ورود بیش از هفت میلیون گردشگر، دو میلیون شغل ایجاد می‌كند

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:
ورود بیش از هفت میلیون گردشگر، دو میلیون شغل ایجاد می‌كند
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جذب 5/7 میلیون گردشگر خارجی در سال آینده(1391) را هدفی دست یافتنی دانست و گفت: لغو روادید با برخی كشورها، صدور ویزای فرودگاهی و ایجاد منطقه آزاد گردشگری زیارتی از سیاست هایی است كه می تواند به ورود بیشتر گردشگر خارجی كمك كند.
سیدحسن موسوی روز سه شنبه در نخستین نشست خبری خود در تالار ظروف كاخ موزه گلستان، ضمن تشریح برنامه های این سازمان در سال آینده، بار دیگر بر برنامه ریزی برای جذب 5/7 میلیون گردشگر خارجی در سال 91 تاكید كرد و افزود: توسعه ورود گردشگر به كشور، دستاوردهای فراوانی را در حوزه اشتغال خواهد داشت.
وی با بیان آنكه با ورود بیش از هفت میلیون گردشگر، دو میلیون شغل مستقیم و 5/3 میلیون شغل غیرمستقیم در كشور ایجاد می شود، ادامه داد: دستیابی به سیاست های اسناد سند چشم انداز 20 ساله كشور مبنی بر ورود 20 میلیون گردشگر خارجی، ما را از صادرات نفتی بطور كامل بی نیاز خواهد كرد.
موسوی با بیان آنكه دستیابی به چشم انداز ورود 20 میلیون گردشگر به داخل كشور در پنج سال آینده امكانپذیر است، تاكید كرد: توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری باید متوازن با ورود گردشگر صورت گیرد و نمی توان زیرساخت ایجاد كرد و سپس برای ورود گردشگر برنامه ریزی كرد.
وی افزود: رونق گردشگری، سبب توجیه اقتصادی طرح های این صنعت می شود و سرمایه گذاران علاقه مند به ورود به این عرصه می شوند.
موسوی با یادآوری آنكه ایران جزو پنج كشور برتر تاریخی جهان و 10 كشور برتر در برخورداری از منابع طبیعی است، افزود: ایران برخلاف برخی كشورها، نیازی به تاریخ سازی و ظرفیت سازی جعلی برای جذب گردشگر ندارد.
وی با بیان آنكه دولت و شخص رییس جمهور، توجه ویژه ای به توسعه گردشگری دارند، اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای توسعه سفرهای داخلی و جذب گردشگر خارجی تمام توان خود را به كار گرفته است.
موسوی جذب 5/7 میلیون گردشگر خارجی را سیاست جدی این سازمان در سال 91 عنوان كرد.
وی به تهیه لایحه ای در این سازمان مبنی بر ایجاد مناطق آزاد گردشگری مذهبی در سه شهر زیارتی مشهد، قم و شیراز اشاره كرد و گفت: این لایحه مراحل پایانی تدوین را پشت سر می گذارد و امیدواریم تا پایان امسال برای طی مراحل قانونی تقدیم دولت شود.
معاون رییس جمهور با بیان آنكه ظرفیت های زیادی برای جذب گردشگر از بین شیعیان جهان وجود دارد، افزود: در صورت ایجاد مناطق آزاد مذهبی، شاهد یك انقلاب در حوزه گردشگری مذهبی خواهیم بود.
موسوی درباره زیرساخت های این سه شهر زیارتی برای جذب گردشگران نیز گفت: هفته گذشته با شهردار قم مذاكراتی صورت گرفت و مقرر شد زمین مورد نیاز ساخت هتل و دیگر زیرساخت ها در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.
 لغو روادید با 60 كشور
موسوی، لغو روادید با 60 كشور برای تسهیل ورود گردشگران خارجی را از سیاست های اصلی این سازمان برای سال آینده برشمرد و افزود: صدور ویزای فرودگاهی و الكترونیكی، دیگر اقداماتی است كه برای رسیدن به جذب هرچه بیشتر گردشگران خارجی در دستور كار قرار دارد.
وی ادامه داد: اجرای صدور ویزای فرودگاهی كه در شش فرودگاه بین المللی كشور به تصویب دولت رسیده بود، مدتی متوقف شد كه این روند بار دیگر از سر گرفته شده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مذاكرات این سازمان با وزارت امور خارجه برای لغو روادید با 60 كشور اشاره كرد و افزود: با وزارت خارجه بر سر این كشورها به توافقات خوبی دست یافته ایم و وزیر امور خارجه قول داده كه موضوع را از طریق مراجع ذیربط پیگیری كند.
موسوی تاكید كرد: سازمان میراث فرهنگی علاقه مند به لغو روادید با تمامی كشورها به جز كشورهایی كه خط قرمز ایران محسوب می شوند، است.
معاون رییس جمهور همچنین معرفی ویژگی های ایران پس از اسلام به جهانیان را از رویكردهای این سازمان در سال آینده برشمرد و افزود: گردشگران مختلفی از سراسر دنیا برای سفر به ایران و بازدید از اماكن تاریخی، میراث فرهنگی و همچنین جاذبه‌های طبیعی اعلام آمادگی می‌كنند.
حضور جدی در نمایشگاه بین المللی گردشگری
معاون رییس‌ جمهور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سووال مبنی بر حضور مستمر و موثر در نمایشگاه بین المللی گردشگری برای جذب گردشگران خارجی به كشور، گفت: حضور در نمایشگاه های گردشگری، از این پس با یك برنامه ریزی مناسب و دقیق پیگیری خواهد شد.
موسوی تاكید كرد: باید دفاتر خدمات مسافرتی كه در زمینه ورود گردشگر خارجی فعالیت می كنند متناسب با مقاصدی كه از آنجا گردشگر جذب می كنند، در این نمایشگاه ها حضور یابند.
وی افزود: شركت نمایشگاه های گردشگری سازمان، باید به عنوان اسپانسر(حامی)، زمینه را برای حضور بخش خصوصی در این نمایشگاه ها مهیا كند.
معاون رییس جمهور تاكید كرد: باید بدنبال افرادی باشیم كه از ظرفیت نمایشگاه های بین المللی گردشگری برای جذب گردشگر بیشتر به كشور استفاده می كنند.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نقش رسانه‌ها در معرفی هر چه بهتر جاذبه‌های گردشگری ایران اشاره كرد و افزود: از سال آینده تلاش می شود تا همزمان با حضور ایران در نمایشگاه های گردشگری، گروه های رسانه ای نیز برای پوشش اخبار این نمایشگاه ها حضور یابند.
توزیع سفر كارت ها ادامه می یابد
موسوی سپس بر رشد سفرهای داخلی تاكید كرد و گفت: صدور سفر كارت ملی از سال 86 پایه گذاری شد و از همان ابتدا برای استفاده در ایامی كه اوج سفر محسوب می شوند، برنامه ریزی نشده بود.
وی افزود: بیش از سه میلیون و 300 هزار سفر كارت در بین مردم توزیع شده بود كه به خاطر پاره ای مشكلات، مدتی بدون استفاده مانده بود، اما با توافقاتی كه اخیرا با بانك صادركننده این كارت ها صورت گرفته، دارندگان این سفر كارت ها می توانند پس از نوروز 91 از آن استفاده كنند.
معاون رییس جمهور تاكید كرد كه با توجه به اضافه شدن بانك های جدید به طرح سفر كارت، تعداد كارت های صادره در آینده افزایش خواهد یافت.
وی همچنین درباره لیزینگ سفر نیز یادآور شد كه با سه بانك عامل درباره این طرح به توافق رسیده اند، و قرار است این بانك ها با مبالغ مشخص و با سود مناسب به متقاضیان سفرهای داخلی وام اعطا كنند.
شاهد جهش جدی در حوزه كاوش خواهیم بود.

24 اسفند 1390 9:2
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟