دو طرح کاربردی جهاددانشگاهی استان اردبیل تصویب شد

در جلسه بررسی طرح‌های ملی در حوزه فناوری استان اردبیل
دو طرح کاربردی جهاددانشگاهی استان اردبیل تصویب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، مهران اوچی اظهار کرد: 2 طرح کاربردی جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل در جلسه بررسی طرح‌های ملی در حوزه فناوری استان تصویب شد که شامل طرح‌های راه‌اندازی خط تولید نشاسته پلیمری از سیب‌زمینی با ظرفیت یک‌هزار تن در سال و پایلوت تولید نهال مقاوم به سرما اعم از گردو، فندق و درختان میوه هسته‌دار است.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها در صورت تصویب نهایی، جهت تخصیص اعتبار لازم به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه خواهد شد، گفت: طرح راه‌اندازی خط تولید نشاسته پلیمری از سوی جهاد دانشگاهی استان اردبیل و پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی ارائه شده است.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل، افزود: با توجه به قابلیت و ظرفیت‌های غنی استان اردبیل در زمینه تولید سیب‌زمینی، سالانه بخش زیادی از این محصول به علت برداشت و انبارداری نامناسب دچار فساد می‌‌شود.

اوچی تصریح کرد: چاره‌اندیشی در مورد رفع این مشکل و جلوگیری از خسارت وارده به سیب‌زمینی‌کاران اردبیل جزو دغدغه‌های مهم استانی است که با احصاء این مشکل از سوی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، طرح مذکور ارائه شده است.

وی هدف از این طرح را استفاده از سیب‌زمینی درجه 2 و 3 در تهیه نشاسته برای صنعت  نفت دانست و گفت: از این نشاسته پلیمری که دارای قابلیت‌های خاصی می‌باشد و در دماهای بالا مقاوم و در آب سرد محلول است در مته‌های حفاری در صنعت  نفت برای خنک‌سازی استفاده می‌شود.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل اظهار کرد: راه‌اندازی خط تولید نشاسته حفاری در مقیاس نیمه صنعتی با ظرفیت یک‌هزار تن در اردبیل می‌تواند 25 درصد از حجم تقاضای صنعت حفاری کشور در سال را تامین کند و با ایجاد اشتغال برای 25 نفر، در مدت 3 سال سرمایه آن قابل برگشت است.

اوچی جلوگیری از خسارت سرمای دیررس بهاره را از دیگر دغدغه‌های بخش کشاورزی استان اردبیل دانست و بیان کرد: جهاد دانشگاهی برای جلوگیری از این خسارت، موفق به تهیه و اصلاح نهال درختان مقاوم به سرما شده که با توسعه اجرای سرشاخه کاری آن‌ها در راستای تغییر ارقام بومی و محلی حساس، به ارقام مقاوم به سرما و نیز ایجاد باغات جدید با ارقام اصلاح شده می‌توان از بروز خسارت زیاد جلوگیری کرد و گام موثری جهت تولید کشاورزی پایدار برداشت.


19 دی 1395 10:29
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟