دومین فن‌بازار پارک علم‌وفناوری مازندران برگزار می‌شود

دومین فن‌بازار پارک علم‌وفناوری مازندران برگزار می‌شود

رییس پارک علم‌وفناوری مازندران از برپایی دومین فن‌بازار این پارک همزمان با هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری مازندران خبر داد.
به گزارش ایسنا، علی معتمدزادگان در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در محل سالن اجتماعات این نهاد برگزار شد، با بیان اینکه سال‌هاست که در نیمه دوم آذرماه برنامه‌های هفته پژوهش برگزار می‌شود، گفت: از سال گذشته فن‌بازار با هدف ارتباط پژوهش با فناوری و جامعه در برنامه‌های هفته پژوهش گنجانده شده است.
وی با اشاره به اینکه ارتباط فناوران با سرمایه‌گذاران از اهداف دیگر برنامه هفته پژوهش است، افزود: در سال جاری نیز فناوران برگزیده تقدیر می‌شوند.
معتمدزادگان برگزاری هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری همزمان با دومین برنامه فن بازار را از برنامه‌های هفته پژوهش امسال عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه از ۱۶ تا ۱۸ آذرماه جاری در محل دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار می‌شود.
رییس پارک علم و فناوری مازندران با بیان اینکه ۳۰ سازمان، دستگاه اجرایی، دانشگاه‌های دولتی، آزاد و سایر مراکز علمی در هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری حضور دارند، افزود: امسال بخش ویژه‌ای با عنوان کسب و کار دانش‌آموزی و دانشجویی در نظر گرفته شده است تا گروه سنی دبیرستان و دانشجویان مقطع کارشناسی جذب شوند.
وی با اشاره به تدارک برنامه‌هایی مانند فن بازی برای گروه سنی دانش‌آموز و دانشجو، اضافه کرد: در کنار نمایشگاه کارگاه‌های آموزشی، آشنایی با ۱۵۰ محصول فناوری تجاری‌سازی شده، رونمایی از ۵ محصول تجاری‌سازی شده، نشست سرمایه‌گذاری حوزه فناوری از برنامه‌های جانبی نمایشگاه است.
معتمدزادگان با بیان اینکه تلاش شده است تا حضور فناوران آزاد، وابسته به مراکز رشد دانشگاهی و انستیو پاستور سبب رقابت میان شرکت کنندگان در دومین فن بازار شود، گفت: شاید ۱۰ سال پیش برای معرفی فناوران ناگزیر به آوردن فعالان این بخش از سایر استان‌ها بودیم؛ ولی هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ فناور در مازندران فعالیت دارند.
معتمدزادگان اضافه کرد: در فن بازار، فناوری فروخته می‌شود و امکان برقراری هر ارتباطی در بخش مالی و تجاری این بخش وجود دارد و امیدواریم بتوانیم به صورت تخصصی توانایی لازم برای هدایت شرکت‌های فن بازار بر روی میز مذاکره را کسب کنیم.
وی افزود: تلاش شده است سرمایه گذاران داخلی در فن بازار حضور داشته باشند.
رییس پارک علم و فناوری مازندران تشکیل گروه‌های تخصصی سرمایه‌گذاری را از برنامه‌های این نهاد عنوان کرد و افزود: در استان مازندران بر روی سرمایه‌گذاری در بخش IT و ICT تاکید شده است که با توجه به تعداد فراوان فارغ‌التحصیل در این رشته‌ها نیازمند هدایت به سمت این بخش هستیم.
معتمدزادگان ورود سریع به بازار مصرف، نداشتن مخاطرات زیست محیطی و سود مناسب را از فواید سرمایه‌گذاری در بخش IT و ICT دانست و ادامه داد: کارگروه فناوری IT و ICT با همکاری اداره کل فناوری ارتباطات استانداری در استان تشکیل شده است و همین موضوع سبب امضای تفاهم‌نامه همکاری با عنوان طرح تکاپو شد.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در استان نیازمند فراهم شدن شرایط و فضای کسب و کار است، گفت: امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش فناوری تسهیل شود.
وی متقاعدکردن سرمایه‌گذاران بازار سنتی به ورود در بخش تجارت فناوری را بسیار سخت عنوان و اظهار کرد: تشویق شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بخش فناوری نیازمند فرهنگ‌سازی است.
معتمدزادگان با بیان اینکه مازندران در رشد شرکت‌های استارت آپ به خوبی عمل کرده است، افزود: با توجه به اینکه فناوری زود کهنه می‌شود، بنابراین نیازمند تقویت بدنه سرمایه‌گذاری است.
رییس پارک علم و فناوری مازندران با اشاره به اینکه مازندران دارای ۳و نیم میلیون نفر جمعیت است که از این تعداد ۱ و نیم نفر جوانان در گروه سنی مخاطب فناوری هستند، افزود: افق‌های روشنی برای شرکت‌های دانش بنیان استان پیش بینی می‌کنیم، دسترسی به منابع دولتی سخت است و مشکلاتی در فضای تحریم به وجود آمد که سقوط قیمت نفت پشتوانه ما را با مشکل برخورد کرد.
وی اضافه کرد: در کنار مشکلاتی که وجود داشت، سعی کردیم به طور مشترک با دانشگاه‌ها و بخش صنعت خلاها را پر و مراکزی با همکاری بخش صنعت ایجاد کنیم.
معتمدزادگان ادامه داد: در شرایط پسابرجام ارتباط خوبی با کشورهای مختلف برقرار شد، افراد بسیاری برای سرمایه‌گذاری آمدند و نگاه نسبت به ایران تغییر کرد؛ در تلاش برای تبادل فناوری با شرکت‌های بزرگ خارجی هستیم.
رییس پارک علم و فناوری مازندران با بیان اینکه فضای تحریم با وجود مشکلات بسیار سبب خودکفایی و تأمین نیازهای داخلی شد، تصریح کرد: لازم است در زمانی که تحریم‌ها هم برداشته شد، شرکت‌های داخلی را مورد توجه قرار دهیم.
معتمدزادگان با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ شرکت فناور در مراکز رشد مازندران حضور دارند، گفت: در طول سال میزان ارزش صادرات محصولات شرکت‌های پارک علم و فناوری مازندران ۲۵ میلیون دلار است که به اروپا، آفریقا و کشورهای دیگر فرستاده می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی در کشور، افزود: در حال حاضر قوانین بسیاری درباره اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور وجود دارد ولی نیازمند اجرای قوانین به صورت کارآمد و عملی است.
معتمدزادگان با اشاره به عضویت خود در انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری، افزود: این انجمن بزرگترین نهاد علم و فناوری در دنیا است که دارای قدرت و تاثیرگذاری بسیاری است.
وی با بیان اینکه ۷۶ کشور عضو انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری هستند، اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰۰ تا ۴۰۰ پارک علم و فناوری عضو این انجمن هستند و دارای ۶ قسمت و فضای کاری است که مسؤولیت منطقه غرب آسیا به مدت ۲ سال برعهده ماست.
معتمدزادگان تقویت شبکه پارک‌های علم و فناوری‌ عضو و برگزاری کنفرانس‌های سالانه منطقه‌ای و بین‌المللی را از اقدامات این انجمن یاد کرد و گفت: با توجه به سابقه علمی و پژوهشی این مسؤولیت برعهده من گذاشته شده است. 


15 آذر 1395 11:56
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟