آیا چین سرانجام گردشگرانش را به ایران می‌فرستد؟

آیا چین سرانجام گردشگرانش را به ایران می‌فرستد؟
«COTTM» پكن، نمایشگاه جوانی است كه فقط هفت سال از عمر آن می‌گذرد؛ اما به‌خاطر این‌كه چین بازار گردشگری ارزشمندی برای كشورها به‌شمار می‌آید، همه تلاش می‌كنند خود را به این نمایشگاه برسانند؛ ولی حضور در این بازار زمانی نتیجه‌ی خوبی خواهد داشت كه نام كشور شما در فهرست مقاصد چین (ADS) باشد، فهرستی كه نامی از ایران در آن نیست!
به گزارش خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایرن (ایسنا)، برای این‌كه نام ایران در این فهرست كه گردشگران چینی مقصد سفر خود را معمولا با توجه به آن انتخاب می‌كنند، وارد شود، لازم است كه مقامات بلندپایه‌ی گردشگری دو كشور به‌شكل رسمی تفاهم‌نامه‌ای را امضا كنند. تفاهم‌نامه‌ای كه پیش‌نویس آن سال 1385 امضا و سبب شد، نام ایران برای مقطعی به این فهرست وارد شود؛ اما تثبیت این نام به اصلاح تفاهم‌نامه و امضای رسمی نیاز دارد كه هنوز اتفاق نیافتاده است.
اگرچه مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بارها تلاش كردند تا این تفاهم‌نامه را به سر منزل مقصود برسانند، اما هر بار به‌خاطر تغییر مدیران سازمان، امضای این تفاهم‌نامه به تعویق افتاد. البته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته كه اكنون این تفاهم‌نامه اصلاح شده است، یعنی چین درخواست كرده بود، بخش‌هایی از این تفاهم‌نامه اصلاح شود تا بتوان آن را اجرایی كرد كه حالا این اتفاق افتاده است.
شهباز یزدانی ـ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: آخرین مرحله‌ی حقوقی این یادداشت تفاهم در وزارت امور خارجه در حال طی شدن است و پس از تأیید آن، تا پایان خردادماه این یادداشت تفاهم نهایی می‌شود. سفیر ایران در چین نیز این موضوع را پیگیری می‌كند.
افشین عزیزی ـ‌ عضو جامعه‌ی تورگردانان ایران ـ نیز به خبرنگار ایسنا گفت: تا وقتی ایران جزو كشورهای مقصد چین یا در فهرست ADS نباشد، هیچ آژانسی اجازه‌ی تبلیغ برای تورهای ایران را ندارد.
این تورگردان ادامه داد: حتا اگر این تفاهم‌نامه امضا شود، هنوز زیرساخت‌های لازم را شامل رستوران‌های چینی، هتل، راهنمای چینی‌زبان و شرایط تسهیل صدور روادید نداریم.
عزیزی كه در نمایشگاه گردشگری امسال پكن (COTTM) حضور داشت، اظهار كرد: نماینده‌ی جامعه‌ی تورگردانان زمانی كه ‌در چین حضور داشت، با مسؤولان سازمان جهانگردی چین درباره‌ی تسهیل روند ورود نام ایران در فهرست ADS به صراحت صحبت و درخواست كرد كه با توجه به سفر جمعیت زیاد ایرانی‌ها به چین، ترتیبی داده شود تا هر چه سریع‌تر اتباع چینی نیز به ایران سفر كنند. مسؤول سازمان جهانگردی چین نیز در این‌باره قول همكاری داد و اعلام آمادگی كرد تا تعدادی از مدیران آژانس‌های چینی و خبرنگاران و مسؤولان گردشگری این كشور در قالب تور آشنایی به ایران سفر كنند.
محمدعلی واقفی ـ عضو هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی تورگردانان ایران ـ نیز به خبرنگار ایسنا گفت: تا وقتی نام ایران در این فهرست نباشد، بسیاری از چینی‌ها فكر می‌كنند، ایران شرایط سفر را ندارد و آن را انتخاب نمی‌كنند. در حالی كه خیلی از آن‌ها تمایل دارند به ایران بیایند.
او تأكید كرد: چین بازار مهمی است و اگر درست برای آن برنامه‌ریزی شود، می‌تواند جایگزین خوبی برای بازارهای از دست رفته باشد.
آگاهی نسبت به مهم بودن بازار گردشگری چین وجود دارد، اما ایران امسال نمایشگاه گردشگری (COTTM) پكن را از دست داد و فقط دو آژانس به‌شكل شخصی برای حضور در این نمایشگاه اقدام كردند. البته یزدانی گفته كه قرار است، نمایشگاه دیگری را در چین جایگزین كند!
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی دلیل حضور نداشتن رسمی ایران در نمایشگاه گردشگری چین كه اواخر فروردین‌ماه در پكن برگزار شد، توضیح داد: شركت در نمایشگاه‌های بین‌المللی یكی از ابزارهایی است كه در راستای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌شود. هر سال، كمیته‌ای تشكیل می‌شود كه بازارهای هدف را براساس شرایط گردشگری ایران و كشورهای هدف انتخاب می‌كند و ما در نمایشگاه‌های گردشگری این بازارها با توجه به بودجه و حمایت‌های بخش خصوصی شركت می‌كنیم. شركت نمایشگاه‌های میراث فرهنگی و گردشگری نیز كه مجری است، براساس تعیین این اولویت‌ها در این نمایشگاه‌ها حضور می‌یابد.
یزدانی ادامه داد: مسؤولان شركت نمایشگاه‌ها به‌خاطر جابه‌جایی موقعیت دفتر شركت و محدودیت زمانی كه تا برپایی نمایشگاه‌ گردشگری چین داشتند و پایان مهلت ثبت نام، دیر متوجه این موضوع شدند و نتوانستند بلافاصله برای نمایشگاه چین (COTTM) اقدام كند؛ ولی در نمایشگاه دیگری كه در شهر گوانجو برگزار می‌شود، حضور می‌یابیم.
او اظهار كرد: نمایشگاه گوانگجو به «گردشگری حلال» مربوط است كه آن را جایگزین نمایشگاه گردشگری پكن كردیم و با توجه به این‌كه چین بازار هدف گردشگری ماست، شركت در آن نمایشگاه می‌تواند اهداف ما را پوشش دهد.
معاون گردشگری در پاسخ به این پرسش كه آیا جایگزین كردن این نمایشگاه ما را می‌تواند به اهداف‌مان در جذب گردشگران چینی برساند، در حالی كه بیشتر فعالان و آژانس‌های گردشگری در نمایشگاه پكن (COTTM) حضور داشتند؟ گفت: شركت‌های قدرتمند معمولا در تمام نمایشگاه‌ها حضور دارند و ما جامعه‌ی مخاطب خود را از دست نداده‌ایم و این ارتباط حتما در گوانگجو برقرار می‌شود.

31 ارديبهشت 1390 9:49
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟