معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: می توان در قالب شیوهنامه اهرمهای تشویقی و انگیزشی برای دانشجویان علوم پزشکی بابت فعالیتهای علمی و تحقیقاتی، ایجاد کنیم.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست هماندیشی مشترکی میان دکتر «علی اکبر حقدوست»، دکتر « سیماسادات لاری» و دکتر «فرید نجفی» معاونان « آموزشی»، «فرهنگی و دانشجویی» و «فناوری و تحقیقات» وزارت بهداشت با موضوع انجمنهای علمی دانشجویی و راهکارهای گسترش فعالیتهای این نهاد دانشجویی برگزار شد.
در این نشست در خصوص همافزایی سه نهاد «انجمنهای علمی دانشجویی»، «کمیته تحقیقات دانشجویی» و «دفاتر استعدادهای درخشان» دانشگاههای علوم پزشکی بحث و تبادل نظر شد.
در ادامه این نشست، دکتر علی اکبرحقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: باید تلاش کنیم در هر دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی، در مسیر فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی، به اهداف متعالی دست یابیم و این اهداف متعالی، ایجاد نمیشود مگر با تعامل و همافزایی و از این رو باید روحیه تعامل و همافزایی میان این سه نهاد در دانشگاههای علوم پزشکی، تقویت شود.
وی اظهار داشت: تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب میشود که عصاره آن میتواند از دلِ دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمنهای علمی دانشجویی از جمله نهادهایی هستند که میتوانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند. دانشگاهها به دنبال ارتقای دانش و مهارت خود هستند و این امر از سمت انجمنهای علمی امکانپذیرتر است چرا که اعضای انجمنهای علمی دانشجویی از نظر تحصیلی معمولا از سایر دانشجویان دانشگاه برتر بوده و در فرآیند توسعه کشور نقش مهمی دارند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته انجمنهای علمی یک نوع سازمان شناخته شده است که به صورت جدی روی آنها سرمایهگذاری میشود چرا که یکی از مهمترین کانونهای علمی و تأثیرگذار بر تولید علم و روند فعالیتهای علمی محسوب میشوند و باید بسترهایی فراهم شود که بتوان در راستای افزایش کمی و کیفی انجمنهای علمیدانشجویی و همچنین حمایت مادی و معنوی آنها، اقدامات شایستهای انجام داد.
حق دوست افزود: ما باید با سیاستگذاری منطقی، فعالیتهای دانشجویان را در سطح دانشگاهها هدفمند و منسجم تر کنیم. ما مجموعهای در دانشگاه میخواهیم که برای دانشجویان سیاستگذاری هدفمندی اعمال کنند و فعالیتهای دانشجویی آنها در تمامی زوایا از ورود و خروج آنها و چه در مرحله فارغالتحصیلی و بعد از فارغ التحصیلی آنان مورد رصد و پایش قرار گیرد.
وی گفت: هر چند ممکن است این کار زمان زیادی از ما بگیرد اما شدنی است و بدون شک تعامل و همافزایی میان سه معاونت« آموزشی» ، «تحقیقات و فناوری» و «فرهنگی و دانشجویی» میتواند ما را به هدف نزدیکتر کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر تعامل میان مسؤولان انجمنهای علمیدانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و استعدادهای درخشان در همه دانشگاههای علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: درخواستی که از دانشکدهها یا دانشگاههای علوم پزشکی دارم این است که جلسات همافزایی ماهانه با حضور این سه نهاد داشته باشند؛ قطعا برگزاری این نشستهای همفکری، میتواند به رشد و تقویت فعالیتهای تحقیقاتی، علمی و پژوهشی، دانشجویان علوم پزشکی کمک کند و مسیر را برای فعالیت نمایندگان دانشجویی این سه نهاد در دانشگاه، فراهم سازد.
وی افزود: اگر بتوانیم به عنوان یک راهکار دیگر در مسیر تقویت فعالیتهای پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی، با تدوین آیین نامهای، یکسری از فعالیتهای دانشجویان را هدفمندتر و ضابطهمندتر کرد، میتوانیم به اهداف خوبی دستیابیم.
حق دوست گفت: به عبارتی اگر بتوان در قالب شیوهنامه یا آییننامهای، اهرمهای تشویقی و انگیزشی برای دانشجویان بابت فعالیتهای علمی و تحقیقاتی، ایجاد کنیم، دانشجویان بیشتر نسبت به انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی ترغیب میشوند و فعالیت آنها منتج به اخذ یک مدرک معتبر میشود.
وی افزود: میتوانیم مسیر رو به رشدی داشته باشیم که البته در گام اول باید بتوانیم آییننامهای شفاف برای این موضوع تدوین کنیم. بدون شک با این وجود، مثلا یک دانشجوی علوم پزشکی در طول تحصیلش، میتواند علاوه بر کسب علم و دانش و اخذ مدرک رسمی خود، با انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی در اوقات فراغت خود، مدرک معتبر علمی دیگری نیز اخذ کند.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه انجمنهای علمیدانشجویی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی خوشبختانه به بلوغ و رشد خوبی دست یافتهاند، اظهار داشت: انجمنهای علمی در صورتی که به خوبی فعالیت کنند و بتوانند نقش خوبی در جذب حداکثری دانشجویان در دوران تحصیل در انجمنهای علمی ایفا کنند، پل ارتباطی مؤثری میان اعضای هیات علمی، دانشجویان و مسؤولان خواهند بود.