۴۰ درصد بیکاران، فارغ التحصیل دانشگاه هستند

۴۰ درصد بیکاران، فارغ التحصیل دانشگاه هستند

معاون فناوری وزارت علوم گفت: بیش از ۴۰ درصد بیکاران، فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، از سوی دیگر بیش از ۶۰ درصد آموزش دیدگان مهارتی جذب بازار کار می شوند و بیش از ۵۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان در واحدهای فناور اشتغال دارند.
به گزارش بازارکار ، علی خیرالدین در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها و پژوهشگاه های سراسر کشور که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه ایران در تولید علم در سال ۲۰۲۰، رتبه ۱۶ در جهان و اول در منطقه را دارد، گفت: ایران در شاخص نوآوری در رتبه ۶۰ در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است.
وی بهبود و ارتقاء شاخص های فناوری، تحقق اهداف اسناد بالادستی و قوانین، بسترسازی برای فعالیت نخبگان و ایجاد گفتمان فناوری و نوآوری و بازبینی ساختار و ایجاد آرایش متناسب با اکوسیستم فناوری را از ضرورت های ایجاد معاونت فناوری وزارت علوم مطرح کرد.
خیرالدین با بیان اینکه تسهیل گری و بهبود ساختارهای زیست بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی با محوریت دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری از طریق گفتمان سازی و تعامل ذینفعان از ماموریت‌های معاونت فناوری است، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی این معاونت می‌توان به حمایت هدفمند از واحدهای فناور مراکز رشد و پردیس های فناوری، شبکه سازی و تقویت روابط و تعاملات خارجی، حمایت از دانشگاه های کارآفرین و جامعه محور و همچنین حمایت از پارک‌های علم و فناوری ماموریت محور اشاره کرد.
وی توصیه کرد که مدیر فناوری ذیل معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تعریف شود اما دانشگاه ها بسته به شرایطشان در هیات امنا می توانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. باید روسای پارک های عضو شورای دانشگاه و رئیس دانشگاه عضو شورای پارک باشند و در همین راستا قرار است تغییراتی در آیین نامه‌ها ایجاد شود.
خیرالدین با تاکید بر اینکه برنامه عملیاتی معاونت فناوری صادرات و تعاملات بین المللی، آمایش فناوری و ماموریت گرایی پارک ها، گرنت فناوری، توسعه فناوری های نرم و اصلاح آیین نامه ارتقاء است، گفت:  پیگیری تشکیل پردیس های تخصصی، اصلاح آیین نامه ارتقاء و اضافه کردن بندی تحت عنوان فعالیت های فناوری و نوآوری، اصلاح پایه تشویقی اعضای هیئت علمی برای فعالیت های فناوری و نوآوری از مهم‌ترین اقدامات جاری این معاونت است.
به گفته خیرالدین، بیش از ۴۰ درصد بیکاران، فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، از سوی دیگر بیش از ۶۰ درصد آموزش دیدگان مهارتی جذب بازار کار می شوند و بیش از ۵۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان در واحدهای فناور اشتغال دارند.
وی با بیان اینکه در طرح دستیار فناوری دانشجویان یک دوره زمانی ۶ ماهه کار دانشجویی در شرکت های فناور و دانش بنیان می‌کنند، ادامه داد: در ازای این کار به دانشجویان مبلغ ماهیانه یک میلیون تومان برای مقطع کارشناسی، ۲ میلیون تومان به دانشجویان ارشد و ۳ میلیون تومان به دانشجویان دکتری پرداخت می‌شود. آیین نامه این طرح نوشته شده و تا آخر هفته ابلاغ می شود، ضمن اینکه به ۱۰ پارک علم و فناوری به صورت پایلوت مبالغ حمایتی پرداخت شده است.


1 اسفند 1400 13:11
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟