مراکز رشد فناوری در شهرستانهاایجاد می شود

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در دانشگاه اراک گفت:
مراکز رشد فناوری در شهرستانهاایجاد می شود

 معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در دانشگاه اراک گفت: ضرورت دارد زیست بوم و مراکز نوآوری رشد در تمام استان‌ها شکل گیرد و در هر شهرستان یک مرکز رشد فناوری ایجاد شود و دانشگاه‌ها نیز به سمتی حرکت کنند که دارای پردیس فناوری باشند.
به گزارش بازارکار به نقل از دانشگاه اراک، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در آیین معرفی پژوهشگران برتر استان مرکزی اظهار داشت: معاونت فناوری و نوآوری را در وزارتخانه ایجاد کردیم و ضرورت دارد بیشترین هدف معاونت تجاری سازی دانش و علم، بسترسازی برای نخبگان و ایجاد گفتمان و اکوسیستم فناوری و نوآوری است که برنامه های زیادی در این راستا تدارک شده است.
وی با اشاره به اینکه باید ایده را به محصول تبدیل کرد افزود: اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۲۳ مرکز رشد در سطح کشور فعال است که این مراکز در حال افزایش است.
معاون فناوری و نو‌آوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در بخش تولید و خلق فناوری کوتاهی کردیم و اکنون تعداد متقاضیان پذیرش به پارک‌ها در حال کاهش است که این مهم نشان می‌دهد در بخش کارآفرینی آنگونه که باید موفق عمل نمی شود.
دکتر خیرالدین تصریح کرد: توجه به کارآفرینی و ایجاد مدرسه اشتغال و مرکز هدایت شغلی در استان‌ها مدنظر باشد و بین پارک های علمی و دانشگاه‌ها تعامل بیشتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاران پایان‌نامه‌ها باید کاربردی شود و با ایجاد سامانه جدید، مشکلات شهرها و مناطق احصا و شناسایی شود چرا که این مهم در کاردبردی کردن پایان نامه‌ها بسیار موثر است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم افزود: کل بودجه کشور در سال ۱۴۰۰، ۲ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است و بودجه آموزش و عالی هفت دهم درصد کل بودجه است که این امر نشان می‌دهد باید نوع نگرش تغییر کند و در دانشگاه‌ها خلق ثروت کنیم در غیراینصورت با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد و دانشگاه به انزوا کشیده می شود و کاری از پیش نمی رود.

دکتر خیرالدین در بیان تحول در ماموریت دانشگاه‌ها در طول زمان اظهار داشت: نسل اول دانشگاه، آموزش محور بودند که محور اصلی دانشگاه است و اصلی ترین وظیفه دانشگاه، خلق دانشجویان و مدیران آینده ساز است.

وی افزود: نسل دوم پژوهش و نسل سوم دانشگاه‌های کارآفرین هستند که در این بخش دانشگاه‌های فناوری و مراکز رشد ورود کردند و در نسل چهارم نیز دانشگاه باید در قبال جامعه پاسخگو باشد و نمی‌توانند به صورت جزیره ای فعالیت کند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: هوش مصنوعی که مورد تاکید مقام ممعظمرهبری است و در چندسال آتی هوش مصنوعی در بحث علم به طور حتم سیطره پیدا می‌کند.

دکتر خیرالدین بیان داشت: باید ۲۵ درصد پژوهش در دانشگاه‌ها بنیادی شود و به صورت مقاله و تولید علم باشد اما در کشور اکثر مقالات و دانش ها به صورت بنیادی است و باید اذعان داشت در کشور به سمت تحقیقات کاربردی نرفتیم و باید در این راستا تعادل ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در بخش فناوری آنگونه که باید اقدام عملی انجام نشده و با توجه به اینکه اراک شهر صنعتی و علمی است که می طلبد موزه فناوری در این شهر ایجاد شود‌.

گفتنی است در این آیین از ۴۵ پژوهشگر برتر استان مرکزی تجلیل شد که ۱۲ نفر از آنان از دانشگاه اراک بودند.

 


19 آذر 1400 19:8
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟