وضعیت شغلی و بافت اجتماعی در جذب اهداكننده خون مؤثر است

مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران:
وضعیت شغلی و بافت اجتماعی در جذب اهداكننده خون مؤثر است
مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران عنوان كرد: شرایط اقتصادی و اجتماعی در مناطق مختلف كشور متفاوت است بنابراین تلاش برای تجویز یك نسخه واحد اجرایی برای كل كشور مطمئناً با شكست مواجه خواهد شد. این اصلی است كه در زمینه جذب اهداكنندگان خون نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دكتر محمود هادی پور در این خصوص گفت: هر چند رعایت بسیاری از اصول كلی انتقال خون به ویژه آن دسته از اصولی كه ضامن سلامت خون هستند برای همه كشور الزامی است اما باید در خصوص جذب اهداكننده خون به وضعیت شغلی و بافت اجتماعی منطقه توجه داشت.
وی با اشاره به اینكه در كشور به طور عمده سه گروه شغلی تجاری، صنعتی و كشاورزی وجود دارد كه هر سه گروه می‌توانند فعالیت مستمر یا فصلی داشته باشند، افزود: مناطقی از كشور كه دارای جذابیت گردشگری هستند، تنها در فصل‌های مناسب گردشگری كسب و كارشان رونق دارد. بنابراین تصمیم‌گیری در خصوص این مناطق باید بر مبنای دو استراتژی متفاوت در دو برهه مختلف زمانی انجام گیرد. یعنی در فصول پر مسافر، مراكز اهدای خون باید فعالیت خود را در زمان‌هایی كه افراد فعالیت شغلی ندارند، همچون ابتدا و انتهای روز شدت دهند ولی در فصولی كه فعالیت شغلی به واسطه نبود گردشگر كم تحرك است، ضرورت فعالیت مراكز اهدای خون در ابتدا و انتهای روز حس نمی‌شود.
هادی پور درباره مناطقی كه شغل اصلی مردم كشاورزی است، تاكید كرد: طبیعی است كه در فصول زراعتی، كشاورزان فرصت مراجعه به مراكز اهدای خون را ندارند، بنابراین باید تمهیداتی برای فعالیت مراكز سیار در ساعاتی كه كشاورزان درمنزل حضور دارند، اندیشیده شود.
این پژوهشگر همچنین مشكلات جسمی و تغذیه‌ای زنان و موانع فرهنگی را به عنوان عوامل تأثیرگذار در كمی اهدای خون زنان برشمرد و خاطرنشان كرد: آنچه مسلم است در این زمینه باید بر اساس بررسی ها و شناخت هر منطقه، این عوامل اولویت‌بندی شوند و سپس به رفع موانع بر اساس اولویت‌ها پرداخت.

6 آذر 1389 11:47
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟