نظام آموزش عالی به جای دانش‌آموخته شرکت دانش‌بنیان تحویل دهد

نظام آموزش عالی به جای دانش‌آموخته شرکت دانش‌بنیان تحویل دهد

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: نظام آموزش عالی در دانشگاه نسل جدید به جای تحویل دادن دانش آموخته به جامعه، باید شرکت دانش بنیان به جامعه تحویل دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، عبدالمجید مصلح صبح امروز در مراسم هفدهمین جشنواره پژوهش و فناوری استان بوشهر با شعار پژوهش تقاضامحور، تجاری‌سازی فناوری و زیربنای اقتصاد مقاومتی با محوریت دانشگاه کارآفرین گفت: این مراسم هر ساله با دبیری دانشگاه جامع استان و با ریاست استاندار بوشهر برگزار می‌شود و در کنار آن نیز آخرین دستاوردهای پژوهشی استان در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفته است.
وی افزود: از هفت گروه آموزشی هر کدام یک نفر، یک نفر از دستگاه‌های اجرایی و یک نفر هم به عنوان فناور برتر از طرف پارک معرفی می‌شود، همچنین امسال برگزیدگان دانش‌آموزی نیز داریم که معرفی خواهند شد.
مصلح در ادامه با ارائه گزارش عملکرد دانشگاه خلیج فارس گفت:  4 رویداد کارآفرینی در استان بوشهر برگزار شده و تا آخر سال نیز چند رویداد دیگر برگزار می‌شود.
رئیس دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر تصریح کرد: سند راهبردی دانشگاه کارآفرین را طراحی کرده‌ایم و هم‌پیمانان خوبی نیز در کنار خود داریم که می‌خواهیم رابطه بلندمدت را برنامه‌ریزی کنیم.
وی ادامه داد: شرکت گاز،  منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، شرکت برق، آبفا از جمله شرکت‌هایی هستند که همکاری بلندمدت فناورانه با دانشگاه دارند.
وی در خصوص شاخص‌های پژوهش گفت: در حالی که در سال 92،  267 مقاله پژوهشی داشتیم این رقم در سال 94 به 497 مقاله رسیده است و سال 94 نسبت به 93 تقریب 55 درصد رشد تولید مقالات پژوهشی داشتیم.
مصلح با بیان اینکه سرانه رشد مقالات علمی پژوهشی حدود 2.2 است، افزود: همچنین 492 ارائه مقاله کنفرانسی داشته‌ایم.
رئیس دانشگاه خلیج فارس تصریح کرد: امسال حدود 2 میلیارد و 300 میلیون قرارداد پژوهشی داریم و امیداریم با رونق کسب و کار در کشور وضعیت بهتری در کشور داشته باشیم.
وی گفت: با همه چالش‌ها، از نظر شاخص‌های آموزشی و پژوهشی در سطح کشور وضعیت خوب و قابل قبولی داریم، هر چند چالش‌های جدی داریم که نیاز است بازاندیشی جدی در نوع توسعه رشته‌ها داشته باشیم که چنین وضعی در بسیاری از بخش‌های آموزش غیردولتی زیبنده نیست.
مصلح ادامه داد: یکی از پارادایم‌های حاکم بر دانشگاه‌ها در سطح دنیا شکل‌گیری دانشگاه نسل سوم است،  بالغ بر 15 سال است ما روی این ادبیات در استان صحبت می‌کنیم ولی زیاد اثرگذار نبوده است، شاید نیاز است ادبیات و زاویه بیان دیگری را مطرح کنیم. رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار داشت: آمار بیکاری کشور حدود 3.5  میلیون نفر است و نرخ بیکاری 12.7 درصد ذکر شده است.
رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت:  حدود 800 هزار نفر جویای کار جدید توسط دانشگاه‌ها وارد بازار کار می‌شود،  آیا اقتصاد ما صرف نظر از 3.5 میلیون بیکار موجود، سالانه ظرفیت ایجاد کار برای این 800 هزار نفر دارد.
وی خاطرنشان کرد: هیچ اقتصادی نمی‌تواند برای بیشتر از 420 هزار نفر سالانه کار ایجاد کند، شاخص اشتغال جدیدمان اگر خوب عمل کنیم بالاتر از 300 هزار نفر نمی‌توانیم شغل در سال ایجاد کنیم،  در این بخش ما چالش‌های جدی پیش رو داریم و اگر طور دیگری فکر نکرده و بهتر برنامه‌ریزی نکنیم فرزندانمان آینده سختی پیش رو خواهند داشت، آیا می‌خواهیم با روش‌های سنتی گذشته این روند را دنبال کنیم.
مصلح گفت: در کشورهای اروپایی و سایر کشورها بر روی توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری فعالیت می‌کنند، آلمان حدود 99 درصد از شرکت‌هایش کوچک و متوسط است که سهم ارزش افزوده بسیار بالایی دارد، چیزی بین 50 تا 60 درصد سهم اقتصاد ملی را در اختیار دارند و ستون فقرات توسعه اقتصادی هستند.
رئیس دانشگاه خلیج فارس اظهار داشت: ترکیه 3 میلیون شرکت کوچک و متوسط دارد و سیاست‌های ویژه‎ای برای توسعه این شرکت‌ها بر پایه فناوری و نوآوری دارد،  این شرکت‌ها 30 درصد اقتصاد ترکیه را تشکیل می‌دهند.
وی اضافه کرد: اگر در کشور ما وضعیت مناسب نیست، سیستم دانشگاهی و نظام آموزش عالی مقصر است،  نظام آموزش عالی در دانشگاه نسل جدید به جای تحویل دادن دانش‌آموخته به جامعه، باید شرکت دانش‌بنیان به جامعه تحویل دهد، هیچ انتخابی غیر از اینکه به دانشگاه، صنعت و پارک‌ها به عنوان زنجیره‌ای برای توسعه کسب و کارهای کوچک توجه کنیم نداریم.


14 آذر 1395 11:42
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟