هر گردشگر خارجی 6 شغل مستقیم ایجاد می کند

مدیرکل میراث فرهنگی همدان:
هر گردشگر خارجی 6 شغل مستقیم ایجاد می کند
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: صنعت توریسم یكی از صنایع تاثیر گذار در رونق اقتصادی است به طوری كه گفته می شود صنعت ساختمان 110 رشته را فعال می كند درحالی كه صنعت توریسم با توجه به نیاز به اقامتگاه و گردشگاه، باعث به كار گیری صنعت ساختمان می شود.
اسدالله بیات در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در همدان، افزود: اشتغال مترادف با اقتصاد و رونق اقتصادی است و جامعه بدون بی كار، زنده است .
وی ادامه داد: صنعت توریسم به ازای هر 10 نفر گردشگر داخلی موجب ایجاد یك شغل مستقیم و به ازای هر 6 گردشگر خارجی موجب ایجاد یك شغل مستقیم می شود و حدوداً 2 برابر شغل غیرمستقیم ایجاد می كند.
بیات اظهارداشت: در حال حاضر توریسم، یكی از صنایع پیشرو به حساب می آید، شرایطی بر مردم و اجتماعات حاكم است كه گرایش بیش از حدی به تكنولوژی و ماشین دارند و در این بین نیاز به آرامش و سفر و اوقات فراغت یك ضرورت است و باعث می شود مردم درطول سال به سفر مبادرت كنند و امروزه شاهده رقابت و مسابقه كشورها در رابطه با جذب توریسم هستیم كه این صنعت درحال پیشی گرفتن از صنایعی چون نفت و اتومبیل است.
وی درباره تاثیر توریسم بر انتقال فرهنگها نیز گفت: انتقال و كسب تجربیات در سفرها و برخورد با فرهنگ‌های گوناگون میسر می شود، فرد با سفر فرهنگهای مقصد را دریافت و فرهنگهای مبدا رو انتقال می دهد.
بیات خاطرنشان کرد: ایران از فرهنگی غنی برخوردار است که مسافرت یکی از راههای انتقال این فرهنگ بوده و بسیاری از تجربیات ناب و نوآوری، با مسافرت به استان های دیگر منتقل می شود. تاثیر گردشگری می تواند نسبت به سایر اشكال تاثیرگذار بر فرهنگ بیشتر باشد و نمود بیشتری دارد و انسانها بیشترین تاثیر را در برخوردهای حضوری برهم دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی همدان اضافه کرد: در استان همدان خوشبختانه ابزار و ادوات بخش گردشگری كه ضرورت دارد، موجود است و می توان گفت " آنچه خوبان همه دارند، همدان یکجا دارد" و جاذبه های فراوان طبیعی استان بی نظیر است.
وی اعلام کرد: غارعلیصدر در دنیا نمونه است، سراب های نهاوند در كمتر نقطه ای از کشور دیده می شود و محیطی بكر در سرمایه گذاری گردشگری ایجاد كرده است. در بعد تاریخی استان همدان با برخورداری از هزار و 830 اثر تاریخی نسبت به وسعت و جمعیت خودش از استانهای دیگر درردیف اول كشور است و با توجه به اهتمام در مرمت و بازسازی درسالهای اخیر ، ظرفیت بالایی ایجاد شده است.
بیات خاطرنشان كرد: بعد سوم، هنرهای صنعتی و صنایع دستی و هنرمندان توانمندی است كه در سطح استان 15 هزار و 600 كارگاه با اشتغالی نزدیك به 26 هزار نفر در این بخش ایجاد شده است. در بین 255 رشته صنایع دستی شناسایی شده در سطح كشور، 150 رشته در همدان شناسایی شده و پراكنش این رشته‌ها در سطح استان متمركز است و همدان رتبه دوم كشور را دارد.
وی گفت: ظرفیت گردشگری همدان بالاست و می توانیم افزون بر 5 میلیون نفر را سرویس دهی كنیم. با حمایت‌های اخیر دولت و توجه به بخش گردشگری، اگر تا قبل از این فقط چند دستگاه خاص در این امر دخیل بودند، امروزه كلیه دستگاه‌ها در این بخش طرح دارند و به استقبال مسافران می روند و ما شاهد این اتحاد و همدلی در سایر اوقات سال به جز ایام نوروز هستیم.

3 خرداد 1390 13:28
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟