گام بلند دانشگاه تبریز برای بهبود وضعیت ارتباط دانشگاه با صنعت

گام بلند دانشگاه تبریز برای بهبود وضعیت ارتباط دانشگاه با صنعت

 یکی از نمونه‌های موفق ارتباط شکل گرفته میان دانشگاه و بخش خصوصی (کارگزاری ها) را می توان در استان آذربایجان شرقی و با محوریت دانشگاه تبریز جست وجو کرد.
به گزارش بازارکار از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تبریز، در ابتدای امر و با همکاری حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز و شرکت کارگزار، تفاهم نامه ای میان طرفین امضاء و شرایط تعامل میان آنها فراهم شد. در گام بعدی با هدف شناسایی ظرفیت‌های استان و دانشگاه توسط کارگزار، مدل هایی میان آنها برقرار شده است که می توانند سرآغاز تحول و پیشرفت در همکاری بین دانشگاه‌ها و صنایع منطقه شوند.
ایجاد «قطب خدمات اشتغال و توسعه کارآفرینی» در دانشگاه تبریز

حاصل این همکاری، شکل‌گیری و تولد طرح های بسیار موثری ذیل مدیریت امور فناوری است که مورد توجه و حمایت دستگاه‌‌های استانی قرار گرفته است. یکی از این طرح ها، ایجاد «قطب (هاب) خدمات اشتغال و توسعه کارآفرینی» است که با عضویت چندین اداره کل و انجمن‌‌های صنفی در دانشگاه تبریز تشکیل شده است؛ این هاب با ایجاد ارتباط میان دستگاه‌های مختلف دولتی و صنایع استان، نقش بسیار موثری را در ایجاد اشتغال و کارآفرینی در منطقه ایفا خواهد کرد.

برنامه ریزی برای برگزاری ۵۰۰ دوره آموزشی تخصصی برای افزایش مهارت دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از برنامه های این هاب منطقه ای است. حل مشکل نیروهای متخصص مورد نیاز صنایع استان به صورت مسئله‌محور و ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه از مهمترین اهداف آن است.

برگزاری همایش سالانه صنعت و دانشگاه

از دیگر طرح های در دست اجرای حوزه معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه، برنامه ریزی برای برگزاری همایش سالانه صنعت و دانشگاه با محوریت دانشگاه ها و صنایع بزرگ شمال غرب کشور است که این رویداد با گردهم‌آوری بیش از ۳۰۰ نفر از نمایندگان دانشگاه ها، صنایع بزرگ، شرکت های دانش‌بنیان و مدیران دولتی و خصوصی و با هدف هم رسانی و باز تعریف ارتباط صنعت و دانشگاه (اعتماد و آشتی صنعت و دانشگاه) با ارائه نمونه‌‌های موفق و تعریف برنامه های کاری فیمابین دانشگاه و صنعت در نیمه اول سال ۱۴۰۱ در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد. همکاری در ایجاد پارک‌های تخصصی، تجاری‌سازی محصولات دانشگاهی و … از دیگر طرح‌های در دست اقدام این دانشگاه با همکاری کارگزار است.

به جرأت می‌توان گفت مدلی که در دانشگاه تبریز با همت و حمایت مدیران این دانشگاه شکل گرفته است از نمونه‌های موفق ارتباط صنعت و دانشگاه با محوریت کارگزار بخش خصوصی است که دانشگاه‌‌های سایر استان‌‌ها نیز می‌توانند از این مدل جهت توسعه ارتباط با صنعت استفاده کنند.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد به رسمیت شناختن کارگزار در دانشگاه، رصد فعالیت کارگزارها در دانشگاه و یافتن نمونه‌های موفق مانند دانشگاه تبریز توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، می‌تواند شتاب توسعه کارگزارها در دانشگاه‌ها و ارتباط با صنعت را بیشتر کند.

 


20 فروردين 1401 15:11
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟