انحصار داروخانه داری را از بین ببریم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
انحصار داروخانه داری را از بین ببریم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: توزیع دارو بر دو اساس پراکندگی جمعیت و توان مالی مردم انجام می شود. کیفیت دارویی که در اختیار مردم توسط داروخانه ها قرار می گیرد، بایداز نظر درمانی ارزشمند باشد.
ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت گو با خبرنگار برنا در خصوص روال تاسیس یک داروخانه اظهار کرد: تاسیس داروخانه باید بر اساس معیار سنجی و درنظرگرفتن برخی المان ها باشد.  یعنی یک داروساز برای تاسیس داروخانه جمعیت منطقه مورد نظر خود را بررسی می کند، افرادی که برای درمان به آن منطقه و افرادی که ساکن آن نقطه نیستند همچنین بیشترین محل استقرار پزشکان را در نظر می گیرد سپس اقدام به تاسیس داروخانه می کند. به طور مثال وقتی جمعیت منطقه ای 10 هزار نفر است اما داروخانه هایش اندازه یک میلیون نفر مراجعه دارد، نباید برایش محدودیت ایجاد کرد. در واقع نباید محدودیت منطقه ای برای داروخانه ها ایجاد کرد تا بتوانند به راحتی به مردم خدمات ارائه دهند. چرا که وقتی توزیع دستوری باشد، یعنی حد نصاب جمعیت باشد، ممکن است در یک خیابان 20 داروخانه باشد که مراجعه کننده ندارد. به طور کلی باید تاسیس داروخانه توسط داروسازان انجام شود که به صورت تخصصی به این مساله نگاه می کنند.
نماینده سراوان و مهرستان همچنین بیان کرد: ما در حوزه داروخانه داری از ابتدای انقلاب روندی را طی کرده ایم که اکنون باید قدری تغییر کند. ما در گذشته با کمبود پزشک داروساز مواجه بودیم از این جهت به هر کسی اجازه تاسیس داروخانه می دادیم و این فرد با سرمایه ای که داشت داروخانه تاسیس و داروسازی را نیز استخدام می کرد. در این شرایط کسی که از این محمل منتفع می شد سرمایه گذار بود و داروسازی که بهترین سال های عمرش را تحصیل کرده نمی توانست نقشی در نفع مالی و معنوی این داروخانه داشته باشد. برخی عنوان می کنند که این سرمایه گذار کارآفرینی کرده است! کارآفرینی زمانی است که متناسب با شان و شرایط افراد باشد. اکنون که شرایط تغییر کرده باید دولت به داروسازان جوان تسهیلات برای تاسیس داروخانه بدهد تا این انحصار در این بخش که توسط پول ایجاد شده از بین ببرد.
وی در خصوص مزایا و معایب ارسال دارو توسط اپلیکیشن ها گفت: اینکه ما برای ارائه خدمات درمانی شرایط را برای افراد تسهیل کنیم، بسیار مطلوب است. استفاده اپلیکیشن ها برای ارسال دارو به بیماران خاص و یا کرونایی مانند یک تیغ دو لبه است. امکان دارد، بدون نظارت داروی تاریخ مصرف گذشته و یا اشتباهی به بیمار ارائه شود، قطعا جای دقت و سوال دارد و ما مخالفیم اما اگر واقعاً مطمئن باشیم داروی مورد نیاز از یک داروخانه با نظارت دکتر و با اطمینان کامل به دست بیمار می رسد، بسیار ایده خوبی است. چرا که  این مساله می تواند وقت و انرژی مردم را بیهوده اتلاف نکند و از تردد های بی مورد و تجمع در داروخانه ها نیز جلوگیری کند.

 


20 بهمن 1400 14:19
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟