امامت جماعت و تبلیغ دین شغل نیست و حقوق ندارد

یک استاد دانشگاه
امامت جماعت و تبلیغ دین شغل نیست و حقوق ندارد

ما در ادبیات دینی موضوعی به نام مکاسب مُحرّمه داریم؛ یعنی اگر به عنوان کسب و کار به آن نگاه کنیم، حرام است. یکی از مصادیقش که برای ما عجیب است، معلمی قرآن است.
به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری شبستان "میثم لطیفی " رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) ضمن اعلام مطلب فوق در برنامه بدون توقف و درباره نقش روحانیون در مساجد گفت :کسی برای تعلیم قرآن حق ندارد دستمزد تعیین کند؛ به دنبال آن هر کاری که تبلیغ دینی است همین طور است.  قرآن هم می‌فرماید «من اجری بابت کار دینی از شما نخواهم گرفت.» امام جماعتی هم شغلی نیست که برای آن اجری تعیین شود، یعنی دستمزد و حقوقی برای آن تعیین شود، من با کلمه و حقوق و دستمزد کمی مشکل دارم.
لطیفی همچنین در خصوص حمایت مادی و معنوی از ائمه جماعت تصریح کرد: از طرف دیگر نکته‌ای داریم که تأمین رزق برای همین معلم قرآن از وظائف ما است، بنابراین بخشی از این مورد تحت عنوان خمس و سهم امام تعیین شده که جنبه تکلیفی هم دارد، البته نه اینکه به زور از کسی بگیریم، اما هر کسی که مؤمن است و نسبت به دین تکلیف دارد، باید نسبت به این موضوع حساس باشد، پس ردیف شغلی نمی‌توانیم برای آن تعریف کنیم.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: نباید برای این تبلیغ و فعالیت دینی رابطه شغلی ایجاد کنیم، بلکه رابطه‌ای تکلیفی است هم به عنوان منِ عالم که به تعبیر روایی در برابر امت نباید بی‌تفاوت باشم و باید به آن سمت بروم و تا می‌توانم مردم را هدایت کنم و از آن طرف هم من امت باید توجه داشته باشم که نسبت به امام جماعت خودم بی‌تفاوت نباشم و مسؤلیت من هم متوجه است؛ در واقع می‌توانیم طرحی داشته باشیم که هم امام جماعت بودن کاری تخصصی باشد و هم شغل محسوب نشود؛ یعنی می‌توانیم کاملاً کار تخصصی بکنیم و ضمناً آن را شغل محسوب نکنیم.
وی در پایان در خصوص اینکه برخی از ائمه جماعت مساجد در ایام ماه محرم برای دریافت هدیه در مساجد دیگر منبر می‌روند، یادآور شد: در مورد تبلیغ در ایام محرم می‌خواهم طور دیگری نگاه کنم. گاهی اوقات امام جماعت استدلالش این است که من 355 روز در این محله منبر رفتم، زیرا فضا در این ایام تغییر می‌کند و فرد دیگری باید در مسجد بیاید؛ مثل اینکه در بحث‌های منابع انسانی به عنوان گردش شغلی از آن نام می‌بریم که این گردش سبب می‌شود هم افراد آن مسجد حرف نو بشنوند و هم افراد مسجد محله ما و صرفاً موضوع دریافت هدیه و دستمزد نیست. 


27 آذر 1398 22:53
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟