آمادگی حمایت از ایده‌ها و طرح‌های قرآنی را داریم

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
آمادگی حمایت از ایده‌ها و طرح‌های قرآنی را داریم

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از آثار و محصولات قرآنی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن باید خصلت جریان‌سازی و گفتمان‌سازی داشته باشد، گفت: این دوره از نمایشگاه امروز به خبر مهم فرهنگی کشور تبدیل شده و راجع به آن گفت‌وگو می شود و محل مراجعه ده‌ها هزار نفر از مردم است.

به گزارش بازارکار از  ایکنا، مراسم رونمایی از آثار و محصولات قرآنی عصر امروز، سه‌شنبه 6 اردیبهشت، با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تولیدکنندگان این محصولات در سالن نشست شماره 1 نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این مراسم 8 محصول جدید قرآنی شامل قرآن کریم به خط نستعلیق ایرانی توسط استاد منوچهر نوح سرشت، نرم‌افزار امیر بیان تولید معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سامانه جامع جلسات خانگی قرن کریم تولید جامعه ایرانی عصر، نرم‌افزار تلفن همراه منادی بالقرآن تولید شرکت تحقیقاتی کاروان علم، نرم‌افزار تلفن همراه مدرسه حفظ تولید مؤسسه خانواده عقیق، نرم‌افزارهای تلفن همراه قرآن خاص و قاریان و لوح فشرده مجموعه ویدئوهای پندهای قرآنی تولید پایگاه اینترنتی راسخون رونمایی شد.

گزارش تصویری رونمایی از محصولات جدید قرآنی در نمایشگاه قرآن

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سخنانی در این مراسم گفت: یکی از بخش‌های همیشه جذاب نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها و کارهای فرهنگی مردمی، رونمایی‌هاست اما چون کار خیلی با سرعت باید انجام شود شاید عمق و عظمت و زحمت کشیده شده برای این کارها دیده نشود ولی از همین توضیحات چند دقیقه‌ای می‌شود فهمید چه زحمتی برای تولید این محصولات کشیده شده است.

وی افزود: همیشه بین سیاستگزاران فرهنگی و اساتید مطالعات فرهنگی این اختلف نظر وجود داشته که آیا در حوزه فرهنگ نیاز به کار نمایشگاهی، یادواره‌ای و همایشی داریم یا خیر؟ آیا اینها به عمق کار فرهنگی آسیب می‌زند یا خیر؟ تقریباً همه قبول کرده‌اند بخش مهمی از کار فرهنگی همین کارهای نمایشگاهی، تبلیغاتی و حرکات گفتمان‌ساز و جریان‌ساز است.

معاف اظهار کرد: نمایشگاه قرآن باید خصلت جریان‌سازی و گفتمان‌سازی داشته باشد و خدا را شاکریم این دوره از نمایشگاه قرآن امروز به خبر مهم فرهنگی کشور تبدیل شده و راجع به آن گفت‌وگو می‌شود و محل مراجعه ده‌ها هزار نفر از مردم است.علیرضا معاف: نمایشگاه قرآن باید جریان‌ساز و گفتمان‌ساز باشد

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ویژگی‌های این 8 اثر و محصول جدید قرآنی گفت: خاصیت جالب این محصولات این بود که هم کارهای به شدت سنتی و کلاسیک از جنس قرآن به خط نستعلیق در آن وجود داشت و هم کارهایی از جنس مرز دانش، به روز و مدرن در آن دیده می‌شد و ما به هر دو جنس کار نیاز داریم.

وی در پایان از تولیدکنندگان این آثار و محصولات قدردانی و بر حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این محصولات تأکید کرد.

در ابتدای این مراسم منوچهر نوح سرشت درباره ویژگی قرآن با خط نستعلیق ایرانی گفت: این قرآن همان قران عثمان طه است که به نستعلیق نگارش شده است و هر صفحه آن منطبق با صفحه قرآن با رسم الخط عثمان طه است که چاپ دوم آن توسط انتشارات اسوه انجام شده است.

در ادامه مرتضی خدمتکار، مدیر کل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌‎های تبلیغی و ترویجی قرآن معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره نرم‌افزار امیر بیان گفت: این اولین نرم‌افزار در موضوع معارف و آموزه‌های نهج‌البلاغه است و امیدواریم به جز تولید، عرضه و توزیع خوبی هم برای این محصول انجام شود.

سپس حجت‌الاسلام و المسلمین امین شغلی به توضیحاتی درباره سامانه جامع جلسات خانگی قرآن کریم پرداخت و گفت: پویش جلسات خانگی قرآن کریم دو سال است که راه اندازی شده و ما تصمیم گرفتیم برای پیوستن سایر جلسات خانگی قران کریم سامانه‌ای را راه‌اندازی کنیم تا این ارتباط و شبکه برقرار شود و خدمات به صورت دو طرفه ارائه شود.

علیرضا معاف: نمایشگاه قرآن باید جریان‌ساز و گفتمان‌ساز باشد

وی افزود: در این سامانه امکان ثبت جلسه خانگی قرآن و ارتباط نماینده های ما با این جلسات ممکن شده است و تاکنون 7034 جلسه خانگی قرآن کریم به این پویش پیوسته‌اند و ثبت نهایی آنها در سامانه انجام شده است. هدف اصلی این پویش مردمی بودن و حفظ استقلال برگزارکنندکان این جلسات خانگی قرآن است.

در ادامه رضا جعفرزاده، مدیر نرم‌افزار منادی بالقرآن، به توضیحاتی درباره این نرم افزار پرداخت و گفت: این نرم‌افزار یک بستر تعاملی معنوی و قرآنی است که همه محتوای مذهبی مورد نیاز کاربر شیعه و مسلمان در آن جمع شده است؛ قران با همه ابعاد آن اعم از صوت، تفسیر و ترجمه، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، ادعیه و زیارات و مفاتیح، رساله مراجع تقلید، بیش از 7 هزار کتاب مذهبی و معنوی، مجموعه مداحی و مولودی و تواشیح و ... در واقع این جامع ترین اپلیکیشن معنوی جهان اسلام است که هر دو تا سه ماه یکبار نیز به روز رسانی می شود.

حجت‌الاسلام کاظم رحیمی، مدیر مؤسسه دبستانی‌ها، سخنران بعدی بود که درباره نرم‌افزار تلفن همراه مدرسه حفظ سخنرانی کرد و گفت: ما براساس تکلیف رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تصمیم گرفتیم درقالب این نرم افزار حفظ قرآن را برای علاقه‌مندان از حفظ جزء 30 شروع کنیم و اپلیکیشن را براین اساس طراحی کردیم.

سپس محمدرضا فرزین، مدیر ارتباطات پایگاه اینترنتی راسخون، درباره دو نرم‌افزار تلفن همراه قرآن خاص و قاریان گفت: در اپلیکیشن قاریان شاهکارهای تلاوت قاریان ایرانی و مصری جمع‌آوری شده است و همچنین از 120 قاری قرآن به روزترین قرائت‌های آنان ارائه شده است.

وی بیان کرد: اپلیکیشن قرآن خاص نیز با دو هدف طراحی شده است؛ پاسخ به شبهات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و بیان خواص سوره‌ها از کتب معتبر یا شخصیت‌های معتبر.

در پایان این بخش حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسین خاتمی درباره لوح فشرده پندهای قرآنی گفت: در این لوح فشرده با دقت و سختگیرانه نسبت به سخنرانی‌ها کار شده تا اشتباه و اشکالی نداشته باشند. ما نباید دید غیر اقتصادی به تولید محتوا داشته باشیم و کاملاً باید به این حوزه اقتصادی نگاه کنیم به نحوی که مخاطب خودش بخواهد محصول ما را بخرد.

 


6 ارديبهشت 1401 21:40
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟