نباید در عرصه علمی و فناوری تافته جدا بافته از دنیا باشیم

وزیر علوم در اجلاس معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها:
نباید در عرصه علمی و فناوری تافته جدا بافته از دنیا باشیم

وزیر علوم در اجلاس معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها گفت: در دنیای کنونی و قرن ۲۱ که دانش، فناوری و نوآوری تعیین کننده است، ما نباید تافته جدا بافته از دنیا باشیم. ما باید هم از تجربیات دنیا استفاده کنیم و هم در عرصه جدید علم فعالیت داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در  پنجاه و پنجمین اجلاس معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها و رؤسای پژوهشگاه‌های سراسر کشور که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان، اظهار کرد: ما باید در عرصه علمی و پژوهشی هدفمان مشخص باشد. اسناد فرادستی مانند سند چشم‌انداز، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم رهبر حکیم و فرزانه، نقشه فرهنگی کشور و ... هدف‌های ما را مشخص می‌کنند و باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر علوم افزود: زمانی که برنامه‌ریزی داشته باشیم، حتما به راهکارهای اجرایی برنامه‌ها خواهیم اندیشید.
زلفی گل با اشاره به دوران جدی  که در دولت دکتر رییسی ایجاد شده، گفت: در دولت جدید، ضمن توجه و بهره‌مندی از تجربیات چهار دهه گذشته و با پشتوانه آن‌ها، باید گام‌های مؤثری برداریم و شاخص‌ها را ارتقا دهیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر شاخص‌ها احصا شده و دانش علم سنجی، رشد خوبی داشته است و مشکلی از نظر شاخص‌ها نداریم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای شاخص‌ها، نیاز به بسترهای حمایتی و حمایت‌های مالی و معنوی دارد، گفت: ما خوشبختانه منابع انسانی سرشاری داریم. یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت علم و فناوری کشور منابع انسانی است و ما در کشور از این نعمت برخورداریم. همچنین ما از نظر منابع خام نیز شرایط خوبی داریم ولی در اعتبارات مالی در مضیقه هستیم که باید راهکار آن را پیدا کنیم تا بتوانیم ارتباط بین منابع خام و متخصصان را برقرار کنیم.
وی با اشاره به نقش دانش کشور و نظام ملی نوآوری که برای پیشرفت یک کشور ضروری است، گفت: این نظام در گذشته در کشور وجود داشت و در حال حاضر در حال تکامل و بلوغ است.
زلفی گل با بیان این‌که ما به دنبال آن هستیم که اکوسیستم فناوری و نوآوری را جامع الاطراف ببینیم، گفت: در نظام ملی نوآوری بین پژوهش، فناوری و نوآوری و آموزش ارتباط منطقی باید وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ پژوهش، خاطر نشان کرد: فرهنگ فاکتور مهمی است  و هر تصمیم‌سازی باید مبنای علمی داشته باشد. باید باور داشته باشیم که راهکار حل مشکل اشتغال، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است.
وی ادامه داد: باید بپذیریم که ایجاد شغل برای افراد باسواد پایین هزینه کمتری دارد.
لحاظ کردن پایه‌های تشویقی برای اعضای هیات علمی و مدیران نشریات
وزیر علوم به قرار دادن پایه‌های تشویقی برای اعضای هیات علمی اشاره کرده و گفت: بنا بر این است که هر عضو هیئت علمی که برای ۱۰ نفر دکترا یا ۱۵ نفر کارشناسی ارشد شغل ایجاد کند، یک پایه تشویقی بگیرد.
وی تاکید کرد: هدف ما این است که نشان دهیم ما فعالیت‌ها را می‌بینیم و فعالیت‌ها می‌توانند ابعاد مختلف داشته باشند. چرا که علایق و توانایی‌های اعضای هیات علمی متفاوت است، ظرفیت رشته‌های مختلف متفاوت است و ما می‌خواهیم این تفاوت‌ها را ببینیم.
زلفی گل ضمن بیان این‌که برای مدیران نشریات نیز پایه تشویقی در نظر گرفته شده است، گفت: ما برای افرادی که نشریات داخلی را بین‌المللی می‌کنند، امتیاز در نظر گرفته‌ایم. چرا که مرجعیت زبان فارسی برای ما اهمیت زیادی دارد.
وزیر علوم از معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها خواست پیشنهادات خود را به وزارت علوم ارائه کنند تا مدیرت جامع الاطراف باشد.
وی ضمن بیان این که تولید علم برای ما مرجعیت ایجاد می‌کند و مصرف علم رفاه برای جامعه را به همراه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: جامعه در مقابل تغییرات دانش‌بنیان مقاومت نداشته باشد. این فرهنگ را ما به عنوان وزارت علوم باید در جامعه ایجاد کنیم.
زلفی گل تاکید کرد: خروجی هر پژوهشی متفاوت است و زیرساخت‌ها و نیازهای آن‌ها، فناوری نرم‌ و سخت آن‌ها متفاوت است. بنابراین در نظام ملی نوآوری باید نگاه ما جامع‌الطراف ‌باشد.
وی با اشاره به اهمیت انجام مطالعات ملی و فرآوری تطبیقی، تاکید کرد: ما باید بپذیریم تافته جدا بافته از دنیا نیستیم، باید از تجربه دنیا استفاده کرده و این دانش را بومی کنیم. نباید چشم بسته و دست بسته مطیع باشیم و البته که نیستیم. 


1 اسفند 1400 13:7
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟