ارائه تسهیلات دانشگاه‌ها به مادران باردار و دانشجویان دارای شرایط خاص برای ادامه تحصیل در شرایط آموزش حضوری

ارائه تسهیلات دانشگاه‌ها به مادران باردار و دانشجویان دارای شرایط خاص برای ادامه تحصیل در شرایط آموزش حضوری

دانشگاه‌ها براساس پروتکل ستاد کرونا برای مادران باردار و دانشجویان دارای شرایط خاص برای ادامه تحصیل در شرایط آموزش حضوری تسهیلاتی درنظر گرفته‌اند.
به گزارش بازارکار از خبرگزاری فارس، کلاس‌های دانشجویان در دانشگاه‌های کشور از ۱۴ فروردین ماه یعنی پس از تعطیلات نوروزی پس از دو سال فعالیت مجازی به صورت حضوری برگزار شد، این مساله سبب ناراحتی برخی دانشجویان شد چرا که بر اساس غیرحضوری بودن دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند و حالا برای حضور در کلاس‌ها با مشکل مواجه شدند.
برخی از این دانشجویان که از کاربران سامانه فارس من هستند درخواست خود را با موضوع تسهیل در روند آموزش حضوری برای مادران دانشجو و دانشجویان غیربومی در این سامانه ثبت کردند.

براساس گفته سردبیر سوژه فارس من در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، دانشجویان شاغل، مادران دانشجو یا دانشجویان غیربومی و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند برای حضور در کلا‌های دانشگاه با مشکل مواجه هستند.

یکی از کاربران فارس من که اتفاقا فرزندش را با خود به کلاس‌های دانشگاه می‌برد، نیز خواستار برگزاری همزمان کلاس‌ها به صورت حضوری و آنلاین برای رفع مشکل مادران دانشجو شد.

* پاسخ مسوولان دانشگاه‌ها و ارائه تسهیلات برای رفع نگرانی دانشجویان

در این زمینه با مسوولان دانشگاه‌های کشور نیز گفت‌وگو کردیم تا پاسخ آن‌ها را برای کاربران فارس من منتشر کنیم.

محمود کمره‌ای معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: آموزش حضوری باید برگزار شود اما ما می‌توانیم براساس پروتکل‌های موجود به افراد خاص کمک کنیم تا از طریق کمیسیون شرایط خاص، درخواست خود را ارائه دهند، البته امکان حذف و اضافه ویژه نیز برای دانشجویان دانشگاه تهران درنظر گرفته شده است.

براین اساس دانشجویان دانشگاه تهران در بازه زمانی اعلام شده توانستند از شرایطی مانند امکان حذف حداکثر ۲ درس و حد اکثر ۶ واحد در بازه زمانی حذف و اضافه ویژه، امکان اضافه کردن حداکثر ۲ درس و حد اکثر ۶ واحد، امکان حذف بدون احتساب در سنوات نیمسال دوم ۱۴۰۱-۱۴۰۰، در صورتیکه تعداد نیمسال‌های مرخصی بدون احتساب در سنوات در چهار نیمسال گذشته (از ۲-۹۸ الی ۱-۱۴۰۰) بیشتر از دو نیمسال نباشد، امکان مهمان شدن تک درس یا تمام نیمسال جاری در نزدیکترین دانشگاه به محل اقامت خانواده دانشجو، در صورت موافقت واحد محل تحصیل در دانشگاه تهران و موافقت دانشگاه مقصد، امکان برگزاری تک درس یا تمام دروس نیمسال جاری دانشجویان پردیس‌های بین المللی ارس و کیش در واحدهای دانشگاه در شهر تهران استفاده کنند.

همچنین براساس اعلام این دانشگاه سایر درخواست‌های دانشجویان توسط کمیسیون بررسی موارد خاص دانشکدگان / ‏دانشکده / ‏مرکز / ‏موسسه / ‏پردیس محل تحصیل، مورد اتخاذ تصمیم و اقدام لازم قرار خواهد گرفت.

محمدحسین عبداللهی معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی نیز گفت: تدریس تلفیقی حضوری و مجازی امکانات ویژه‌ای را می‌طلبد که دانشگاه‌ها چنین امکاناتی را ندارند اما برای افراد خاص تسهیلات ویژه‌ای وجود دارد که البته این تسهیلات قبلا هم ارائه می‌شد اما بخاطر شرایط کرونا سریع‌تر با درخواست‌ها موافقت می‌شود، به این صورت که مادران باردار یا افرادی که شرایط خاص یا بیماری زمینه‌ای دارند می‌توانند درخواست مرخصی خود را اعلام کنند.

محمدرضا دلیری معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی هم گفت: ما در دانشگاه علامه کلاس‌ها را با ۹۵ درصد حضور دانشجویان آغاز کردیم و مقرر شد افراد با شرایط خاص از میان دانشجویان و حتی اساتید درخواست خود را اعلام کنند که در میان اساتید مادرانی داشتیم که درخواست دورکاری داشتند که به درخواست‌شان رسیدگی می‌شود، دانشجویان هم می‌توانند درخواست خود را اعلام کنند اما آموزش حضوری براساس پروتکل ستاد کرونا انجام می‌شود.

معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز تسهیلات ویژه دانشجویان مادر دارای فرزند زیر دو سال را به واحدهای تابعه ابلاغ کرد.

براین اساس در واحدهای دانشگاه آزاد با تقاضای کتبی دانشجویان مادر باردار برای مرخصی یک نیمسال تحصیلی قبل از زایمان بدون احتساب در سنوات تحصیلی موافقت می‌شود؛ با تقاضای مرخصی دانشجویان مادر دارای فرزند زیر دو سال، حداکثر تا چهار نیمسال تحصیلی بدون احتساب در سنوات تحصیلی موافقت می‌شود؛ با تقاضای دانشجویان مادر باردار یا دارای فرزند زیر دو سال برای میهمانی به میزان حداکثر چهار نیمسال تحصیلی در واحدهای مجری رشته‌های علوم پزشکی هم سطح یا پایین‌تر مورد تقاضا، در صورت ثبت نام در سامانه منادا و تأیید معاونت دانشجویی دانشگاه موافقت می‌شود، با تقاضای دانشجویان مادر باردار یا دارای فرزند زیر دو سال برای کاهش نوبت کاری شب مطابق مفاد آئین نامه مربوطه که متعاقباً ابلاغ خواهد شد، موافقت می‌شود و برای اساتید راهنما به ازای داشتن هر دانشجوی مادر باردار یا دارای فرزند شیرخوار یک سهمیه به سقف استاد راهنمایی آنها اضافه می‌شود.


28 فروردين 1401 8:16
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟