هدف ماده ‌١٨٧مكرر،استفاده از دارندگان مدرك كارشناسی حقوق در امر وكیل دعاوی نیست

بررسی ماده ‌‌١٨٧مكرر برنامه‌ پنجم توسعه
هدف ماده ‌١٨٧مكرر،استفاده از دارندگان مدرك كارشناسی حقوق در امر وكیل دعاوی نیست
عضو كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اعلام موافقت خود با ماده‌ی 187 مكرر برنامه‌ی پنجم مبنی بر فعالیت فارغ‌التحصیلان رشته‌ی حقوق زیر نظر موسسات حقوقی گفت: استفاده دستگاه‌ها از دارندگان تحصیلات حقوقی به عنوان نماینده‌ی موسسات حقوقی در مراجع حقوقی بدون اشكال است.
حجت‌الاسلام موسی قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این مطلب افزود: واقعا چه اشكالی دارد وقتی بخواهند از دارندگان لیسانس حقوق به عنوان كارشناس از سوی دستگاههای حقوقی استفاده كنند. این مساله هیچ ربطی هم به ماده‌ی 187 برنامه‌ی سوم مبنی بر ارائه‌ اجازه‌ اعطای پروانه‌ی وكالت از سوی قوه قضاییه هم ندارد.
وی افزود: در حال حاضر مثلا كسی كه دارای مدرك كارشناسی عمران است، همه دستگاه‌های نیازمند به این رشته می‌توانند از تخصص‌ او استفاده كنند.
قربانی با تاكید برعدم ایجاد مشكل در ماده‌ی 187 مكرر برنامه‌ی پنجم تصریح كرد: در حقیقت هدف این ماده ربطی به ارائه‌ی پروانه‌ی وكالت ندارد، بلكه هدف این است كه فارغ‌التحصیلان حقوق به عنوان كارشناس حقوقی در دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.
عضو كمیسیون قضایی و حقوقی با بیان این كه هدف این ماده استفاده از این افراد در امر وكیل دعاوی نیست، گفت: این افراد ممكن است از طرف موسسات حقوقی جهت رساندن صحبت‌ها و حرف‌های این موسسات در دادگاه حاضر شوند.
وی خاطر نشان كرد: چطور است كه رییس یا نماینده‌ی اداره‌ها‌ بدون تحصیلات حقوقی می‌تواند از سوی اداره‌ی خود در دادگاه‌ها شركت كند، ولی لیسانسیه حقوق نمی‌تواند این كار را انجام دهد!
وی افزود: در واقع دستگاه‌ها می‌توانند از طرف خود، افرادی را به دادگاه بفرستند كه طبق ماده‌ی 187 مكرر برنامه‌ی پنجم این افراد می‌تواند كارشناس حقوق باشد. این بسیار مناسب‌تر از آن است كه فردی عادی در جلسه‌ی دادگاه حاضر شوند.
قربانی با اشاره به ایرادات برخی حقوقدانان در مورد ماده‌ی 187 مكرر برنامه‌ی پنجم مبنی عدم تعریف از موسسات حقوقی گفت: مشكلی در این زمینه وجود ندارد و می‌توان در عین بررسی برنامه از این موسسات نیز تعریفی ارائه داد. درحالی كه اساسا نیازی هم به تعریف این موسسات نیست. وقتی عنوان می‌شود دستگاه‌ها می‌توانند از دارندگان لیسانس حقوق به عنوان نماینده‌ی خود استفاده كنند، موضوع روشن است.

6 آذر 1389 9:50
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟