بازآرایی رشته‌ها در سال تحصیلی آینده و برنامه‌ریزی برای هدایت 45 درصد دانش آموزان به رشته‌های مهارتی

معاون آموزش متوسطه در نشست خبری با اصحاب رسانه خبر داد:
بازآرایی رشته‌ها در سال تحصیلی آینده و برنامه‌ریزی برای هدایت 45 درصد دانش آموزان به رشته‌های مهارتی

معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های جبرانی مناسبی در تابستان برای دانش‌آموزانی که در دروسی دچار افت تحصیلی شدند، در نظر گرفته‌شده است، گفت: آموزش‌وپرورش در نقطه آغاز و پیشران تحقق شعار سال است.
به گزارش بازارکار، محمدمهدی کاظمی در نشست با اصحاب رسانه که با موضوع هفته مشاغل در ساختمان آموزش متوسطه در خیابان ایرانشهر برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای فرهنگی و دانش‌آموز اظهار کرد: نقش رسانه‌ در تحقق اهداف دستگاه تعلیم و تربیت، بی‌بدیل است و انتظار داریم رسانه‌ها در اجرا و تبیین برنامه‌های آموزش‌وپرورش نقش‌آفرینی کنند.
کاظمی بابیان اینکه فصل ۸سند تحول بنیادین تمام دستگاه‌ها را مکلف به همراهی با آموزش‌وپرورش کرده و این موضوع به‌عنوان یک مطالبه مطرح‌شده است، گفت: در راستای اجرای سند تحول بنیادین و برآورده کردن انتظارات دولت در آموزش‌وپرورش، نیازمند همکاری و تعامل تمام رسانه‌ها هستیم و این مهم تنها با همراهی تمام دستگاه‌ها، خانواده‌ها و رسانه‌ها محقق می‌شود.

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های اخیر وزارت آموزش‌وپرورش، بازگشت به آموزش حضوری و حضور دانش آموزان در مدارس بود.

وی با اشاره به مدرسه، به‌عنوان کانون تربیتی محله افزود: با شیوع کرونا با ۲سال وقفه در حضور دانش آموزان در مدارس مواجه بودیم که پس از ۲۵ماه تلاش و برنامه‌ریزی‌های لازم، موفق به بازگشایی مدارس از ۱۴فروردین با همراهی اولیا و علاقه‌مندی بی‌شمار دانش‌آموزان و همچنین کمک رسانه‌ها شدیم که در اولین روزهای بازگشایی حضوری بیش از ۹۲درصد دانش آموزان در مدارس حضور پیدا کردند و شاهد هیجان و شور و شوق دانش آموزان در مدارس بودیم.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم با اقدام جهادی تمام خدمتگزاران تعلیم و تربیت کشور، بتوانیم خلأهای آموزش مجازی را جبران کنیم، تصریح کرد: فرایند یادگیری پس از کرونا، دچار تغییراتی شد، لذا موظفیم در این راستا برنامه‌ریزی داشته باشیم. آموزش مجازی تنها فرصتی را فراهم کرد تا آموزش استمرار یابد و بحث پرورش مغفول ماند و سنجش بیرونی دانش‌آموزان در آموزش مجازی کمرنگ شد.

کاظمی گفت: با استمرار آموزش مجازی با افت یادگیری در دانش آموزان مواجه شدیم که این موضوع به تلاش معلمان ارتباطی ندارد و باید برای سنجش افت تحصیلی یا شکاف یادگیری دانش آموزان و برنامه‌ریزی‌های مناسب در جهت ارتقای یادگیری آن‌ها، بستر آموزش حضوری را فراهم می‌کردیم.

وی افزود: در مدت بازگشایی حضوری مدارس، سعی کردیم بخشی از افت یادگیری را جبران کنیم و اگر لازم باشد پیش‌بینی‌هایی انجام می‌دهیم که بتوانیم برنامه‌ریزی‌های مناسب را در تابستان برای این دانش آموزان در دروس هدف داشته باشیم.

کاظمی با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری شعار سال (سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین) اعلام شد و باید دانش آموزان با رویکرد اقتصاد مقاومتی، کشور را به سمت آبادانی پیش ببرند، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش در نقطه آغاز و پیشران تحقق شعار سال است لذا این امر مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند وظیفه ما تربیت نسلی ایده ورز، کارآفرین است که دارای سواد اقتصادی است و مهارت افزایی را افزایش می‌دهد.

قطب‌های علمی را در استان‌ها افزایش‌خواهیم داد

به نقل  از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورشوی گفت: در راستای تحقق شعار سال، قطب‌های علمی را در استان‌ها افزایش‌خواهیم داد، همچنین رشته‌هایی مانند سلول‌های بنیادین، فناوری، گیاهان دارویی و هوا و فضا را توسعه می‌دهیم؛ همچنین باید بتوانیم با بهره‌مندی از ظرفیت برنامه‌های مختلف مانند جشنواره نوجوان خوارزمی، جشنواره‌های علمی و المپیادها بستر مهارت افزایی را فراهم کنیم.

معاون آموزش متوسطه در خصوص هدایت تحصیلی دانش‌آموزان افزود: هدایت تحصیلی در متوسطه اول است، اما باید از دوره ابتدایی آغاز شود که با تصویب نظام جامع تحصیلی می‌توان زمینه‌سازی را برای هدایت تحصیلی داشته باشیم.

وی بابیان اینکه کرونا فرصت حضور دانش‌آموزان در مدرسه و زمینه آشنایی آنان با مشاغل را گرفت، افزود: از سال تحصیلی آتی برنامه‌ریزی‌های خوبی در راستای آشنایی دانش آموزان با مشاغل با مشارکت معلمان خواهیم داشت.

کاظمی گفت: برای تحقق هدایت تحصیلی متوازن، دانش ‌آموزان را به سمت هنرستان‌ها هدایت کردیم و با حضور کارآفرینان در مدارس، مشاغل مختلف را به دانش آموزان شناسانده و معرفی کردیم.

برنامه‌ریزی برای هدایت 45 درصد دانش آموزان به رشته‌های مهارتی

کاظمی در خصوص مهارت افزایی و کارآفرینی در دوره متوسطه با محوریت برنامه درسی افزود: 36،35 درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش جذب می‌شوند کهباید این سهم را به ۴۵درصد افزایش دهیم. به دنبال توسعه کمی آموزش‌ها نیستیم. مهارت‌آموزی را با رویکرد به کیفیت آموزش خواهیم داشت، لذا اجرای درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در متوسطه اول باید تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارخانه را در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهار کرد: در حکمرانی آموزش‌ها باید رویکرد عرضه به عرضه و تقاضا تبدیل شود و در تحقق موضوع عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

کاظمی گفت: در سال آینده بازآرایی رشته‌ها را در فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش و نظری داریم که با رویکرد توسعه متوازن ایجاد می‌شود.

در سال تحصیلی آینده 50 درصد دانش آموزان مدارس نمونه دولتی، باید از مناطق روستایی باشند

معاون آموزش متوسطه گفت: مدارس نمونه دولتی، استعدادهای دانش آموزان را در مناطق روستایی شکوفا می‌کند و در سال‌های اخیر ۲۰درصد دانش‌آموزان روستایی در این مدارس ثبت‌نام می‌شدند که امسال این عدد را با ابلاغ بخشنامه‌ای ۵۰درصد در نظر گرفتیم تا این دانش آموزان بتوانند در مدارس نمونه دولتی تحصیل کنند تا بخشی از عدالت تربیتی محقق شود.

وی در خصوص ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به مدارس گفت: آموزش‌وپرورش بستر‌ساز این موضوع است؛ دانش‌بنیان بودن مدارس و اشتغال آفرینی آنان افزایش بهره‌وری را به دنبال دار، در همین راستا با توجه به مباحث آموزشی و دانشی، تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشتیم، همچنین  با بنیاد ملی نخبگان هم جلسه‌ای داشتیم تا از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در مدارس استفاده کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص توزیع متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی افزود: توزیع متوازن و شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان باید بر اساس سند آمایش استان‌ صورت بگیرد که در حال حاضر خوشبختانه اکثر استان‌ها این سند را تدوین کردند.

کنکور مانع تحول و اجرای برنامه‌های تحولی در نظام آموزشی کشور شده

کاظمی بابیان اینکه اکنون ۱۴.۸۷درصد دانش آموزان در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: علوم پایه زیرساخت‌های علمی و فنی کشور را فراهم می‌کند و اگر برنامه‌ریزی لازم برای افزایش توجه به این رشته را نداشته باشیم در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. افزایش سهم دانش آموزان رشته ریاضی در هدایت تحصیلی مدنظر است.

وی با اشاره به اینکه با افزایش تعداد دانش آموزان در رشته تجربی در سال‌های گذشته مواجه بوده‌ایم و باید طراحی مناسبی برای افزایش سهم دانش آموزان در رشته ریاضی و فیزیک داشته باشیم ادامه داد: رشته ریاضی برخی دبیرستان‌ها به علت عدم تقاضا تعطیل‌شده است که باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

کاظمی در خصوص تغییرات روند امتحان کنکور با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و جزئیات و نحوه احتساب سوابق تحصیلی گفت: این موضوع ابلاغ نشده است، اما قرار است امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی از سال ۱۴۰۲سهم ۶۰درصدی داشته باشد، به‌این‌ترتیب که در سال ۱۴۰۲سهم ۶۰درصدی سوابق در پایه دوازدهم، در سال ۱۴۰۳سهم ۶۰درصدی سوابق در پایه‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۴سهم ۶۰درصدی سوابق در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ملاک قرار خواهد گرفت.

وی بابیان اینکه کنکور مانع تحول و اجرای برنامه‌های تحولی در نظام آموزشی شده و برخی دروس تحولی تحت تأثیر کنکور قرارگرفته‌اند، تصریح کرد: این مصوبه بخشی از چالش‌ها و لطمه‌ها را جبران خواهد کرد. آمادگی اجرای این مصوبه را داریم و هماهنگی با سازمان سنجش انجام‌شده و امتحانات نهایی را در سه‌پایه اجرا خواهیم کرد.

 


6 ارديبهشت 1401 17:22
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟