تولید محصول دانش‌بنیان از ضایعات گلبرگ زعفران با حمایت کمیته امداد

تولید محصول دانش‌بنیان از ضایعات گلبرگ زعفران با حمایت کمیته امداد

 زوج جوان خوش‌فکر با استفاده از دورریز گلبرگ زعفران و بهره‌گیری از تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال کمیته امداد موفق به تولیدات محصولی دانش‌بنیان شدند که به ارتقای کیفیت و کمیت صادرات زعفران کمک می‌کند.
به گزارش بازارکار از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، شهرستان تربیت حیدریه در خراسان رضوی از سالیان گذشته به عنوان یکی از قطب‌های تولید و صادرات زعفران در کشور شناخته می‌شود. متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت لازم در صنایع پشتیبان و تبدیلی، همواره بخشی از گلبرگ ارزشمند زعفران در مراحل برداشت، فرآوری و تولید از بین رفته و دور ریز می‌شود که همین مساله علاوه بر ایجاد خسارت برای کشاورزان و صاحبان صنایع، موجب کاهش کیفیت محصول تولیدی نیز می‌شود.
زوج جوان خوش‌فکر اهل تربت حیدریه در قالب یک طرح دانش‌بنیان، محصولی ارزشمند را تولید کرده‌اند که در راستای افزایش کمیت و کیفیت صادرات زعفران نقش به سزایی ایفا می‌کند.
 
این زوج کارآفرین در مورد انگیزه خود از این کار می‌گویند: سالانه ۲۰ هزار تن گلبرگ زعفران در مراحل تولید، برداشت و فرآوری دور ریز می‌شود که این اتفاق به دلیل نبود صنایع مکمل و تبدیلی کارآمد در منطقه اتفاق می‌افتد.
 
زوج خلاق تربیت حیدریه‌ای با تکیه بر اهمیت و ضرورت بازیافت محصولات دور ریز زعفران، محصولی دانش‌بنیان را تولید کردند که در بسته‌بندی زعفران صدراتی و بهبود کیفیت صادرات بسیار موثر است و زمینه بهره‌برداری از گلبرگ‌های زعفران را فراهم می‌کند.
 
این اقدام جوانان خراسانی علاوه بر اینکه از هدررفت گلبرگ زعفران جلوگیری به عمل می‌آورد، در زنجیره ارزش تولید زعفران و ارزش افزوده این محصول برای کشاورز تاثیر فراوان خواهد داشت و با تمرکز بر یک معضل محیط زیستی، آن را به یک مزیت زیست محیطی برای منطقه تبدیل کرده است.
 
محصول دانش‌بنیان این زوج، تولید کاغذ از گلبرگ زعفران است که در بسته‌بندی محصولات کاربرد دارد. این موفقیت جوانان خراسانی با استفاده از سرمایه شخصی و تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال کمیته امداد حاصل شده است و با حمایت بخش خصوصی فعال در صادرات زعفران، محصولی را تولید کرده‌اند که در ارتقای بسته‌بندی طلای سرخ اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.
 
براساس این گزارش سالانه حدود ۳۰۰ تن زعفران در منطقه تربیت حیدریه در چرخه صادرات قرار می‌گیرد که این محصول دانش‌بنیان، زمینه کسب ارزش افزوده از محصولات خام را به عنوان یک مزیت نسبی در منطقه تعریف می‌کند.
 

 


15 فروردين 1401 15:54
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟