باید انحصار جذب دانشجو در حوزه پزشکی شکسته شود

نماینده مردم گنبدکاووس در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج:
باید انحصار جذب دانشجو در حوزه پزشکی شکسته شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم بر ضرورت شکسته شدن انحصار جذب دانشجوی پزشکی تاکید کرد.
امانقلیچ شادمهر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، درباره وضعیت نامناسب تعداد پزشک در کشور و حرکت جمعیتی کشور به سوی کهنسالی، افزود: باید پذیرفت که تا ۵ سال آینده سن بیش از ٥٠ درصد جمعیت کشور، از ۶۰ سال بالاتر خواهد رفت و این بدان معناست که در سال‌های آتی، جمعیت ایران را اغلب کهنسالان تشکیل می‌دهند.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به افزایش تعداد پزشکان برای رفع نیاز جمعیت کهنسال در کشور، به اهمیت سلامت جسم و روان مردم اشاره کرد و بیان داشت: سیاست‌های اشتباه وزرای بهداشت در سال‌های گذشته، موجب انحصار در حوزه جذب دانشجو و به تبع آن کمبود پزشک شد در حالی که این امر، نیازمند تدابیر و پیگیری‌های ویژه‌ای بود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه باید انحصار جذب دانشجو در حوزه پزشکی شکسته شود، یادآور شد: انحصار در پذیرش کنکور پزشکی امر درستی نیست؛ ما در برخی مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان دچار کمبود پزشک متخصص، جراح و حتی جراح داخلی هستیم.
ضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: همه مشکلات کمبود پزشک در کشور به ویژه در مناطق محروم به دلیل رویکرد و برنامه‌های انحصاری وزرای بهداشت در این حوزه طی سال‌های گذشته وجود داشت که متاسفانه به نوعی با این اقدامات به جان مردم جفا شد.
عطلی مردم در برخی بیمارستان های تامین اجتماعی به دلیل نبود پزشک
شادمهر ادامه داد: انحصار در پذیرش دانشجو در کنکور پزشکی، انحصار در پذیرش دانشجویان فوق دکتری و فوق تخصص و حتی انحصار در ساماندهی نیروهای طرحی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
وی گفت: امروزه شاهد هستیم که اگرچه در برخی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی بهترین دستگاه‌های درمانی و پزشکی فراهم است اما به دلیل نبود پزشک، بیماران و مراجعان ساعت‌ها معطل می‌مانند.
وضعیت استخدامی نیروهای طرحی در حوزه درمان نامشخص است
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس با انتقاد از اینکه برخی پزشکان به دلیل تعرفه‌های دولتی به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند افزود: در شهر گنبد کاووس بیش از ۷۰ درصد پرستاران و کادر درمان، وضعیت طرحی دارند که متاسفانه هیچ تدبیری برای استخدام و قرارداد آن‌ها صورت نگرفته است، در این شرایط طبیعتا بسیاری از نیروهای طرحی،  پس از اتمام زمان طرح خود، از شهر می‌روند و همین عوامل، سبب کمبود نیرو در حوزه درمان خواهد شد.
شادمهر تاکید کرد: مشکلات مذکور عمدتا به دلیل رفتار سلیقه‌ای، انحصار و مشکل در جذب دانشجویان حوزه پزشکی رخ می‌دهد که این امر، ضرورت از بین رفتن انحصار در حوزه پزشکی را پررنگ تر می‌کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه شکستن انحصار جذب دانشجو در حوزه پزشکی نیازمند حرکت انقلابی و جهادی از سوی وزیر بهداشت است، گفت: بی‌توجهی به این موضوع در دوره های قبل، باعث صدمه و آسیب به مناطق محروم شد که می‌طلبد فکر عاجلی برای آن صورت گیرد.


14 دی 1400 13:45
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟