نقش صنایع کوچک در توسعه و اشتغال چهارمحال و بختیاری

نقش صنایع کوچک در توسعه و اشتغال چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیار افزون بر ۹۵۳ واحد تولیدی و صنعتی دارد که بیشتر آن‌ها در زُمره کارگاه‌های خُرد و صنایع کوچک هستندکه نقش تاثیرگذاری در افزایش تولیدات صنعتی، توسعه و اشتغال استان دارند.
به گزارش ایرنا، توسعه صنعتی و اقتصادی، کمک به توزیع عادلانه درآمد، اشتغال‌زایی، تسریع و شتاب بخشی توسعه صنعتی در نقش پایین دستی صنایع بزرگ و ایجاد ارزش افزوده از مهمترین کارکردهای صنایع کوچک بشمار می‌روند.
صنایع کوچک به صنایعی گفته می‌شود که تعداد شاغلان آنها بین پنج تا ۵۰ نفر است و صنایع متوسط و بزرگ به بیشتر از ۵۰ نفر نیروی کار نیازمند دارند.
تعداد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر به اندازه‌ای افزایش یافته است که ظرفیت اشتغال در صنایع بزرگ و متوسط استان جوابگوی این میزان دانش‌آموخته بیکار نیست و چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت صنایع کوچک وجود ندارد، علاوه بر آن‌که هزینه ایجاد شغل در واحدهای صنایع کوچک و خُرد بسیار کمتر از صنایع متوسط و بزرگ و بهره‌وری در این صنایع به‌طور معمول بالاتر است.
صنایع کوچک به‌واسطه ویژگی‌های ساختاری خود، انعطاف‌پذیری بیشتری در تطابق با شرایط متغیر اقتصادی دارند و سازگاری با شرایط یکی از مهمترین ویژگی‌های صنایع کوچک بشمار می‌رود که باعث آن می‌شود که در کمترین زمان، این صنایع خود را با شرایط تطبیق دهند و نقش موثرتری در ایجاد اشتغال فعال و مولد داشته باشند.
در سال‌های گذشته، تحریم‌های ظالمانه نشان داد، نباید تنها به درآمدهای نفتی تکیه کرد و اقتصاد بدون نفت می‌بایست از مهمترین اولویت‌های اقتصادی کشور باشد و لازم است از فرصت‌ها و ظرفیت‌های صنایع کوچک در ایجاد اقتصاد بدون نفت استفاده کرد.
حمایت از صنایع کوچک توجیه‌پذیر
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری چهارمحال و بختیاری در این خصوص به ایرنا گفت: صنایع کوچک نقش مهمی در اقتصاد استان دارند و از واحدهایی که توجیه‌پذیر باشند، حمایت می‌شود و حمایت از صنایع کوچک توجیه‌پذیر از اولویت های استانداری و راهکار اصلی برای ایجاد اشتغال مولد است.  
محمدکاظم منزوی افزود: برای حمایت از صنایع کوچک، تقویت جریان دانش و مهارت در دستور کار قرار دارد و در همین زمینه اقداماتی که می‌تواند در زنجیره صنایع بزرگ، کوچک و صنایع دستی منجر به افزایش تولید شود در کانون توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: صنایع کوچک پُر از دانش و فناوری هستند و این صنایع به عنوان مکمل صنایع بزرگ می‌توانند در توسعه صنعتی اُستان و از بین بردن مشکلاتی همچون بیکاری و توزیع ناعادلانه درآمد، نقشی بسزایی در توسعه اقتصادی کشور و استان ایفا کنند.
منزوی یادآور شد: در کنار صنایع کوچک، صنایع بزرگ نیز می‌توانند به عنوان پیشران در استاندارد کردن و ارتقاء فعالیت‌ها برای صنایع کوچک میدان‌داری کنند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تاکید کرد: توجه به دانش‌بنیان و مهارت در صنایع کوچک از جمله مهمترین برنامه‌های اقتصادی استان در سالجاری است.
وی تصریح کرد: صنایع خُرد و کوچک می‌توانند به عنوان موتورهای مولد اقتصاد، در ساماندهی ، جهت‌دهی نیروی کار فعال جامعه و تحقق اهداف بلند مدت اقتصاد مقاومتی نقش کلیدی ایفا کنند و بخش زیادی از اشتغال مولد استان را به خود تخصیص دهند.
تامین مالی صنایع کوچک
صنایع بزرگ از طریق بورس و صنایع متوسط به کمک سیستم بانکی، منابع مالی خود را تامین می‌کنند ولی به‌دلیل نبود متولی خاص برای تامین نقدینگی صنایع خرد و کوچک، صندوق هایی مانند "صندوق کارآفرینی" به‌عنوان یک نهاد عمومی، به‌دنبال حمایت از این اینگونه فعالیت‌ها هستند.
مدیر صندوق کارآفرینی امید چهارمحال و بختیاری در مورد تامین مالی صنایع کوچک به ایرنا گفت: در سال ۱۴۰۰، یک هزار و ۶۹۵ فقره تسهیلات به بخش‌های مختلفی که بیشتر آن ها مرتبط با صنایع کوچک استان بودند، پرداخت شد.
حسین بیرانوند افزود صندوق کارآفرینی در زمُره نهادهای عمومی کشور قرار دارد، و حمایت از کسب و کارهای خُرد و صنایع کوچک در دستورکار این نهاد قرار دارد و توسعه اشتغال خُرد در روستاها از اولویت‌های صندوق کارآفرینی چهارمحال و بختیاری در پرداخت تسهیلات است.
وی افزود: رسالت این صندوق در سالجاری با توجه به اهمیت و جایگاه صنایع کوچک در اقتصاد مقاومتی، حمایت از طرح‌های خُرد و کوچک روستایی و طرح‌های دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت کارشناسی اداره های دولتی در حوزه‌های مختلف از طریق شناسایی افراد واجد شرایط برای ایجاد صنایع کوچک است تا کارآفرینان بتوانند با تامین نقدینگی، کسب و کار کوچک و اشتغال مولد ایجاد کند. 
 وی تصریح کرد: امسال نیز این صندوق با برنامه ریزی‌های انجام شده دست‌کم ۲۰ طرح راکد غیرفعال و نیمه‌فعال استان را که درحوزه صنایع کوچک هستند، را به چرخه تولید باز خواهد گرداند.
بیراوند تاکید کرد: سرانه جذب تسهیلات صندوق کارآفرینی استان چهارمحال و بختیاری به صورت میانگین ۴.۳درصد تسهیلات تخصیص یافته از محل ظرفیت‌های مالی تبصره ۱۸ بودجه عمومی دولت است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حمایت از کسب و کارهای خُرد استان و در راس آن صنایع کوچک، بی‌شک در راستای حمایت از اقتصادی مقاومتی است و روستاها به‌عنوان کانون‌های مولد می‌توانند در مرکز توجه برای ایجاد صنایع کوچک قرار بگیرند و این صندوق با ارائه تسهیلات اشتغال‌زا نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها داشته است.
ی تاکید کرد: طرح‌هایی مانند "هر روستا یک محصول"، "روستای بدون بیکار" و "صندوق‌های خُرد محلی"  از جمله طرح‌های اختصاصی این صندوق  برای استقرار صنایع کوچک در روستاهاست.
بیرانوند خاطر نشان کرد: صندوق کارآفرینی چهارمحال و بختیاری کمترین معوقات تسهیلات بانکی را در استان دارد.
به گزارش ایرنا، هم اینک ۹۵۳ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعالند که بیشتر آن ها در زمره صنایع کوچک قرار دارند.
این واحدهای فعال، ۱.۲۷ درصد تعداد واحدهای صنعتی کشور، ۱.۲ درصد حجم سرمایه‌گذاری و ۹۱ صدم درصد اشتغال صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است.
چهارمحال و بختیاری  دارای ۱۰ شهرستان و جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.


27 فروردين 1401 9:5
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟