ماهیت همه مشاغل به سوی مشاغل نو و آینده سوق می یابد

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی در نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده:
ماهیت همه مشاغل به سوی مشاغل نو و آینده سوق می یابد

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی در نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده در نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده که توسط معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی و به میزبانی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان برگزار شد گفت: سهم آموزش های رسمی به 25 درصد کاهش می یابد و ماهیت مشاغل به سوی مشاغل آینده سوق می یابد.
به گزارش بازارکار دکتر محمد رضا سپهری در این نشست تخصصی که با حضور دکتر محمد صادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی و مدیران و کارشناسان آموزشی سراسر کشور برگزار شد ابتدا به روندهای کلان موثر بر آینده کار پرداخت و گفت: تغییرات جمعیتی، تغییرات تکنولوژیک (انقلاب چهارم صنعتی)، تغییرات و پیامدهای جهانی شدن و تحولات غیرمترقبه از موضوعات موثر بر این روندهای کلان هستند.
رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی با اشاره به رواج یادگیری غیررسمی گفت: هر روز سهم آموزش های رسمی کاهش و از سوی دیگر سهم آموزش های غیررسمی افزایش می یابد و باید اعلام کنم در روندهای کلان موثر بر آینده مشاغل، سهم آموزش های رسمی به 25 درصد کاهش خواهد یافت.
وی به پیشران های اصلی تغییر در جهان کار اشاره کرد و گفت: پیشرفت های فناوری، تغییرات اقلیمی، تحولات جمعیتی، جهانی شدن و تحولات غیر مترقبه مانند کووئید 19 از عوامل اصلی تغییرات در جهان هستند.
سپهری با اشاره به رواج یادگیری به جای آموزش و تحول در سیستم های آموزش سنتی گفت: هر روز با رواج بیشتر یادگیری غیررسمی و مادام العمر و توسعه مفهوم اشتغال پذیری (Employ ability) مواجه هستیم و به عبارت دیگر مفهوم توسعه مفهوم اشتغال پذیری وارد ارزیابی عملکرد دانشگاه ها شده است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها به سوی یادگیری و توسعه مهارت ها پیش می روند گفت: در این زمینه مسئولیت و نقش نهادهای آموزشی رسمی و غیررسمی مثل وزارت علوم، جهاد دانشگاهی و سازمان آموزش های فنی و حرفه ای مهم است.
وی بر لزوم توجه بر آموزش های مهارتی اشاره کرد و گفت: در این زمینه آموزش و پرورش و وزارت علوم به اهداف از پیش تعیین شده در برنامه های توسعه دست نیافته اند.
رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی با اشاره به منابع مشاغل آینده گفت: مشاغل سبز، اقتصاد مراقبت، اقتصاد گیگ، اقتصاد روستایی، زنجیره های عرضه جهانی و رباتیک از منابع مشاغل آینده هستند که باید مورد توجه قرار بگیردند.
وی بر چالش ها و فرصت های جدید در حوزه مشاغل اشاره کرد و گفت: ماهیت مشاغل تغییر کرده و در حال حاضر با استفاده از مهارت ها و فناوری ها کارها و مشاغل در هر زمان و هر مکان و هر ابزاری ممکن شده و دیگر تعطیلی در کار معما ندارد.
وی با اشاره به انقلاب چهارم صنعتی و حکمرانی هوشمند تصریح کرد: تعامل مجموعه ای از فناوری های خارق العاده و در دسترس بودن فناوری ها، کلان داده ها، هوش مصنوعی و رباتیک، چاپ سع بعدی، اینترنت اشیاء ، فناوری عصبی، زیست فناوری ها، واقعیت ارزش مجازی و محاسبات کوانتومی از نمودهای این عصر به شمار می رود که باید مورد توجه بخش های مختلف قرار بگیرد.
سپهری تصریح کرد: براساس یک پیش بینی در سال 2015 صورت گرفته، 47 درصد کارگران در آمریکا با رشد اتوماسیون در این کشور با مشکل جایگزینی شغل مواجه می شوند.
او در پایان با تاکید بر استقارار نظام جامع آموزش های مهارتی با حضور همه فعالان این بخش توصیه کرد:  در این راستا نظام آموزش رسمی و غیررسمی، تشکل های کارگری و کارفرمایی و همه بخش های حکمرانی با تسهیل قوانین و مقررات در مسیر توسعه آموزش های مهارتی و انعطاف در این بخش ها گام بردارند. 


27 مهر 1400 14:15
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟