جزئیات جدید طرح مشاغل خانگی

همزمان با آغاز پذیرش طرحهای اشتغالزای خانگی اعلام شد؛
جزئیات جدید طرح مشاغل خانگی
وزیر كار و امور اجتماعی با بیان جزئیات جدید اجرای طرح مشاغل خانگی و اعلام سقف تسهیلات قابل پرداخت به مشاغل خانگی، گفت: منتظر ارائه طرحهای اشتغالزای خانگی از سوی متقاضیان هستیم.
عبدالرضا شیخ الاسلامی در گفتگو با مهر در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای آغاز اجرای طرح مشاغل خانگی در كشور، گفت: طبق توافقی كه میان وزارت كار و سیستم بانكی كشور شده است مقرر شد كه بانكها برای ایجاد هر شغل خانگی 30 میلیون ریال تسهیلات پرداخت كنند.
جزئیات میزان تسهیلات مشاغل خانگی
وزیر كار و اموراجتماعی اعلام كرد : بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده  از سوی صندوق مهر امام رضا (ع) برای هر شغل 50 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود و در این رابطه برای اشخاص پشتیبان اجرای طرحهای مشاغل خانگی كه در این بخش هلدینگ محسوب می شوند و كار خوشه سازی مشاغل خرد و خانگی را بر عهده خواهند داشت نیز پرداخت تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شده است.
وی خاطر نشان كرد: در این زمینه سیستم بانكی برای هر فرد و یا شركت پشتیبان 1 میلیارد تومان و صندوق مهر امام رضا (ع) نیز 1 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت خواهد كرد كه البته امكان استفاده از هر دو تسهیلات به صورت یكجا برای متقاضیان وجود ندارد.
پرداخت 100میلیارد تومان تا پایان سال
شیخ الاسلامی در پاسخ به این سوال كه آیا هم اكنون برای آغاز اجرای طرح مشاغل خانگی در كشور، از سوی سیستم بانكی منابع مشخصی جهت پرداخت تعیین شده است؟ بیان داشت: در چند ماه باقیمانده از سال مبلغ 100 میلیارد تومان از سوی سیستم بانكی كشور به صورت تسهیلات قرض الحسنه برای این منظور (اجرای طرح مشاغل خانگی) اختصاص خواهیم داد.
وزیر كار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه آیا در حال حاضر سیستم بانكی كشور پرداخت این میزان منابع را پیش بینی كرده است و یا خیر؟ گفت: بله این اقدام صورت پذیرفته است و ما نیز امیدواریم با مسائلی كه سیستم بانكی در زمینه تامین تسهیلات و اعتبارات دارند، بتوانند به تعهدات خود عمل كنند.
تاكید رئیس جمهور در شورای‎عالی اشتغال
به گفته وی، البته با تاكیداتی كه رئیس جمهور در جلسه اخیر شورای عالی اشتغال داشته اند و در این مورد بیانات و تاكیداتی كرده اند، امیدواریم كه این موضوع محقق شود.
شیخ الاسلامی در بخش دیگری از سخنانش در مورد شناسایی مشاغل خانگی و زیرگروههایی كه در قالب كار خانگی هستند كه می توانند در صورت ارائه طرح از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده كنند، افزود: از جمله وظایف ستاد حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی احصا و شناسایی مشاغل خانگی و در واقع اعلام اسامی و فهرست مشاغل است كه در گروه كار خانگی مورد بررسی باشند.
ارائه فهرست جدید سالیانه از مشاغل خانگی
وزیر كار و امور اجتماعی، افزود: مشاغلی كه در قالب كار خانگی در فهرست قرار گیرند می توانند از پوشش حمایتی قانون ساماندهی مشاغل خانگی برخوردار شوند. در واقع چون این ستاد (مشاغل خانگی) متشكل از نمایندگان دستگاههای مختلف است و در این رابطه كار كارشناسی انجام می شود، هر بخشی متناسب با شرایط خود مشاغل خانگی را احصاء و اعلام می كنند.
وی با تاكید بر گذراندن یك فرایند كارشناسی در شناسایی و اعلام مشاغل خانگی، گفت: البته این فهرست قطعی و تمام شده هم نیست و سالیانه فهرست جدیدی اعلام می شود ولی منظور من این است كه هر شغلی كه مناسب انجام در منازل تشخیص داده شود در فهرست و ردیف مشاغل خانگی قرار داده می شود.
منتظر ارائه طرح از مردم هستیم
شیخ الاسلامی در مورد اینكه آیا در حال حاضر طرحهایی هستند كه آماده ارسال به بانكها برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی باشند؟ خاطر نشان كرد: ما منتظر ارائه طرح از سوی مردم هستیم ولی تاكنون من گزارشی از این موضوع ندارم.
وزیر كار دلیل این امر را تازگی طرح مشاغل خانگی دانست و بیان داشت: چون این موضوع جدیدا اعلام شد تا مردم متوجه این موضوع شوند و طرحهای خود را جهت دریافت تسهیلات ارائه كنند و این طرحها سپس به بخش های تخصصی مرتبط ارجاع و بعد هم به سیستم بانكی بروند، كمی زمان خواهد برد.

6 آذر 1389 8:20
اخبار مرتبط
مردم طرح مشاغل خانگی مدنظر خود را به دولت اعلام كنند
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟