برگزاری اولین همایش ملی توسعه فناوری نانو در علوم پایه و مهندسی در دانشگاه اراک

برگزاری اولین همایش ملی توسعه فناوری نانو در علوم پایه و مهندسی در دانشگاه اراک

اولین همایش ملی توسعه فناوری نانو توسط پژوهشکده علوم نانو دانشگاه اراک، همزمان به صورت حضوری و برخط، برگزار شد.

به گزارش بازارکار به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی ذوالفقاری سرپرست دانشگاه اراک در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: یکی از نگرانی‌های قابل توجه در دنیای امروز، عدم توجه به علوم پایه است که در صورت ادامه این روند شاهد ضربه جدی به جامعه خواهیم بود.

وی افزود: در دنیای امروز علوم مهندسی بدون علوم پایه فاقد ارزش و اعتبار است و این دو علم به طور شگفت‌انگیزی به‌یکدیگر گره خورده‌اند که یکی از نقاط مشترک علوم پایه و علوم مهندسی علم نانو است.

دکتر ذوالفقاری ادامه داد: جامعه امروز شاهد یکه تازی علم نانو و پیشرفت شگرف آن است و شرکت‌های پیشتاز از این علم به‌خوبی استفاده می‌کنند. علم نانو علمی است که در سال‌های اخیر به‌معنای حقیقی در کنار علوم دیگر تخصصی شده است و به طور شگفت‌انگیزی به دنیای علم و فناوری ورود پیدا کرده است، بطوری که امروز شاهد استفاده این علوم توسط عموم مردم هستیم.

سرپرست دانشگاه اراک عنوان کرد: یکی از خلاءهای دانشگاه‌های ما، مواجهه فرد پژوهشگر و دانشجویان با مسائل در محیط انتزاعی و از طریق تصویر است، در صورتی که مشاهده عینی و واقعی ابزار و مسائل توسط دانشجو و پژوهشگر، مسئله‌ای الزامی است، لذا از این مسیر است که دانشجویان با جذابیت‌های علوم غیر پزشکی نیز آشنا شده و بالطبع استقبال آنها از سایر علوم نیز افزایش خواهد یافت.

در ادامه دکتر فرهاد حیدری، دبیر علمی همایش، در خصوص این همایش گفت: این همایش در راستای تحقق اهداف پژوهشکده نانو و با هدف فراهم آوردن بستری مناسب برای ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه‌های مختلف علوم و فناوری نانو و فراهم شدن زمینه همکاری علمی میان پژوهشگران، متخصصان و مراکز علمی، در خرداد ماه سال جاری آغاز به فعالیت کرد.

وی ادامه داد: این همایش با محورهای نانوشیمی، نانوفیزیک، نانومکانیک، نانو کامپوزیت و سایر محورهای مرتبط با نانو اقدام به پذیرش مقالات مختلف کرد و حدود ۸۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد، از این تعداد ۵۸ مقاله به‌صورت پوستر و ۱۲ مقاله به صورت شفاهی پذیرفته شد و در راستای نگارش این مقالات ۲۰۰ نویسنده همکاری داشته‌اند.

دکتر مجید مقدم، دبیر انجمن شیمی ایران نیز در این همایش خاطرنشان کرد: تقارن برگزاری این همایش با سال جهانی علوم پایه را به فال نیک می‌گیریم و امید است در این سال شاهد افزایش توجه دانشمندان و جامعه به علوم پایه باشیم.

وی با اشاره به اینکه این سمینار با هدف توجه به نانو فناوری و کارکردها و پیامدهای وسیع آن برگزار شده است، گفت: نانو فناوری موج چهارم انقلاب صنعتی است و آینده اقتصادی جوامع تحت تأثیر علم نانو و بهره حداکثری از آن است. نانو علمی است که موجب بهبود کیفیت زندگی در قرن ۲۱ شده است و زندگی بشریت را مورد تغییر و تحولات مثبت قرار داده است.

گفتنی است دکتر فرهاد حیدری، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه اراک، دبیر علمی و دکتر علیرضا خدابخشی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه اراک، دبیر اجرایی این همایش بودند.


21 اسفند 1400 12:1
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟