ضرورت تغییر جایگاه جهاد دانشگاهی در بودجه 1401

نماینده سمنان تاکید کرد:
ضرورت تغییر جایگاه جهاد دانشگاهی در بودجه 1401

نماینده مردم سمنان مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت های جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی، بر ضرورت تغییر جایگاه این نهاد در بودجه 1401 تاکید کرد و گفت: لازم است این نهاد به عنوان یک دستگاه سیاست گذار مستقل در بودجه سال آینده دیده شود.
عباس گلرو در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ادغام برخی ردیف ها در لایحه بودجه 1401، اظهار کرد: در لایحه بودجه سال 1401 پیشنهادی دولت، ردیف های اعتباری برخی دستگاه ها از جمله جهاد دانشگاهی ادغام و وابسته به سایر دستگاه های سیاست گذار معرفی شده است و این در حالی است که تفاوت های ماهوی بین ساختار، ماموریت ها و فعالیت های این نهاد با سایر دستگاه های اجرایی دولتی وجود دارد.
وی افزود: جهاد دانشگاهی یک نهاد فرهنگی، علمی و فناورانه است و در چهارچوب اساسنامه خود که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 29 مهرماه 1365 به تصویب رسیده است و در تاریخ 14 آبان 1370 مورد بازنگری قرار گرفته است، فعالیت می کند. همچنین قانون الحاق جهاد دانشگاهی به فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ سوم دیماه 1376 به تایید شورای نگهبان رسیده است.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه ادامه داد: بر اساس ماده یک اساسنامه، "جهاد دانشگاهی نهادی است عمومی و غیردولتی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای شخصیت مستقل از لحاظ اداری، استخدامی و مالی تابع مقرراتی است که در چهارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیات امنای جهاد دانشگاهی می رسد." همچنین وفق ماده 7 اساسنامه، حکم رییس جهاد دانشگاهی توسط رییس محترم شورای عالی (رییس جمهور) صادر می گردد.
گلرو اضافه کرد: وظیفه جهاد دانشگاهی تبدیل علم به فناوری و تجاری سازی فناوری تا مرحله کاربرد کامل آن است و تولیدات موفق فناورانه این نهاد مانند درمان ناباروری، سلول های بنیادی و انجام سلول درمانی، تولید داروهای گیاهی مختلف، طراحی و ساخت فرستنده های رادیویی، دکل های حفاری نفت، تولید مته های حفاری نفت و گاز، طراحی و ساخت سیستم رانش واگن های مترو و... موید نوع فعالیت حرفه ای این نهاد است.
وی اظهار کرد: همچنین جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی باید حداقل بیش از 70 درصد بودجه خود را از محل فعالیت ها و درآمدهای اختصاصی تامین کند. لذا جهاد دانشگاهی باید به سمتی حرکت کند که امکان درآمدزایی از سیاست های ابلاغی را داشته باشد و به نظر می رسد این نوع سیاست گذاری، این نهاد عمومی غیردولتی را از مسیر خود منحرف خواهد کرد.
گلرو تصریح کرد: با توجه به متفاوت بودن تکالیف این نهاد به عنوان یک نهاد عمومی با سایر دستگاه های اجرایی دولتی و نیز ساختار متفاوت بودجه ای آن (عمده بودجه جهاد دانشگاهی از محل درآمدهای حاصل از فعالیت های فناورانه و آموزشی تامین می گردد) به نظر می رسد حفظ هویت نهادی و نقش و جایگاه آن در اجرا و توسعه طرح های نوآورانه و فناورانه و رفتن راه های توسعه به صورت میانبر با فرهنگ و مدیریت جهادی، مستلزم اجرای برنامه ها و اعمال سیاست هایی متناسب با اهداف و ماموریت های آن و متفاوت از بخش های دولتی است.
وی تأکید کرد:  به همین دلیل لازم است در زمینه جایگاه این نهاد انقلابی-فرهنگی و فناورانه در لایحه بودجه سال 1401 تجدید نظر به عمل آمده و این نهاد به عنوان یک دستگاه سیاست گذار مستقل دیده شود.


1 اسفند 1400 10:49
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟