ایجاد ۱۰۰ هزار شغل و ساخت ۱۶۰ هزار مسکن برای مددجویان

رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد
ایجاد ۱۰۰ هزار شغل و ساخت ۱۶۰ هزار مسکن برای مددجویان

امسال از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه، مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال مددجویان در اختیار سازمان بهزیستی قرار خواهد گرفت. رئیس سازمان بهزیستی خبر داده که برنامه‌ریزی شده با این مبلغ ۱۰۰ هزار شغل پایدار برای مددجویان ایجاد شود. به گفته وی ۱۶۰ هزار واحد مسکونی هم در طول فعالیت دولت سیزدهم برای مددجویان تحت پوشش ساخته می‌شود.
به گزارش بازارکار، تبصره ۱۸ قانون بودجه نقش مهم و اساسی در حوزه اشتغال و کارآفرینی دارد. کلیات تبصره ۱۸ درباره توسعه، تولید، اشتغال و کارآفرینی است. براساس این تبصره با آورده اعتباری صندوق توسعه ملی، سازمان هدفمندی، صندوق کارآفرینی امید و بنیاد برکت تا سقف ۸۰ هزار میلیارد تومان به توسعه و اشتغال در برخی حوزه‌ها اختصاص داده می‌شود.
افزایش ۲ برابری تسهیلات اشتغال مددجویان
سال گذشته تسهیلات اشتغال مددجویان بهزیستی از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. ضمن اینکه کارفرمایانی که مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی را استخدام کنند، مشمول تسهیلات ۴ درصدی می‌شوند. ضمن اینکه کارفرمایانی که برای مددجویان اشتغالزایی می‌کنند، می‌توانند ۲۳ درصد سهم کارفرمایی یا ۵۰ درصد حقوق مددجو را به عنوان جبران عدم کارایی دریافت کنند.
از آنجایی که افراد معلول توان کار به اندازه و برابر با افراد سالم را ندارند، نیمی از حقوق این معلولان از سوی سازمان بهزیستی به کارفرمای آن‌ها پرداخت می‌شود. سازمان بهزیستی همیشه یکسری شاخصه‌های تشویقی برای کارفرمایان به کارگیرنده معلولان در نظر می‌گیرد تا معلولان استخدام شده، اشتغال پایدار داشته باشند. این شاخصه‌ها هم معمولاً بستگی به اعتباری دارد که هر سال دولت به بهزیستی می‌دهد و گاهی اوقات کارفرمایان باید به خاطر مشکلات بودجه‌ای، قید این تشویق‌ها را هم بزنند. به همین دلیل کارفرمایان بیشتر از جنبه وظیفه اجتماعی و اخلاقی خود، اقدام به استخدام معلولان می‌کنند.
استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی
در همین زمینه رئیس سازمان بهزیستی کشور روز گذشته در حاشیه بازدید از مرکز توانبخشی ابن‌سینا بروجرد گفت: در تلاش هستیم برای ۱۰۰ هزار نفر از جامعه هدف سازمان بهزیستی اشتغال پایدار ایجاد کنیم. این تکلیف ما است که درصدی از اشتغال سال گذشته را به آن ضریب داده و اجرایی کنیم یعنی نگاه ما این است که به اشتغال ۱۰۰ هزار نفری برسیم.
علی محمد قادری خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی یک سازمان پیشرو است و ازآنجایی‌که خیلی مسئولیت جدی در اساسنامه برای تأمین مسکن مددجویان ندارد، ما تلاش کرده‌ایم که در برنامه‌های متنوع با همکاری سایر دستگاه‌ها بتواند یک مسکن را ایجاد کنیم.
قادری ادامه داد: امسال از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان بهزیستی قرار خواهد گرفت که برنامه‌ریزی شده در صنایع متناسب با سازمان بهزیستی در زمینه اشتغال پایدار استفاده شود.
وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی یک سازمان امدادی، اورژانسی و حمایتی بوده که این شجره طیبه بیش از ۴۰ سال است که خدمات ارائه می‌دهد. سازمان یک جامعه آماری گسترده دارد که بالغ بر ۷ میلیون نفر مخاطب دارد و این جامعه انواع خدمات را از سازمان به اتصال شرکای اجتماعی که مردم هستند، دریافت می‌کند.
قادری اضافه کرد: براساس ظرفیت سیاست کلی تأمین اجتماعی که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، موظف هستیم از ظرفیت آحاد گروه‌های مردمی و جهادی استفاده کنیم که خدمات شایسته به جامعه هدف ارائه شود. بهزیستی سازمان تخصصی است که بخشی از جامعه هدف آن به هر دلیلی دچار معلولیت هستند و این قشر معلول که نیاز به حمایت زیادی دارد یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هستند.
۱۶۰ هزار مددجو پشت نوبت دریافت مسکن
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ۱۶۰هزار واحد مسکونی در تفاهمنامه‌ای بین سازمان بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی در طول فعالیت دولت سیزدهم برای مددجویان تحت پوشش ساخته می‌شود. امیدواریم در سال جدید براساس گشایشی که در بودجه بهزیستی شده‌است، در هزینه‌کرد بودجه امسال به صورت برنامه محور پیش برویم. موظفیم امسال برنامه‌های برای توانمندسازی جامعه هدف داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه مدتی است ساخت ۱۶۰ هزار واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش برنامه‌ریزی شده، افزود: تاکنون ۶۰ هزار نفر از جامعه هدف بهزیستی هم برای دریافت مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند. گفتنی است ۱۶۰ هزار مددجو پشت نوبت دریافت مسکن بهزیستی هستند. از این میان ۱۲۰ هزار مددجو در نوبت دریافت مسکن در شهر‌ها و ۴۰ هزار مددجو هم ساکن روستا‌ها هستند. برنامه خانه‌دار کردن مددجویان چهار ساله است که در آن تسهیلات بانکی ارزان قیمت با کارمزد ۴ درصد هم وجود دارد. خانه‌های مددجویان در شهر‌های زیر ۱۰۰هزار نفر جمعیت با محوریت بنیاد مسکن و در شهر‌های بالای ۱۰۰هزار نفر جمعیت با محوریت وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه این وزارتخانه احداث خواهد شد.
از ابتدای تأسیس سازمان بهزیستی تاکنون نزدیک به ۱۸۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان واجد شرایط تأمین شده که عملیات ساخت ۳۴ هزار واحد آن در سال گذشته انجام و به مددجویان تحویل شد.


26 فروردين 1401 22:49
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟