اعتراض کارشناسان بهداشت حرفه‌ای آذربایجان شرقی به دستورالعمل جدید وزارت بهداشت

با صدور نامه‌ای سرگشاده به مرکز سلامت محیط و کار این وزارتخانه،
اعتراض کارشناسان بهداشت حرفه‌ای آذربایجان شرقی به دستورالعمل جدید وزارت بهداشت

 در راستای ابلاغ دستورالعمل جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای حیطه شغلی فارغ التحصیلان مهندسی بهداشت حرفه‌ای کشور، کارشناسان آذربایجان شرقی در قالب انجمن صنفی ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و محیط زیست استان با صدور نامه‌ای سرگشاده به مرکز سلامت محیط و کار این وزارتخانه، اعتراض خود را نسبت به این دستورالعمل جدید، اعلام‌ کردند.
وحید فرحبخش، رئیس انجمن صنفی ایمنی بهداشت حرفه‌ای و محیط زیست آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح این خبر، اظهار کرد: فارغ التحصیلان  بهداشت حرفه‌ای، معمولا در بخش‌های خصوصی صنعت و ... مشغول فعالیت بوده و وظیفه آن‌ها، پیشگیری از بیماری‌های ناشی از کار است.
وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل جدید وزارت بهداشت برای کارشناسان این حوزه، افزود: از نظر قانون کار، ابلاغ هرگونه دستورالعمل و آیین نامه در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، باید با امضای وزیر بهداشت و وزیر کار انجام بگیرد، در حالی که این دستورالعمل در سال گذشته و بدون تشریفات قانونی و تنها با امضای وزارت بهداشت صادر شده است. از طرفی مجری آن نیز یک شرکت خصوصی و انجمن علمی بهداشت کار ایران است در حالی که بر اساس مندرجات اساسنامه و قوانین جاری کشور، آن انجمن صرفا در امور تحقیق و پژوهش بایستی فعالیت کند و نه کار صنفی چرا که امور صنفی و کلیه مواردی که با معیشت، قرارداد و ... فارغ التحصیلان بهداشت حرفه‌ای و ایمنی در ارتباط هست به انجمن‌های صنفی ثبت شده در اداره کار و کانون سراسری انجمن‌های ایمنی و بهداشت کار کشور ارتباط دارد.
وی ادامه داد: با توجه به اقدام غیر اصولی وزارت بهداشت در این خصوص، شکایت لازم را از طریق دیوان عدالت اداری در راستای لغو این دستورالعمل، مطرح کرده‌ایم.

فرحبخش در خصوص جزئیات این دستورالعمل، گفت: در این دستورالعمل، پارامترهای مختلفی برای نحوه کار کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در صنایع گنجانده شده است اما یکی از این موارد که مهمترین بخش بوده و عمده اعتراض ماهم به آن است، بحث آزمون است.

وی افزود: بر اساس این پارامتر، فردی که چند سال در دانشگاه‌های کشور تحصیل کرده و پس از گذران واحدهای درسی و امتحانات مختلف، موفق به اخذ نمرات و دریافت مدرک تحصیلی در حوزه کارشناسی بهداشت حرفه‌ای شده و اکنون یک متخصص است، باید برای استخدام در شرکت‌های مختلف، ابتدا آزمون بدهد تا پس از دریافت گواهینامه، بتواند در یک شرکت خصوصی استخدام شود.

وی متذکر شد: برای شرکت در این آزمون و سپس دریافت گواهینامه باید دو بار هزینه از سوی کارشناسان پرداخت شود که این امر نشان می‌دهد، صرف دلایل مادی در برگزاری این آزمون وجود دارد.

رئیس انجمن صنفی ایمنی بهداشت حرفه‌ای و محیط زیست آذربایجان شرقی تاکید کرد: بر این اساس، تمامی کارشناسان بهداشت حرفه‌ای زیر ذره‌بین رفته و ملزم به قبولی در  این آزمون می‌شوند تا بتوانند در کارخانه‌ها شاغل شوند.

وی گفت: ما اعتراض داریم که چرا وقتی وزارت بهداشت، در پرداخت حقوق کارشناسان بهداشت حرفه‌ای دخالتی ندارد و تضمین اشتغالی ایجاد نمی‌کند، کارشناسان باید برای کار در بخش خصوصی، از این نهاد مجوز بگیرند، در حالی که اصلا لزومی به برگزاری این آزمون نیست و این متخصصان در دوران دانشگاه، تمامی امتحانات و آزمون‌های لازم را گذرانیده و موفق به اخذ مدرک تحصیلی شده‌اند.

وی افزود: جالب است که گواهی این آزمون، نه از سوی وزارت بهداشت بلکه تنها از سوی شرکت خصوصی و یک انجمن علمی صادر می‌شود.  

فرحبخش با بیان این‌که با صدور نامه سرگشاده به مرکز بهداشت محیط و کار وزارتخانه، اعتراض خود را اعلام کردیم، ادامه داد: این آزمون، زمینه پارتی بازی و درآمدزایی برای برخی اشخاص را ایجاد می‌کند، در حالی که اکنون تمامی کارشناسان بهداشت حرفه‌ای، نگران موقعیت شغلی خود هستند.


2 شهريور 1400 12:29
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟