عناوین، جزئیات و برنامه های هفته پژوهش و فناوری سال 99

برنامه های هفته پژوهش و فناوری مجازی است؛
عناوین، جزئیات و برنامه های هفته پژوهش و فناوری سال 99
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه برنامه های هفته پژوهش و فناوری مجازی است خاطرنشان کرد: هفته پژوهش و فناوری سال جاری  از 22 تا 27 آذرماه جاری به صورت مجازی برگزار می‌شوند.
به گزارش خبرنگار بازارکار، دکتر عبدالحسین رحیمی صبح امروز (سه شنبه، 18 آذر) در نشستی مجازی ضمن تشریح برنامه های هفته پژوهش و فناوری یادآور شد: در حالی  بیست و یکمین سال برگزاری هفته پژوهش و فناوری را پیش رو داریم که به دلیل شیوع کرونا نمی توانیم هفته پژوهش و فناوری را حضوری برگزار نماییم و بنابراین تکیه اصلی در برگزاری برنامه ها به شکل مجازی است.
ایام هفته پژوهش و فناوری
دکتر رحیمی در این نشست خبری با اشاره به نامگذاری روزهای هفته پژوهش، گفت: روز شنبه ۲۲ آذرماه با عنوان پژوهش، مدرسه و دانشگاه، ۲۳ آذرماه با عنوان پژوهش و مشارکت تولید، روز ۲۴ آذرماه با عنوان پژوهش، فناوری و جهش تولید، ۲۵ آذرماه با عنوان پژوهش و بزرگداشت پژوهشگران و فناوری، ۲۶ آذرماه با عنوان پژوهش و علوم انسانی و ۲۷ آذرماه نیز با عنوان روز پژوهش و حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.
رشد کیفی تولید مقالات کیفی محققان کشورمان

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه  در کنار رشد کمی مقالات، شاهد رشد کیفی مقالات هم هستیم افزود:  بر اساس رتبه بندی ‌های بین المللی، ایران در نرخ رشد مقالات کیفی جزو پنج کشور برتر جهان است.
رحیمی با اشاره به دستاوردهای کشورمان در حوزه علم و فناوری گفت: سال‌های 1371 و 1372 سال‌های جوانه زنی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها بوده است که در این مدت دستاوردهای قابل توجهی را عرضه کردند..
وی با بیان عقب ماندگی های تاریخی کشورمان سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حالی که کشورهای دنیا با شتاب زیادی در حوزه‌های علمی و فناوری به پیش می‌رفتند، ایران در جا می‌زد ولی وضعیت امروز ایران نشان از عرضه دستاوردهای قابل توجه دارد ولی اگر بخواهیم خود را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم با نقص‌ها و عقب ماندگی‌هایی مواجه هستیم که باید این عقب ماندگی‌ها جبران شود و ما چاره ای نداریم که برای این منظور کار حداکثری داشته باشیم.
برنامه‌های هفته پژوهش
معاون وزیر علوم با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش که از روز شنبه 22 تا پنج‌شنبه 27 آذرماه جاری برگزار می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌های هفته پژوهش از روز شنبه 15 آذرماه در سطح استان‌ها آغاز شده و در حال اجرا است که مهمترین برنامه‌های استانی شامل نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان، نشست‌های تخصصی صنعت و دانشگاه و میزگردهای تخصصی به منظور بررسی نقش پژوهش و فناوری در حل مسایل استانی می‌شود.
رحیمی عنوان روز سه شنبه 25 آذر ماه را " روز بزرگداشت پژوهشگران و فناوران" ذکر کرد و گفت: در این روز جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر با حضور مدیران ارشد کشوری و به صورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد و در این روز از 16 محصول فناورانه وزارت بهداشت رونمایی می شود.
همکاری علمی و فناوری با چهار کشور
معاون وزیر علوم از برگزاری ارتباط با چهار کشور به صورت نمادین در هفته پژوهش خبر داد و افزود: : تعاملات ایران محدود به این چهار کشور نمی‌شود اما با چهار "افغانستان"، "کره جنوبی"، "ایتالیا" و "مجارستان" تعاملات ویژه ای در هفته پژوهش و فناوری امسال خواهیم داشت.
بودجه پارک علم و فناوری البرز کم است و بودجه آن باید اصلاح و به رقم قابل قبول ارتقاء یابد
همچنین دکتر مهدی کشمیری قایم مقام معاونت پژوهش و فناوری در نشست خبری هفته پژوهش و فناوری که با حضور دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیران مرتبط برگزار شد گفت: بودجه پارک علم و فناوری البرز کم است و بودجه این پارک مهم باید اصلاح و به رقم قابل قبول ارتقاء یابد.
به گزارش خبرنگار بازارکار نشست خبری هفته پژوهش و فناوری و فن بازارملی ایران با حضور دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مهدی کشمیری قائم مقام معاونت پژوهش و فناوری، دکتر نیسی مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی   و مدیران مرتبط با پژوهش و فناوری در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
دکتر مهدی کشمیری در این نشست خبری در پاسخ به سوال بازارکار مبنی بر اینکه بودجه پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری به عنوان مراکز موثر در اشتغال دانش آمختگان و توسعه شرکت های دانش بنیان برای سال آینده چقدر رشد دارد گفت: رشد بودجه پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری به عنوان زیرساخت های مهم در توسعه اقتصاد دانش بنیان رشد مناسبی نیست و در حدود 32 در صد است که از متوسط رشد بودجه های کشور پایین تر است.
قایم مقام معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیفات و فناوری با اشاره به اینکه بودجه پارک مهمی مثل پارک علم و فناوری البرز باید افزایش یابد خاطرنشان کرد: هنوز سازمان برنامه و بودجه همچنان براساس های شاخص قبلی و گذشته خود بودجه پارک های علم و فناوری را اختصاص می دهد و باید شاخص های جدید در این زمینه جایگزین شود و بودجه پارک علم و فناوری البرز به رقم قابل قبول که شایسته آن است افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه نهادهای تصمیم گیر در امر بودجه باید برای اختصاص بودجه تصمیم گیری نمایند گفت: سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی نقش مهم و تعیین کننده در اختصاص بودجه به پارک های علم و فناوری در کشور دارند و می توانند بودجه پارک علم و فناوری البرز را متناسب با شاخص های فعلی و براساس توانمندی ها و ظرفیت های این پارک افزایش دهند.


18 آذر 1399 13:35
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟