی نظیری در زمینه های مختلف برخوردار است، تصریح کرد: کشاورزی، معادن، صنایع و نیز وجود مرز مشترک با سه کشور از جمله این فرصت ها است که می توان با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و بخش خصوصی و دولتی و البته تولید دانش بنیان، قدم هایی را در مسیر توسعه و پیشرفت استان برداشت.
شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی فعال شوند
حجت‌الاسلام قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه نیز بر لزوم توجه به شرکت های دانش بنیان تاکید کرده و گفت: باید حمایت از تولید و مجموعه‌های دانش بنیان در اولویت مسوولان باشد و با تشکیل کمیته‌های ویژه این مساله با جدیت پیگیری شود.
حجت الاسلام قریشی اظهار کرد: آذربایجان غربی یک استان کشاورزی است و باید شرکت‌های دانش بنیان در این مساله ورود کنند تا موجب بهبود اوضاع کشاورزی شوند.
وی ادامه داد: توجه دانش بنیان به مساله کشاورزی می تواند مشکل این بخش را حل و فصل کند و مسوولان آذربایجان غربی نیز مشکلات کشاورزی این استان را احصا و به دانشگاهیان منتقل کنند تا مشکلات بررسی و رفع گردند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه با بیان اینکه باید اساتید دانشگاهی نیز به سمت حل مشکلات علمی جامعه سوق داده شوند، گفت: دانشگاهیان باید مشکلات علمی جامعه را بررسی و حل و فصل کنند و مسوولان استانی و روسای دانشگاهی استان باید برنامه ریزی کنند تا مشکلات علمی استان بررسی و رفع شود.
تشکیل دفتر حمایت قضایی از فعالیت های دانش بنیان در آذربایجان غربی
رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی از تشکیل دفتر حمیات قضایی از فعالیت های دانش بنیان خبر داد و گفت: در راستای تحقق شعار سال، دفتر حمایت معاضدتی و قضایی به منظور حمایت حقوقی – قضایی از فعالیت‌های تولیدی و دانش بنیان در دادگستری این استان تشکیل شده است.
ناصر عتباتی در گفت‌ و گو با اروم نیوز، افزود: دستگاه قضایی به عنوان یک مجموعه حمایتی می‌تواند حمایت حقوقی و قضایی لازم را از واحدهای تولیدی که بر مبنای دانش‌بنیان و علم روز هستند داشته باشد.
وی ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی با محوریت دانش‌بنیان اگر به خوبی مورد حمایت قرار گرفته و به سمت و سوی تولید داخل سوق داده شود، کشور در بسیاری از امور به خود کفایی خواهد رسید.
رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی ادامه داد: دستگاه قضایی استان، برنامه‌های متعددی را در خصوص حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری در دستور کار خود دارد.
باید گفت که استفاده از استارت‌آپ‌های جدید یکی از مهمترین راهکارها در حوزه رونق کشاورزی است. در آذربایجان غربی نیز در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی استعدادها و امکانات فراوانی وجود دارد که در برخی از آنها دارای مزیت مطلق است. اگر سرمایه‌گذاری جدی بر روی این ظرفیت‌ها انجام شود و زنجیره‌های مرتبط با آنها نیز ایجاد شود، سالیان سال می‌توان از این ذخایر برای توسعه استان، کشور و بهبود شرایط اقتصادی بهره‌برداری کرد.


7 ارديبهشت 1401 14:33
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟