متفاوت بودن؛ کلید موفقیت در تولید و تجارت

در سلسله نشست صندلی تجربه مرکز منش جهاددانشگاهی زنجان عنوان شد؛
متفاوت بودن؛ کلید موفقیت در تولید و تجارت

یک کارآفرین در حوزه میناکاری گفت: برای موفق شدن در تجارت باید متفاوت بود.
ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی جوانان و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های عظیم نیروی جوان، مستعد و تحصیل‌کرده کشور در راستای تحقق توسعه پایدار فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، ورزشی، کارآفرینی و اشتغال، یکی از اهداف تفاهم‌نامه منعقده بین وزارت ورزش ‌و جوانان و جهاددانشگاهی است.
در این راستا مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی زنجان (منش)، موضوعاتی از قبیل مشارکت در برگزاری نشست‌های تخصصی، همایش‌ها، سمینارها، کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی، فرهنگی، کارآفرینی و اشتغال و نیز استفاده از توانمندی‌های علمی، تخصصی و تجربیات جهاددانشگاهی را در راستای اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای حوزه جوانان بر عهده دارد.
صندلی تجربه یکی از برنامه‌هایی است که در این راستا برگزار می‌شود، لیلا طارم‌چی مهمان صندلی داغ بود که در بحث میناکاری و پرداز بر روی مس فعالیت دارد.

- لطفا خودتان را معرفی کنید؟

لیلا طارم‌چی و اصالتاً اهل زنجان هستم ولی بیست سال ساکن اصفهان بودم و تنها زندگی کردن در اصفهان باعث شد که بیشتر بر روی هنر و کارهای هنری تمرکز کنم. علاقه شخصی خودم به کارهای هنری از همان دوران کودکی نیز مزید بر علت شده و سبب شد که زمان زیادی را صرف آموزش و یادگیری هنر کنم.

- چه مهارت‌هایی برای ورود به این هنر نیاز است؟

در اصفهان این هنر ۵۰۰۰ ساله، از دوره صفویان به اوج رسیده و به صورت پدرپیشگی رواج داشته و از پدر به پسر می‌رسید و افراد زیادی از این راه از زمان صفویان تاکنون در حال امرار معاش هستند. آموزش به صورت سنتی بوده و آموزش آکادمیک کمتر اتفاق می‌افتد و دوره‌هایی در آموزشگاه‌ و هنرکده‌ها برگزار می‌شود ولی در اصفهان به علت اینکه به وفور دوره‌ها به صورت فردی برگزار می‌شود، آموزشگاه‌ها کمتر در این مسئله وارد می‌شود.

- ورود به این هنر در زنجان چگونه است؟

در سال ۹۴ یک نمایشگاه در زنجان برگزار شد و پس از آن مدتی به استان زنجان آمدم و پس از دوره‌ای در این شهر به علت استقبال بالا ماندگار شدم. آموزش روستایی، آموزش در مراکز رشد و ... در استان اتفاق افتاده ولی در حال حاضر به خاطر شیوع کرونا، دوره‌ها متوقف شده و امیدواریم پس از فروکش شدن بیماری کرونا، دوره‌های آموزش میناکاری و پرداز روی مس در جهاددانشگاهی نیز برگزار می‌شود و خوشبختانه استقبال از میناکاری در زنجان به واسطه فعالیت زیاد مسگران، مناسب است.

- در رابطه با میناکاری توضیح دهید و اینکه یادگیری آن مناسب چه قشری از جامعه است؟

از طریق این هنر می‌توان برای بسیاری از افراد شغل ایجاد کرد. در مرحله اول، مسگران پایه و اساس کار و پس از آن نیز قلم‌زنان فرورفتگی‌ها و برجستگی‌ها را ایجاد می‌کنند و این فرآیند ادامه دارد تا رنگ‌کاری انجام شده و دوباره وارد کوره می‌شود.

- در رابطه با آموزش هنر میناکاری توضیح دهید؟

طی ۱۲ جلسه، صفر تا صد کار را یاد می‌گیریم و آموزش‌ها به صورت آموزش و پس از آن رفع اشکال انجام می‌شود و هر استادکار با توجه به نوع مهارت خود، فرآیند آموزشی متفاوتی برای هنرجویان دارد. هنرجویانی که در دوره‌های ابتدایی پس از آموزش‌های اولیه هستند، سرعت کار پایینی دارند ولی پس از مدتی افراد مسلط به مهارت و ترسیم نقوش می‌شوند و کار بسیار سریع‌تر پیش‌ می‌رود.

- چه ابزارهایی برای میناکاری نیاز است؟

قلم‌ها باید موهای طبیعی خرگوش و شتر بوده و دست‌ساز باشد. این قلم‌ها هم در داخل به صورت دست‌ساز توسط قلم‌سازان اصفهانی تولید می‌شود و وارداتی نیز در بازار وجود دارد. زیرساخت‌های دیگری نیز نیاز است که تهیه آن برای افراد زیادی شغل ایجاد می‌کند.

- عرضه و تقاضا چگونه است؟

هر گردشگری که وارد اصفهان می‌شود محصولات میناکاری خریداری می‌کند و گردشگران خارجی نیز از همه صنایع‌دستی ایرانی به خصوص میناکاری استقبال می‌کنند.

- قیمت‌گذاری بر روی میناکاری چگونه است و آیا در بازار میناکاری غیراصل وجود دارد؟

مدتی کشور چین میناکاری‌هایی را به ایران صادر کرد که از آن در اصفهان جلوگیری شد. یک میناکار کار دست را به راحتی نشان‌ می‌دهد و حتی در برخی موارد شاهد رنگ‌های با کیفیت پایین و آب‌رنگ در بازار بودیم. قیمت ظروف میناکاری افراد مبتدی با استادکار و حتی میناکاری معمولی با مینای پرداز شده، جنس مس، لعابی که بر روی کار انجام‌ شده، متفاوت است. در خرید میناکاری توجه به برند و شناسنامه کار بسیار مهم است تا فرد میناکاری تقلبی را خریداری نکند.

- برای موفق شدن در این هنر - صنعت چه حمایت‌هایی نیاز است؟

برای موفق شدن در تجارت باید متفاوت بود. باید برندسازی کرد تا وابسته به دیگر برندها نباشد. سازمان میراث‌فرهنگی ارگانی است که می‌تواند با برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، تبلیغ و ... کمک‌حال هنرمندان شود. هنرمندان نیز با تهیه بروشور و کاتالوگ می‌توانند نیمی از راه بازاریابی را برای فروش انجام دهند.

- برخی از هنرها به‌روز می‌شوند، آیا میناکاری نیز به‌روز می‌شود؟

نقوش بیشتر اسلیم است و رنگ‌ها فیروزه‌ای و لاجوردی است. مردم میناکاری را با رنگ آبی می‌شناسند ولی در دوره‌های تاریخی مختلف، میناکاری رنگ‌های مختلفی داشته و می‌توان آن را در رنگ و شکل‌های مختلف تهیه کرد و نسبت به سلیقه مشتری انعطاف‌پذیر است. مثلاً در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس طالب رنگ کرم و سبز هستند و آذربایجانی‌ها نقوش بیشتر در حوزه کلاسیک و رنگ‌های شادتر علاقه‌ دارند.

- سخن پایانی را برای جوانانی که علاقه‌مند به حضور در این دوره‌ها هستند

دغدغه خانم‌ها در کارگاه‌ها معلوم است و این سبب شد که شیوه کار را تغییر دهیم. مثلاً خانم‌ها اندازه درآمد برابر با هزینه مهد کودکان آنان بود. برای همین کار و رنگ را در اختیار هنرجو قرار می‌دهیم تا هزینه رفت‌ و آمد و نگه‌داری کودک برای آنان صرفه‌جویی شود. این مهم سبب شد که آموزش در روستاها بیشتر مورد توجه قرار گیرد و برای خانم‌ها اشتغال و درآمد پایداری ایجاد شود.

علاقه‌مندان می‌توانند فایل کامل این گفت‌وگو را در صفحه اینستاگرامی باشگاه علمی‌فرهنگی دانشجویان زنجان به آدرس znuclop مشاهده کنند.


8 خرداد 1400 9:38
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟