تربیت نیروی انسانی متخصص نیاز مهم آبزی پروری در کشور است

در چهاردهمین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده مطرح شد
تربیت نیروی انسانی متخصص نیاز مهم آبزی پروری در کشور است

سخنران نشست چهاردهمین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده گفت: چالش اصلی کشور نبود آموزش‌ها و سرفصل‌های به‌روز است بنابراین تربیت نیروی انسانی متخصص نیاز مهم آبزی‌پروری در کشور است.
به گزارش بازارکار، چهاردهمین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده با عنوان آینده مشاغل و مشاغل آینده حوزه شیلات و آبزیان توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با همکاری جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان برگزار شد.
دکتر رضا فیض بخش متخصص در اقتصاد آبزیان در این نشست با اشاره به اینکه هزاران شغل جدید در حوزه آبزیان و شیلات وجود دارد خاطرنشان کرد: پتانسیل‌های خوبی برای اشتغال‌زایی در این حوزه وجود دارد و هزاران شغل می‌توانیم در حوزه آبزی‌پروری ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه استفاده از فناوری‌ها در حوزه آبزیان بسیار اهمیت دارد یادآور شد: مزارع آبزی‌پروری به‌شدت درحال‌توسعه است، در حوزه شیلات و آبزیان نیاز به آموزش‌های بسیاری است. رشته‌های بین‌رشته‌ای باید در حوزه آبزیان ایجاد شود. واحدهای تئوری باید به واحدهای کاربردی تبدیل شود تا دانش‌آموختگان این بخش بتوانند کار در مزارع را یاد بگیرند.
فیض بخش با تصریح اینکه توجه به آموزش‌های کاربردی مرتبط با مزارع خیلی مهم است افزود: درزمینه تکثیر میگو متخصص داخلی نداریم و از تیم های خارجی استفاده می‌کنیم و دانشگاه‌های ما در این زمینه‌ها اقدام خاصی نکرده‌اند. دنیا سرمایه‌گذاری خوبی در توسعه فناوری و توسعه مزارع پرورش ماهی و ... انجام داد و ما باید به این سمت‌وسو حرکت کنیم.
او مشکل اصلی بیکاری دانش‌آموختگان حوزه شیلات و آبزیان را عدم توانایی و مهارت در انجام کار عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات این است که وزارت علوم واحدهای کاربردی را حذف و واحدهای تئوری را افزایش داده و باید بازنگری لازم را در این حوزه داشته باشد.
فیض بخش درادامه نشست آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی افزود: الکترونیک و رایانه در آبزی‌پروری می‌تواند بخشی از ریسک‌ها را کاهش دهد و باید از این فناوری‌ها در آبزی‌پروری در قفس،
پرورش ماهیان خاویاری، ماهیان سرد آبی و گرم آبی، ماهی تیلاپیا، ماهیان زینتی و همچنین انواع صیدها که در آینده تخصصی خواهد شد استفاده کنیم.

 


20 مهر 1400 17:24
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟