نشست مجازی «تاثیرات گردشگری در اشتغال پایدار» برگزار شد

از سلسله نشست های ششمین دوره طرح هماهنگ «بررسی چشم انداز صنعت گردشگری در کشور»؛
نشست مجازی «تاثیرات گردشگری در اشتغال پایدار» برگزار شد

نشست مجازی «تاثیرات گردشگری در اشتغال پایدار» که ششمین دوره طرح سراسری از سلسله نشست های بررسی چشم انداز صنعت گردشگری کشور است، از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی البرز و با حمایت مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، نشست مجازی «تاثیرات گردشگری در اشتغال پایدار» که ششمین دوره طرح سراسری از سلسله نشست های بررسی چشم انداز صنعت گردشگری کشور است، از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی البرز و با حمایت مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران برگزار شد.
دکتر مجتبی جاودان عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: روند‌ها نشان می‌دهد سهم بازار ورودی گردشگری بین المللی از قرن اخیر به شدت رو به توسعه بوده است. به گونه‌ای که جمعیت گردشگران از 25 میلیون نفر در سال 1950 به 1 میلیارد و 400میلیون نفر در سال 2019 رسیده است که پیش بینی می شود تا 1 میلیارد و 800 میلیون نفر هم برسد البته اخیرا شیوع کرونا آن را مختل کرد.
وی افزود: سهم بازار گردشگری در اقتصادهای پیشرفته دنیا در سال 2019 معادل 50 درصد بوده و سهم اقتصاد کشورهای در حال توسعه از این بازار برابر با 49 درصد از گردشگران ورودی بود در حالی که در سال 1950 سهم این کشورها از گردشگری فقط 3 درصد بوده است.
وی ادامه داد: بنابراین کشورهای در حال  توسعه می‌توانند از ظرفیت‌های خود برای رشد گردشگری استفاده کنند و کشورهایی چون ترکیه، مکزیک و برخی دیگر از کشورها نیز موفق شده اند سهم قابل توجهی از بازار را به گردشگری اختصاص دهند.
به گفته وی گردشگری در چند دهه اخیر بالاترین رشد را داشته است و آثار مستقیم و و غیر مستقیمی را در اقتصاد بر جای گذاشته است. گردشگری حدود 10 درصد از تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده است. در این میان سهم ایران 6.8 درصد است که از میانگین جهانی 3.2 درصد کمتر است.
بنابر گفته این عضو هیات علمی سهم اشتغال در بخش گردشگری در ایران حدود 7.3 درصد است که به نسبت سهم 10 درصدی اشتغال در مقیاس جهانی 2.7  درصد کمتر است.
جاودان تصریح کرد: از لحاظ فرصت های شغلی به ازای هر 5 گردشگر بین المللی ورودی یک فرصت شغلی و به ازای هر 25 گردشگر داخلی نیز یک فرصت شغلی ایجاد می شود، بنابراین عملا توسعه بازار داخلی و ورودی بین المللی گردشگری می‌تواند به توسعه اقتصاد در سطح ملی و منطقه‌ای کمک کند.
وی افزود: با ورود هر گردشگر حدود 800 تا هزار دلار ارز نصیب کشورها می‌شود و در ایران نیز این میزان می‌تواند 1200 دلار باشد.
وی بیان کرد: گردشگری می‌تواند تاثیر سازنده و مثبتی در رشد و توسعه اقتصادی در سطح منطقه‌ای و محلی داشته باشد و به تبع آن نقش مستقیمی در توسعه فرصت‌های شغلی دارد، در عین حال چالش های زیادی برای توسعه این صنعت  نیز وجود دارد.
جاودان با اشاره به برخی راهکار‌ها و پیشنهادات برای توسعه صنعت گردشگری و اشتغال در این بخش، گفت: نیاز به بازنگری جهت گیری سیاست های کلی نظام برای رفع موانع پیش روی توسعه فراگیر گردشگری، تدوین استراتژی بلند مدت برای توسعه گردشگری، تسهیل و تسریع در سرمایه گذاری خارجی و ورود فن آوری های نوین و کارآفرینان بین المللی، بهبود شاخص رقابت اکوسیستم کسب و کار، تامین نیروی انسانی متخصص، تمرکز بر بسترسازی جهت داشتن نظام جامع اطلاعات گردشگری، توسعه زیر ساخت های صنعت گردشگری، توسعه بازار ورودی بین المللی گردشگری، شبکه همکاری ذینفعان گردشگری، توسعه زیر ساخت های فناوری های دیجیتال و  مجازی و استفاده از ظرفیت های مناطق محروم و روستایی از جمله راهکارها برای توسعه گردشگری در کشور است. 


16 اسفند 1400 16:46
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟