صندوق پژوهش و فناوری در کاهش دغدغه های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان نقش ویژه ای دارد

صندوق پژوهش و فناوری استان البرز گره‌گشای منابع مالی پژوهشگران؛
صندوق پژوهش و فناوری در کاهش دغدغه های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان نقش ویژه ای دارد

رئیس پارک علم و فناوری البرز در حاشیه بازدید از نمایشگاه فن بازار هفته پژوهش و فناوری گفت: صندوق پژوهش و فناوری استان البرز گره‌گشای منابع مالی پژوهشگران است و این صندوق نقش ویژه‌ای در کاهش دغدغه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دارد.
به گزارش بازارکار به نقل از پارک علم و فناوری البرز، دبیر نمایشگاه پژوهش و فناوری استان البرز با بیان این مطلب که، تلاش همه جانبه در راستای تجمیع شرکت‌های برتر حوزه‌های مختلف در سطح استان، آن هم در مجموعه دانشگاه خوارزمی بود، گفت: همانطور که بارها اعلام کردم، هدف از برگزاری نمایشگاه‌ها درهفته پژوهش و فناوری قطعاً ترویج فرهنگ پژوهش، تشویق پژوهشگران و برقراری ارتباط میان فناوران و ایجاد بستر مناسب برای تجاری‌سازی محصول و یافته‌های پژوهشی و فناوری است.
وی افزود: انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی استان البرز به جهت آشنایی با فناوران و ایجاد بستر مناسب خیلی بیش از این بود" موضوعی بود که رئیس پارک علم و فناوری البرز به آن اشاره داشت و تصریح کرد: قبل از هر چیز، تشکر می ک نم از سازمان جهاد کشاورزی استان که در نمایشگاه با تازه‌ترین یافته های خود در حوزه کشاورزی حضور فعال داشتند.هر چند انتظار می‌رفت سایر دستگاه‌های اجرایی نیز حضور پررنگی داشته باشند. به ویژه دستگاه‌هایی مانند سازمان آموزش و پرورش، آن هم به دلیل آشنایی دانش آموزان با حوزه‌های فناوری، اما به هر دلیلی (امید می‌رود دلیل منطقی داشته باشند)، از حضور فیزیکی خودداری کردند.

مهندس مهدی عباسی خاطرنشان کرد: اما در کل ما به عنوان مسئول پارک علم و فناوری استان یادآوری این نکته ضروری است که اگر یک خروجی (واحد فناور و یا یک هسته) بتواند مسیری فراهم شود که که منجر به ایجاد اشتغال پایدار در یک شرکت شود برای ما کفایت می کند. امید این می‌رود در سال‌های آتی شاهد این باشیم با حمایت هایی که از جنبه‌های مختلف (شاید تنها یکی از جنبه‌ها مالی باشد) از واحدهای فناور و هسته‌ها داریم، شاهد رشد اقتصاد استان به ویژه در حوزه‌های پتانسیل دار استان باشیم.

وی بخش دیگر سخنان خود را معطوف به صندوق پژوهش و فناوری استان سوق داد و تصریح کرد: برای دستیابی به خروجی بهتر از واحدهای فناور و شرکت‌های پارکی ضروری است شرایط در تمام زمینه ها برای آنان فراهم شود.

وی در ادامه اذعان داشت: در سال‌های گذشته با توجه به پتانسیل بالایی که استان البرز در جنبه‌های مختلف داشت متاسفانه فاقد یک نهاد مالی مستقل بود و این موضوع برای استان یک ضعف تلقی می شد. لذا فناوران، شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های پارک مجبور بودند از استان‌هایی غیر از استان متبوع خود (به خصوص تهران) کمک بطلبند. اما خوشبختانه حدود یک سالی است این نهاد مالی (صندوق پژوهش و فناوری) با مشخصات خیلی برتری نسبت به سایر استان‌ها ویژه تر عمل کند.

رئیس پارک علم و فناوری البرز یادآور شد: این نهاد در استان البرز با ۹۳ درصد سرمایه گذاری خصوصی راه اندازی شد و تاکنون توانسته کم‌تر از یک سال به یکی از صندوق های برتر درکشور تبدیل شود.

وی افزود: به فناورانی که توانایی جذب منابع مالی را دارند قول می‌دهیم که حمایت های لازم از آنان دریغ نخواهد شد در حالی که این موضوع درسال پیش دراستان دیده نشده بود. در حال حاضر خط اعتباری برای کمک به فناوران در استان با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شده" دیگر موضوع مورد بحث مهندس عباسی بود که به تشریح آن پرداخت و تاکید کرد: بنده به عنوان عضو هیئت مدیره صندوق پژوهش و فناوری از دوستان می‌خواهم که از تسهیلات این صندوق استفاده کنند.

عباسی همچنین اذعان داشت: راه‌اندازی خط اعتباری جعاله نیز حدود ۶میلیارد تومان برای کمک به فناوران اختصاص داده شده است. به عبارت دیگر بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان در استان برای حمایت از این عزیزان موجود است. البته شرط اساسی این است که این مبلغ در جهت منافع استانی و کسب و کارهایی گذاشته شود که جی دی پی استان را تغییر و یا افزایش دهد، در واقع قابلیت برگشت پذیری بالایی داشته باشد.


20 آذر 1400 17:23
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟