بهبود اوضاع گردشگری در هرمزگان و تکمیل ظرفیت هتل ها

پس از گذشت ۲ سال شیوع کرونا؛
بهبود اوضاع گردشگری در هرمزگان و تکمیل ظرفیت هتل ها

استان جنوبی و گردشگر پذیر هرمزگان که بیشترین حجم حضور مسافر را در نیمه دوم سال و به‌ ویژه روزهای پایانی اسفند و ایام تعطیلات نوروزی دارد، امسال پس از گذشت ۲ سال از شیوع ویروس کرونا ندای بهبود اوضاع گردشگری و جذب مسافر را می دهد.

به گزارش بازارکار، از هم اکنون که ۱۰ روز مانده به نوروز؛ ظرفیت هتل ها و مهمان پذیرهای هرمزگان بویژه در شهر بندرعباس، کیش و قشم تقریبا به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است و بیم آن می رود که در ایام تعطیلات نوروزی ورود مسافران و گردشگران به  اوج خود برسد.

امسال پس از گذشت ۲ سال از شیوع کرونا؛ سفرهای نوروزی پیش از عید آغاز شده و حتی مهمان پذیرهای اداره ها و منازل شخصی هم، جا برای اسکان ندارند و قیمت های نجومی هرشب تا ۳۰ میلیون ریال کرایه دربست یک آپارتمان در سطح شهر بندرعباس و قشم به گوش می رسد.

با وجود تاکیدهای فراوان در زمینه پروتکل های بهداشتی و نرفتن به سفر، بسیاری از مردم شهرهای کشور در حال حاضر از هوای بهاری فصل زمستان هرمزگان بهره می گیرند و بیشتر فضای تفریحی بویژه ساحل و بندرهای مسافری استان مملوء از مسافران شده و تورهای گردشگری جمعی به مناطق بویژه قشم، کیش و هرمز رونق گرفته است.

ظرفیت مکان های اقامتی هرمزگان نیز از هم اکنون تکمیل شده و فضای موجود پاسخگو نیست لذا نیازمند تدابیرویژه برای ایام نوروز است؛ چرا که در این ایام هرساله چندین برابر جمعیت استان، مسافر و گردشگر ایرانی و خارجی به هرمزگان سفر می کنند.

هنوز سایه کرونا بر سر مردم هست و میزان بستری ها و فوتی ها در بیمارستان ها خودنمایی می کند اما از آنجایی که دولت سیزدهم و ستاد ملی کرونا تصمیم به سفرهای نوروزی با رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین زدن سه دوز واکسن گرفته اند؛ هجمه مسافرت ها امسال چندین برابر ۲ سال قبل خواهد بود.

البته رفت و آمد گردشگران ایرانی و خارجی به این استان در همه فصل‌ها جریان دارد و هیچ وقت شلوغی و کم فروغی به خود ندیده و در فصلی مثل زمستان و ایام نوروز آمار حضور گردشگران در آن افزایش قابل توجهی دارد.

هرمزگان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای در بخش‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی از جمله تالاب‌های بین المللی، ارتفاعات کوه‌ها، مناطق گردشگری گِنو، هُماگ و نیان، سواحل و آب‌های نیلگون خلیج فارس دارد که می‌تواند بسیاری از گردشگران علاقه مند به این جاذبه ها را روانه این منطقه مرزی و دریایی کند.

طولانی ‌ترین نوار ساحلی کشور با ۹۰۰ کیلومتر، روییدن جنگل‌های حرا و چندل در دریا، جزیره‌های زیبا همچون قشم، کیش و هرمز که برخی پناهگاه حیات وحش اند، همسایگی کوهستان، دریا و دشت به همراه اشکال مختلف فرسایش‌های آبی و بادی در این استان؛ هرمزگان را تبدیل به یکی از استان‌های شگفت انگیز برای گردش و تفریح کرده است.

تکمیل ۷۰ تا ۱۱۰ درصد از ظرفیت فضای واحدهای اقامتی در هرمزگان

تقاضای اقامت در واحدهای اقامتی استان هرمزگان باتوجه به نبود ممنوعیت کرونایی در تعطیلات نوروزی و پیش از عید امسال بسیار بالا بوده؛ به نحوی که هم اکنون بین ۷۰ تا ۱۱۰ درصد برخی واحدهای اقامتی تکمیل شده است.

در سال ۹۸ حضور بسیار مسافران و گردشگران را در استان هرمزگان شاهد بودیم که حتی برخی هتل‌ها به خاطر شرایط کرونایی ناچار به تعطیلی شدند اما امسال تعدادی هتل جدید باز شده است و پیش بینی ها و برآوردها از احتمال حضور گسترده مسافران و گردشگران نوروزی از سراسر کشور به این استان حکایت دارد.

مدیرعامل جامعه واحدهای اقامتی حرفه‌ای هتلداران هرمزگان در این راستا گفت: البته ظرفیت برخی هتل‌ ها که پس از کرونا فعال شده‌اند؛۳۰ درصد و بوم گردی ها حداقل ۸۰ درصد پُر شده است.

کیوان احمدی اظهار داشت: ظرفیت واحدهای اقامتی در شرق هرمزگان پایین بوده و به همین دلیل ظرفیت آن ها از هم اکنون بیش از ۱۰۰ درصد رزرو شده یا تکمیل شده است؛ در میناب تنها ۲ هتل با ظرفیت های ۱۱۰ و ۸۵ تخت دارد که با واحدهای اقامتی بوم گردی و خانه مسافری ظرفیت اسکان ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر را خواهد داشت.

در شهر سیریک نیز تنها ۲ هتل وجود دارد و جاسک به جز هتل نیروی دریایی ارتش واحد اقامتی ندارد، ظرفیت هتل رودان هم چندان بالا نیست و با این شرایط باید در ورودی های هرمزگان کنترل و هدایت خوب مسافران انجام شود.

وی اظهار داشت: ظرفیت واحدهای اقامتی بندرعباس در مرکز استان هم به نسبت پایین بوده و دراین شهر۳۶ واحد اقامتی شامل مهمان پذیر، هتل و هتل آپارتمان با ظرفیت یک هزار و ۷۰۰ اتاق و ظرفیت اسکان سه هزار و ۸۵۰ نفر تا حداکثر چهارهزار و ۵۰۰ نفر را دارد.

البته اسکان چهارهزار و ۵۰۰ نفر در صورتی است که از همه امکان اتاق ها استفاده شود و حتی در اتاق های سه تخته یک نفر دیگر هم استراحت کند.

مدیرعامل جامعه  واحدهای اقامتی حرفه‌ای هتلداران هرمزگان یادآور شد: شهرستان حاجی آباد در شمال هرمزگان نیز تنها ۲ خانه مسافر دارد و یک هتل داشت که تعطیل و رها شده است اما خوشبختانه شرایط  در غرب هرمزگان در شهرستان های پارسیان، بستک، بندرلنگه و بندرخمیر به نسبت بهتر است.

مدیرعامل جامعه واحدهای اقامتی حرفه‌ای هتلداران هرمزگان ابراز داشت: درخواست افزایش هتل ها در این استان را داریم اما شرایط گرفتن مجوز و پروانه احداث و فعالیت هتل‌ها بسیار سخت و دشوار است و در شرایطی که هرمزگان با تعداد فراوان گردشگر رو به‌ رو شود، نگرانی دیگری هم وجود دارد.

احمدی یادآور شد: شرایط  رزرو هتل ها را در ۲ سال گذشته اداره بهداشت اعلام می‌کرد و به همین دلیل بسیاری از هتل ها با رزرو موافق نیستند و آن هایی که رزرو دارند به مهمانان اعلام کرده اند در صورت لغو سفرها، مبلغی بازگشت داده می‌شود.

این مسئول گفت: خانه‌های مبله غیرمجاز که مسافران و گردشگران را در خود جای می‌دهند؛ مایه نگرانی شدیدی هستند و در آن ها امنیت روانی و اخلاقی به شدت زیرسوال است و گاهی اتفاق‌های ناخوشایندی رخ می‌دهد.

وی افزود: این خانه ها بایستی شناسایی و ساماندهی شوند تا از بروز اتفاق‌های ناخوشایند و گاهی تهدید کننده، جلوگیری شود که در این راستا فعالیت‌هایی آغاز شده است.

مدیرعامل جامعه واحدهای اقامتی حرفه‌ای هتلداران هرمزگان گفت: ساماندهی ۸۰ خانه‌ مبله در جزیره هرمز با دستور و حمایت دادستان بندرعباس آغاز شده است که ۴۰ خانه در حال گرفتن مجوز بوده و ۴۰ خانه دیگر هم به تدریج درحال پیوستن به این فرآیند هستند و امید می‌رود در هفته جدید بازدیدها را انجام داده و بتوان مجوزها را سریع‌تر صادر کرد.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه اغلب مردم ۲ دوز واکسن را زده اند و در ۲ سال گذشته شرایط کرونایی حاکم بوده و بسیاری از واحدها هم در نتیجه آن تعطیل شده و آسیب دیده‌اند؛ احتمال لغو سفرهای نوروزی از سوی مسئولان بسیار پایین است.

این مسئول ادامه داد: از سوی دیگر احتمال اینکه گردشگران و مسافران نوروزی به صورت حضوری و بدون رزور مراجعه کرده و بتوانند برای خود اتاق تهیه کنند؛ هم پایین است.

احمدی تاکید کرد: با این شرایط هم می‌گویم چنانچه در ورودی های استان هرمزگان به خوبی مسافران و گردشگران را هدایت و راهنمایی نکنیم با مشکل روبه ‌رو خواهیم شد.

مدیرعامل جامعه واحدهای اقامتی حرفه‌ای هتلداران هرمزگان اضافه کرد: تلاش خود را می‌کنیم که با توجه به ظرفیت های موجود بتوان به خوبی خدمت دهی کرد تا گردشگران مسافران نوروزی با خاطره ای خوش این استان را ترک کنند.

سرازیر خیل عظیم مسافران در نوروز امسال به هرمزگان

طبق اعلام دبیرخانه ستاد خدمات سفر کشور و پیش بینی های صورت گرفته، از هم اکنون خیل عظیم مسافران و گردشگران به هرمزگان را نوید می دهد که در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ در استان ها از جمله هرمزگان با حجم قابل توجهی از سفر مواجه خواهیم شد.

دبیر ستاد خدمات سفر کشور در نشست اخیر ستاد اجرایی خدمات سفر هرمزگان گفت: احتمال دارد استان هرمزگان در رتبه های نخست مقصد سفر کشور باشد که به همین دلیل معاون گردشگری و وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تاکید ویژه بر حضور ما در این نشست داشتند تا هم تقدیر و تشکر از اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر این استان انجام شود و هم اگر مشکل و موانعی وجود دارد، مورد بررسی قرار گیرد.

سید مصطفی فاطمی بیان داشت: ظرفیت اقامت مجاز هرمزگان به استثنای مناطق آزاد حدود پنج هزار نفر است اما پیش‌بینی های سفر به این استان احتمال ورود جمعیت بسیار بیشتری را گواهی می‌دهد و استفاده از ظرفیت‌های زمان اضطرار که ورود مسافران آن را اعلام خواهد کرد، مورد توجه و تاکید قرار بگیرد.

وی یادآور شد: تاکید معاون اول رییس جمهروی هم بر برگزاری نشست های ستاد است که  از هم‌اکنون درحال برنامه‌ریزی برای سفرهای ارزان‌ قیمت و همگانی هستند تا بتوان حجم سفر را هم در توزیع مکانی کمک کرد و همه مردم بتوانند از سفر استفاده کنند.

دبیر ستاد خدمات سفر کشوز اظهار داشت: امسال شرایط به گونه‌ای است که همزمان با اینکه هنوز درگیر ویروس کرونا هستیم؛ سفرها هم متفاوت با ۲ سال گذشته آغاز شده و شرایط سفرهای نوروزی هم نسبت به ۲ سال گذشته که کرونا را پشت سرگذاشتیم، متفاوت است.

وی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته مردم درخانه ماندند، ادامه داد: بعد از نوروز امسال هم وارد ماه مبارک رمضان خواهیم شد که این حجم سفرها را به شدت افزایش می‌دهد.

سید فاطمی ادامه داد: براساس برآورد انجام شده در سطح کشور و رزروهای صورت گرفته نشانگر این است که امسال با حجم قابل توجهی سفر در استان هرمزگان مواجه خواهیم شد.

دبیر ستاد خدمات سفر کشور خاطرنشان کرد: هماهنگی که با اپراتورهای تلفن همراه انجام گرفته؛ ورودی ها را در مراکز استان ها به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام خواهند کرد.

به گفته فاطمی، بدین ترتیب می‌توان آگاهی یافت که حجم سفر در هر روز در هر ورودی مرکز استان چه تعداد است و این داده‌ها را می‌توان به اداره کل استان ها اعلام کرد تا مسئولان هرمزگان بتوانند چند ساعتی زودتر در مورد حجم سفرهایی که به شهرها می‌شود، تصمیم بگیرند.

دبیر خدمات سفر کشور ادامه داد: پیش‌بینی هایی برای شهرهای جایگزین در هرمزگان انجام شده که اگر حجم سفر افزایش یافت شهرهای جایگزین در هر استانی کدام‌ها باشد و آمادگی در آن ها برای اِسکان مسافران وجود داشته باشد.

فاطمی گفت: براساس گزارش های رسیده با وجود حجم سفری که وجود دارد آمادگی کاملی در استان هرمزگان بوجود آمده است.

کرونا بلای نابودی زیرساخت های گردشگری شد

دبیر ستاد خدمات سفر کشور یادآور شد: کرونا در ۲ سال گذشته اتفاق هایی برای برخی زیرساخت های گردشگری رقم زد و برخی از آن‌ها به خاطر استفاده نشدن و رها بودن از چرخه گردشگری خارج شده است مانند سرویس های بهداشتی بین راهی.

وی ادامه داد: مجموعه هایی که توسط اداره های دولتی مدیریت می‌شد، هم به خاطر اینکه یا آب آن‌ها قطع است یا مورد دستبرد قرار گرفته و یا اتفاق های دیگری برای آن‌ها رخ داده است؛ از چرخه خدمت دهی خارج شده‌ است.

فاطمی اضافه کرد: از طرف دیگر تغییرهای مدیریتی در استان ها و شهرها نگرانی را در خصوص استفاده از تجربه های گذشته افزایش داده است و تجربه ای که در سال‌ها ۹۷ و ۹۸ که اوج سفرها رخ داد، بایستی انتقال یابد و بتوان از آن ظرفیت‌ها برای مدیریت سفر استفاده کرد.

وی یادآور شد: سال ۹۸ با بارندگی و سیل مواجه بودیم و امسال سیل توسط سازمان هواشناسی برای این استان پیش‌بینی نشده اما احتمال بارندگی ها در روزهای نخست سال جدید وجود دارد که باید آمادگی شرایط  بحران را هم داشته باشیم.

دبیر خدمات سفر کشور گفت: مسوولیت ستاد خدمات سفر در کشور استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در استان را بر عهده شخص رییس ستاد گذاشته و اختیار تصمیم گیری در هر حوزه ای حتی حوزه هایی که ستاد محدودیت اعلام کرده و اطلاعیه ها بر عهده استاندار است.

فاطمی افزود: هرچند مجموعه های گردشگری با نحوه رعایت پروتکل ها و اینکه چگونه در دوران کرونا شرایط گردشگری خود را حفظ کنند، آشنا هستند.

وی ادامه داد: رعایت پروتکل های بهداشتی، زدن سه دوز واکسن، ثبت نام در سامانه ایران من و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا در تاسیسات گردشگری و اقامتی و پذیرایی و مورد توجه و تاکید است.

اتخاذ تدابیر لازم در محل های اسکان مسافران نوروزی هرمزگان

از آنجایی که تامین کالاهای مورد نیاز، توجه جدی به تامین امنیت گردشگران، تامین آب محل های اسکان، آمادگی اماکن تفریحی و پیش بینی وضعیت آب و هوایی و مکان هایی جهت اسکان اضطراری در صورت نیاز، برای دادن خدمات مناسب به مسافران نوروزی هرمزگان در اولویت باشد لذا باید از هم اکنون فرمانداران شهرستان ها و مسئولان ستاد سفر استان تدابیر لازم برای خدمات دهی مناسب به گردشگران و مسافران را داشته باشند.

استاندار هرمزگان در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر هرمزگان گفت: تمهیدات لازم در تمامی بخش‌ها جهت ارائه خدمات مناسب به گردشگران و مسافران نوروزی در هرمزگان اندیشیده شده است اما باید برای هر منطقه‌ای که جهت اسکان مسافران نوروزی درنظر گرفته شده، مسئول و مدیر تعیین شود.

مهدی دوستی افزود: فرمانداران شهرستان های استان باید از محل های اسکان مسافران نوروزی بازدید و تدابیر لازم را در این اماکن اتخاذ کنند و ضمن تامین تمامی کالاهای مورد نیاز، پایش میزان ذخایر ارزاق عمومی را هم انجام دهند.

رئیس ستاد اجرایی خدمات هرمزگان بیان داشت: باید بسترها و امکانات لازم برای جذب بیشتر گردشگر در این استان فراهم شود و نهادهای مسوول در جهت رونق بیشتر اقتصاد گردشگری تلاش کنند.

دوستی ادامه داد: خودروهای مورد نیاز برای پاکسازی و نظافت سطح شهرها و خیابان ها به خصوص در شهر بندرعباس، با جدیت تامین شود تا برای ایام تعطیلی‌های نوروز شهرها تمیز بوده و هرمزگان پر از ظرفیت به خوبی به گردشگران نشان داده شود.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: نظارت و پایش گسترده در همه بخش‌ها به خصوص بازار انجام گیرد و ضمن استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای این منظور با گرانفروشی و دیگر تخلف‌ها برخورد قانونی شود، تمهیدهای لازم برای فعالیت بازار و بخش های خدماتی در ساعات شب و تا پاسی از نیمه شب بکارگرفته شود.

دوستی گفت: توجه ویژه به ایمنی دریا و نواحی ساحلی وجود داشته باشد و با نصب تابلوها، محل‌های ایمن برای حضور گردشگران در مناطق ساحلی و دریا، به خوبی اطلاع رسانی شود و در خصوص ایمنی ترددهای جاده‌ای و برخورد با تخلف‌های رانندگی در جاده‌ها آمادگی و تمهیدهای لازم، وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: گردشگری از مهم‌ترین مزیت‌های هرمزگان است بنابراین همه تلاش کنند تا برای گردشگران نوروزی، خاطره خوشی از سفر به این استان رقم بخورد.

آمادگی محل ورودی اسکله پُل خمیر برای خدمات رسانی به گردشگران در ایام نوروز

برای جلوگیری از طولانی شدن صف های خودروها در اسکله بندرپل خمیر در ایام نوروز، تمام گیت های ورودی با ظرفیت کامل و تامین نیروی انسانی به صورت شبانه روز نسبت به خدمات رسانی مناسب به مسافران و گردشگران آماده باشند.

اسکله بندرپل در ۷۰ کیلومتری بندرعباس کوتاه ترین مسیر دریایی تا جزیره قشم بوده که به عنوان مهم‌ترین معبر مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور و همچنین رفت و آمد شهروندان ۲ شهرستان خمیر و قشم است که نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات حمل ونقل و جابه جایی خودروهای سبک و سنگین و ترانزیت بار و کالا به جزیره را دارد.

فرماندار بندر خمیر در جهت بررسی مسائل و مشکلات و نحوه خدمات رسانی در اسکله بندرپل در آستانه عید نوروز به خبرنگار ایرنا گفت: باتوجه به لغو محدودیت رفت و آمدها از سوی ستاد ملی کرونا در ایام نوروز ۱۴۰۱، ورود مسافران و گردشگران و تردد خودروها از اسکله بندرپل این شهرستان افزایش چشمگیری یابد.

میر هاشم خواستار بیان داشت: در این فرصت باقی مانده ضرورت دارد تمامی نهادها، سازمان ها و دستگاه های خدمات رسان تمهیدها و برنامه ریزی صحیح جهت تسهیل این امر داشته باشند.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات اجرایی سفر شهرستان بندرخمیر یادآورشد: درسال های گذشته و پیش از شیوع  کرونا، نزدیک به ۱۳ هزار خودرو در شبانه روز در اسکله بندرپل به ثبت رسیده، بنابراین باید آمادگی لازم برای این حجم از مسافر را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از طولانی شدن صف های خودروها در اسکله بندر پل، تمام گیت های ورودی با ظرفیت کامل و تامین نیروی انسانی به صورت شبانه روز نسبت به خدمات رسانی مناسب به مسافران و گردشگران آماده باشند.

خواستار ابراز داشت: ایجاد رمپ جداگانه برای تخلیه شناورها در موقع اضطرار، جاده دسترسی جهت رفت و آمد خودروهای امدادی، خدمات رسان و پلیس و همچنین آژانس های مسافربری فعال در اسکله نیز از دیگر موضوعاتی است که باییستی پیش بینی و به آن توجه شود.

رئیس شورای ترافیک شهرستان بندرخمیر یادآورشد: با توجه به نبود علایم ایمنی و راهنمایی در مسیر دسترسی به اسکله و همچنین نیاز به ترمیم آسفالت، اداره راهداری با همکاری منطقه آزاد نسبت به رفع آن اقدام‌های لازم را انجام دهند.

خواستار در ادامه با اشاره به بازدید میدانی که از رمپ اسکله و گیت های ورودی و خروجی دارند، از گمرک و سازمان منطقه آزاد خواست جهت هماهنگی و سرعت بخشی در فرآیند صدور مجوز رفت و آمد خودروها ، سامانه مشترک در گیت های ورودی آماده‌سازی کنند.

فرماندار بندر خمیر گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ شناور امر بارگیری و جابجایی خودروها را در اسکله بندرپل خمیر و لافت قشم انجام می دهند لذا با توجه به شبانه‌روزی شدن ساعات کار اسکله، ضروری است تمامی شناورهایی که مجوز تردد در  این اسکله ها را دارند، در امر جابجایی خودروها همکاری لازم را داشته باشند.

خدمات دهی ۳۵ فروند شناور در بنادر شرق هرمزگان به مسافران نوروزی

در صورت ابلاغیه ستاد ملی کرونا مبنی بر ارائه خدمات؛ ۳۵ فروند شناور مسافری با ۳ هزار و ۶۸۲ صندلی در بنادر مرکز و شرق استان هرمزگان آماده خدمات دهی به مسافران و گردشگران در نوروز سال ۱۴۰۱ هستند.

بندر شهید باهنر دارای پنج بندر زیر مجموعه در شرق استان هرمزگان از موقعیت و جاذبه های گردشگری زیبایی برخوردار است.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت: به منظور تأمین و ارتقاء ایمنی سفرهایی دریایی گردشگران تاکنون چندین نشست با ارگان‌های همکار و بنادر زیرمجموعه، بازرسان اجرای طرح، همیاران ناجی و برج‌های کنترل برگزار شده است.

حمیدرضا محمد حسینی تختی افزود: با توجه به نشست های مستمر صورت گرفته و لزوم همکاری تمامی بخش های ذیربط با استقرار اکیپ‌های نوروزی جهت رفاه حال هموطنان و نیز اطلاع رسانی گسترده در این رابطه، در صورت ابلاغیه ستاد ملی کرونا از ۲۵ اسفند سالجاری خدمات رسانی ویژه نوروز۱۴۰۱ آغاز می‌شود.

وی در این رابطه با اشاره به هشدارهای مکرر حوزه سلامت مبنی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس سویه‌های جدید کرونا، بیان کرد: با وجود آمادگی و اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای طرح تسهیل سفرهایی دریایی ویژه نوروز ۱۴۰۱، برگزاری طرح یادشده منوط به تصمیم ستاد ملی کرونا است.

مدیر بنادر و دریانوردی  شهید باهنر و شرق هرمزگان ابراز داشت: اماکنی چون خور آذینی، بندرکوهستک، ساحل مقسا، خور خلاصی، تالاب تیاب در شرق استان و بنادر شهید حقانی و هرمزدر مرکز استان از آموزش های لازم در حوزه های ایمنی و مراقبتی برخوردار شده اند تا سفری خاطره انگیز و ایمن را در ایام نوروز برای هموطنان رقم زنند.

وی حفظ ایمنی و سلامت مسافران و گردشگران را از اهداف مهم سازمان بنادر عنوان کرد و گفت: به منظور حفظ ایمنی و سلامت هموطنان گرامی در تمامی خورها و بنادر تفریحی حضور همیاران ناجی بصورت ۲۴ ساعته پیش بینی شده و رعایت الزامات بهداشتی و مراقبتی در تمامی اماکن تفریحی و گردشگری بنادر شرق هرمزگان ضروری است.

سرازیر مسافران و کنترل موج عظیم ترافیک در ایام نوروز

به دلیل بهبود نسبی شرایط کرونایی، نوروز امسال طیف گسترده‌ای از مسافران و گردشگران از غالب مناطق کشور به هرمزگان سفر خواهند کرد که باید تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حمل و نقل و ترافیک و خدماتی استان باید در قالب برنامه ریزی دقیق و منظم و با اعمال شیوه های مدیریتی صحیح و اصولی، موج عظیم ترافیک ایام نوروزبه این استان را هدایت و کنترل کنند.

نظارت پی درپی بر مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی توسط اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای هرمزگان، نصب تابلو و علائم هشدار دهنده در جاده ها و معابر درون شهری، نظم بخشی صف های خودرو در بندر پل و آماده باش تمامی دستگاه های اجرایی حوزه حمل و نقل ریلی، دریایی، جاده ای، هوایی، امدادی و خدمات رسان، عوامل پلیس و افزایش تیم های گشتی دستگاه‌های مرتبط با شورای هماهنگی ترافیک استان از دیگر مسائلی بوده که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان بر اجرای آن در ایام نوروز تاکید کرد.

رضا مدرس در اخیر نشست شورای هماهنگی ترافیک استان که برای اجرای طرح ترافیک و حمل و نقل ایام تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۱ برگزار شد، گفت: دستگاه های اجرایی استان ضمن آمادگی کامل برای مدیریت شرایط خاص پیش روی، از تمامی ظرفیت های موجود برای ارائه خدمات بهتر به مسافران نوروزی استفاده و تمام تلاش خود را در راستای کاهش تلفات و تصادف ها بکار گیرند.

وی از تمامی فرمانداران شهرهای ساحلی هرمزگان نیز خواست، در شرایط جوی نامساعد احتمالی هرگونه ساختار غیرمجاز رفت و آمدها را مدیریت کنند و بدون اغماض با متخلفان برخورد کنند.

مدرس همچنین با تاکید بر نظارت کامل بر ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده حداکثری از این ظرفیت، اظهارداشت: از تمامی ظرفیت ها برای جابجایی مسافر در ایام طرح نوروزی سال جدید استفاده شود و ساماندهی شترهای سرگردان، افزایش خطوط ایست و بازرسی منبع آب در محور بندرعباس به بندرخمیر و ایست و بازرسی شهید میرزایی در محور بندرعباس به سیرجان به‌منظور کاهش ترافیک و روانسازی رفت و آمدها در محورها توسط نیروی انتظامی با جدیت دنبال شود

وی با اشاره به شرایط خاص استان هرمزگان و دارا بودن جاذبه های سیاحتی، تجاری، تفریحی و وجود جزیره های قشم، کیش و هرمز و همچنین آب و هوای مطلوب در این فصل از سال، اظهار کرد: همه ساله شاهد سفرهای زیادی از اقصی نقاط کشور به این استان هستیم که با توجه به افزایش حجم ترافیک در معابر شهری و برون شهری، تمامی دستگاه‌های اجرائی مرتبط با حمل و نقل و ترافیک و دستگاه‌های خدماتی باید در قالب برنامه ریزی دقیق و منظم و با اعمال شیوه های مدیریتی صحیح و اصولی، موج عظیم ترافیکی در ایام نوروز را هدایت و کنترل کنند.

امید است با حمایت‌های همه‌جانبه دستگاه‌های متولی در صنعت گردشگری و پای کار آمدن دستگاه های اجرایی و مردم محلی اقدامی جدی برای نوروز ۱۴۰۱ در استان توریست پذیر هرمزگان صورت پذیرد تا باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی فراوانی شود و در نهایت این استان جنوبی را با سفری ایمن و شاد ترک کنند.

هرمزگان با دارا بودن ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز ساحلی، جزایر ۱۴گانه، مناطق آزاد کیش و قشم با جاذبه‌های منحصر به فرد و استقبال چشمگیر و رو به افزایش گردشگران نسبت به  سایر استان های ساحلی کشور متمایز است.


21 اسفند 1400 11:31
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟