فرصت های کسب و کار جام جهانی قطر

یادداشت؛ امیرعلی بینام
فرصت های کسب و کار جام جهانی قطر

تیم ملی فوتبال کشور عزیزمان ایران در حالی به عنوان چهاردهمین تیم به جام جهانی فوتبال صعود کرد که این رویداد (جام جهانی فوتبال 2022 ) در نزدیکترین نقطه به ایران و در کشور همسایه قطر برگزار می شود.
به گزارش بازارکار، امیر علی بینام، سردبیر بازارکار در یادداشت  شماره 1448 خود آورده است؛ قطر کشور کوچکی است اما سودا های بزرگ دارد که در برخی از آن ها موفق نیز بوده است، این کشور با ایجاد و توسعه شبکه خبری الجزیزه خود را به عنوان یک قدرت رسانه ای در منطقه مطرح کرد، سپس با سرمایه گذاری های فراوان در حوزه گاز و استفاده از منابع مشترک با ایران خود را به عنوان یک قدر گازی و به عبارت بهتر به عنوان یک قدرت اقتصادی مطرح نمود، همچنین با سرمایه گذاری در فوتبال در میان بهت کارشناسان خود را به قهرمانی آسیا رساند. این کشور کوچک در حالی برای برگزاری جام جهانی فوتبال در محدوده کوچک خود آماده می شود که تاکنون هیچ کشوری در خاورمیانه با همه وسعت، قدرت و امکانات به چنین موفقیتی دست نیافته است.  قطر در عین حال سیاست مستقل خود را دارد و در تعامل با محور عربی، خود را "بله قربان گوی" عربستان نمی داند و همین رویکرد قابل تحسین، روابط خوبی را با همسایه مهم و استراتژیک شمالی خود یعنی ایران رقم زده است. 
ایران و قطر در سالهای اخیر و با وجود فشار غربی و عربی بویژه در دوران دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، روابط خود را حفظ کردند و ایران تنها راه تنفس هوایی این کشور در تحریم های عربستان و متحدان عربی آن در سال های اخیر بود. از سوی دیگر از سال های دور "ایران"، تامین کننده بخش مهمی از نیازهای این کشور در زمینه پزشک و پرستار و همچنین مواد غذایی و ... این کشور بوده و هست. حال در شرایطی جام جهانی فوتبال در این کشور برگزار می شود که فرصت های بسیاری برای کشورمان در برگزاری این رویداد وجود دارد. با افول شرایط حاد کرونایی قطعا میلیون ها نفر خواهان حضور در این کشور کوچک هستند؛ آنها به عنوان توریست علاوه بر تماشای فوتبال خواهان استفاده از ظرفیت های گردشگری منطقه هستند و ایران در نزدیک ترین نقطه قرار دارد با ظرفیت ها و توانمندی های بی شمار گردشگری، ساحلی، دریایی و جذابیت های تاریخی و فرهنگی.
این رویداد علاوه بر رونق بنگاه ها و آژانس های مسافرتی کشورمان در داخل، می تواند در خارج کشور و از طریق رایزنان فرهنگی و اتاق های مشترک بازرگانی با کشورهای مختلف دنبال شود و بتواند بخشی از خسارت های حوزه گردشگری را که در سال های اخیر بویژه در دوران کرونا و تحریم برکشور وارد شده، جبران نموده و زمینه توسعه کسب و کارها و اشتغال پایدار در حوزه گردشگری را فراهم نماید. قطعا گردشگران بسیاری به قطر می آیند و سر ریز گردشگران حاضر در جام جهانی، فرصت مناسب و ذیقیمتی برای مسافرت به ایران، معرفی ظرفیت ها و توسعه صنعت توریزم در کشور است. حال باید این سوال را از مسئولان ذیربط مثل (وزارت میراث و گردشگری، وزارت تعاون و کار، صنعت و تشکل های مرتبط و ...)بپرسم؛ که برنامه شما برای این رویداد مهم فوتبالی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی چیست؟ چه بسا امکان صدور نیروی کار هم با توجه به نیازهای این کشور موجود باشد.
* سردبیر بازارکار

 


12 بهمن 1400 17:27
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟